• Anonym (funderar)

räknas jag som förstföderska?!?

hej hej som sagt, har tänkt på saken något den sista tiden, för några år sen gjorde jag en 2stegs abort... alltså födde jag barnet. kommer inte ihåg exakt hur långt gången jag va men någonstans mellan 14-16 veckor måste de ha varit.

så nu undrar jag om jag räknas som förstföderska eller inte..???

barnmorskans sätt att vara/prata/hantera mig ändrades när hon hörde om aborten och det är till en viss del orsaken jag idag undrar över detta...

(vill inte höra något om min abort annars. om ni skulle vara vänliga.)

• Svar på tråden räknas jag som förstföderska?!?
  • NKmamma

Jag tror inte det. Det mest logiska tycker jag personligen är att du är förstföderska när du fött ett fullgånget barn.

• Birgitta L

Svar till Anonym (funderar):

Du är förstföderska!

• Anonym (funderar)
    NKmamma skrev 2010-01-02 00:23:45 följande:
    Jag tror inte det. Det mest logiska tycker jag personligen är att du är förstföderska när du fött ett fullgånget barn.
    men då räknas ju inte de som fött förtidigt...

jag har gott igenom alla faser av en förlossning det ända som var olik va barnets storlek och enligt läkaren va värkarna "vassare" ...
  • NKmamma
    NKmamma skrev 2010-01-02 00:23:45 följande:
    Det ska stå jag tror det-förlåt{#lang_emotions_embarassed}
  • Anonym (funderar)
    NKmamma skrev 2010-01-02 00:28:46 följande:
    Det ska stå jag tror det-förlåt
    lungt... :D
  • Anonym (funderar)
    Teskedsmamman skrev 2010-01-02 00:30:22 följande:
    Du har inte fullbordat en graviditet, du är förstföderska...
    okej, tittade i ordboken då stog det inget om fullbordad graviditet eller vecka utan att man hade fött barn... har någon något medicinsk kunskap om saken?
  • Anonym (Allie)

Ja, du är förstföderska. Ett 15-16 veckor gammalt foster är inget barn, det är just ett foster (eller en slemklump).

• Teskedsmamman

Fast det är väl först om det föds i vecka 28 eller senare som det är barn vid födseln? Jag har för mig jag har läst nåt om det, men det kan ju ha ändrats...

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Lilla JJ

Ja du räknas som förstföderska. Efter v.22 räknas man som omföderska.
    Men som du säger så har du ju redan gått igenom förlossningens alla faser. Förutom att livmodertappen inte behöver öppnas 10cm för att ett foster som är 16v ska kunna komma ut.

• Modesty Blaise
    Anonym (Allie) skrev 2010-01-02 00:50:38 följande:
    Ja, du är förstföderska. Ett 15-16 veckor gammalt foster är inget barn, det är just ett foster (eller en slemklump).
    En slemklump? 
    Fostret är ungefär 13 cm långt från huvud till stjärt. Man kan se om det är en flicka eller en pojke. Öronen sitter på rätt plats och allt som skall finnas finns. 
  • Anonym (hm)

Säger precis som Modesty Blaise Det är då ingen slemklump jag fick ett sent missfall i vecka 16 och födde en liten liten pojke med armar och fötter näsa mun mm. Han var ca 16 cm så nån slemmklump är det då rakt inte! läs på lite om hur fostren utvecklas vecka för vecka först!

• Anonym (funderar)

så tack för svaren.

Anonym (Allie) skrev 2010-01-02 00:50:38 följande:
    ne jag kan inte säga att han/hon va en slemklump! va inte planerat att se barnet men jag gjorde det och de va inte mycket mer än storleken som var miniatyr av en bäbis. annars va allt som de skulle..  medicinskt sett är det ett foster men snälla även om jag gjorde en abort "slemklump" runt den veckan? förlåt men jag tog illa upp av ditt ordval!
    Lilla JJ skrev 2010-01-02 11:32:17 följande:
    Ja du räknas som förstföderska. Efter v.22 räknas man som omföderska. Men som du säger så har du ju redan gått igenom förlossningens alla faser. Förutom att livmodertappen inte behöver öppnas 10cm för att ett foster som är 16v ska kunna komma ut.
    så för att förstå helt rätt räknas man som förstföderska först efter att livmodertappen utplånats och öppnat sig 10 cm?

smärtsamt kommer det vara men längtar efter att träffa lill*n i magen.. mitt underbara efterlängtade lilla barn.
  • Erika Ö

Jag räknas nästan som omföderska men inte riktigt, då har jag genomgått en 24 h långt värkarbete med otroligt starka värkar pga värkstimulerande dropp. Det slutade med att jag blev akut snittad när jag va öppen 9 cm och jag ligger på gränsen till att få räknas som omföderska. Dom sa att dom kommer mer se mig som en förstföderska så jag tror inte att värkarbetet har nån betydelese.

• MumOfThree

Du är förstföderska och det kommer aldrig stå nått annat i ditt papper, värkarna starkere än vadå? det kan ingen läkare i världen tala om för dig. däremot kommer det stå i ditt papper hur många gånger du vart gravid. detta vet jag till hundra procent du är förstföderska som genomgått en abort därav ingen föderska och inget barn!

Svar på tråden räknas jag som förstföderska?!?