• bellis mam

5 veckors bebis, svårt att komma till ro samt somna?!

Hej! Jag skulle behöva lite råd eller utbyte av erfarenhet. Vi har 2 barn, en tjej som är 4,5  år och så har vi precis fått en till som är 5 veckor, och Maya..som är 5 veckor har jätte svårt att komma till ro och att somna.

Hon brukar oftast somna mellan 23,30-02,30, ( och vaknar då med ca 2 timmars mellanrum)
    och hon sover knappt något på heela eftermiddagen och kvällen, och om hon somnar till vaknar hon oftast efter 5-10 min och hon gnäller och gnäller,
    om vi lägger ner henne börjar hon skrika och gnälla inom 1 min, sover hon själv i sängen vaknar hon nästan direkt,

Hon har även magknip och gaser i magen och vi har provat minifom och semper magdroppar utan större resultat,
    Vi har även provat att ge henne lite ersättning på kvällen då jag har hört att många bebisar sover bättre då pga större mättnads känsla, men icke,

Nu vet jag inte vad jag ska göra längre, eller finns det ens något att göra? Är det någon som känner igen sig?Går det över och i så fall när? Det känns som så här små barn ska sova mer,eller?

Våran stora tjej var INTE så här krävande, så det är därför jag behöver lite råd;)

Tack på förhand,och ursäkta att det blev lite långt.

• Svar på tråden 5 veckors bebis, svårt att komma till ro samt somna?!
  • SandraP81

Ursäkta kort svar men läs på om mjölkallergi, kan ju vara det t ex? (komjölkproteinet ej laktos)

• Lina 1987

Ammar du? Jag läste att ni gav henne ersättning ibland?
    Kan det vara så att hon behöver ersättning oftare om det är så att du inte har tillräckligt med mjölk?

Men går hon upp i vikt bra så kan det ju inte bero på de. Men du kan ju alltid ta upp det med BVC. 

• bellis mam

Hej! Tack så mycket för era svar!

Jag hel ammar, vi har provar att ge ersättning 2 gånger men hon verkar inte vidare förtjust i det och inte speciellt mycket mättare heller, hon går upp bra i vikt och jag har mycket mjölk.

Mjölk dricker jag inte längre men jag äter förtfarande mat som innehåller mjölk, jag kanske ska utesluta det helt? SUCK!

Precis det ni föreslog, föreslog dom på BVC, så det var bra råd:) Men det känns som att jag har provat allt och snart blir jag knäpp!

• Salander

Tänk på att hon bara är 5 veckor! Vår lill-kille var sådan här de första veckorna och är det till viss del även nu (3 mån i morgon). Åtminstone på kvällstid. Ge det lite tid och prova med lite bebismassage och ge mkt kropppskontakt. De har ju väldigt stort närhetsbehov de små rackarna =). Prata med BVC annars! Lycka till!

• Amme79

Så var vår tjej hennes första tre månader. Första månaden var t.o.m. lite värre då jag inte hade tillräckligt med mjölk. Hon skrek sig igenom hela kvällarna mellan 18-23. Inget hjälpte, till vi tillsammans med BVC insåg att hon behövde ersättning och då blev hon en mycket lugnare bebis. Iallafall under hennes vakna timmar, men när det var dags för att sova så kunde hon helt enkelt inte komma till ro. Det enda som hjälpte var att låta henne sova tätt intill mig dag som natt. Under dagarna så låg hon och sov på min arm i soffan, TV:n var min bästa vän. Gick absolut inte att lägga ned henne, då vaknade hon direkt. Detta är mitt första barn så det var möjligt för mig att ha henne kloss intill mig hela dagarna i ända. Men inte fick man mycket gjort hemma. Men när hon var drygt tre månader så ändrades detta, helt plötsligt så kunde hon inte få ro bredvid mig under nätterna utan sov bäst själv i sin egen säng och under de närmsta veckorna efter det behövde hon inte heller sova bredvid mig under dagen.

Under denna tid så somnade hon även sent för kvällen, i regel kl 3 på natten och vaknade sedan varannan timme. Detta ändrades också själv, sakta men säkert började hon somna tidigare och tidigare för att sedan somna före 20 vid 4 eller 5 månaders ålder (kommer inte ihåg exakt vilken ålder).

Jag vet inte om detta är lösningen, men jag har försökt vara flexibel och lyhörd på vad min dotter behöver just nu. Behöver hon vara nära mig, så får hon det.

• Minxy

Sådär var vår son de första 3 månanderna, sedan blev det lite bättre, men dålig på att sova är han eg. fortfarande och han blir 2 år i februari

Iaf, den första tiden så trivdes han bäst i bärsele/sjal. Fick han sova mycket i sjal eller sele under dagen så "tankande" han närhet + att han fick konstant värme på sin lilla mage vilket han behövde för att få ordning på gaserna.

Älskade Leo 2oo8-o2-16 och underbara Nora 2oo9-11-24!
Svar på tråden 5 veckors bebis, svårt att komma till ro samt somna?!