• banansmoothie

Folk som skär bort möglet på mögelosten!

Nån mer än jag som blir extremt irriterad på folk som skär bort möglet på mögelost, t.ex. brie? Folk får väl göra som de vill i sina privata hem när ingen annan är där och behöver se det, men på fester eller annat folks sälskap överhuvudtaget? Gör man så? Tillhör det inte vanligt hyffs att låta bli att disekera maten innan man äter den? 

Jag tycker det ser så fruktansvärt äckligt ut, speciellt de som lämnar kvar mögelkanterna på ostbrickan. {#lang_emotions_throwup}
  • Svar på tråden Folk som skär bort möglet på mögelosten!
  • Lena

De kanske tror det är ett hölje som inte ska ätas, det trodde jag i många år

• OMWF

Det är ju skitäcklig konsistens på skalet på brie, klart folk skär bort det.

You're a wanker number nine!
  • banansmoothie
    OMWF skrev 2010-01-02 08:09:39 följande:
    Det är ju skitäcklig konsistens på skalet på brie, klart folk skär bort det.
    Skär man bort det gröna på grönmögelost också? Det är ju helt befängt.
  • Justitia

Men hallå, är det inte att ta i lite väl mkt? Jag tillhör en av dom som skär bort mögelkanterna. Finns ingen chans att jag skulle vilja äta den äckliga delen, helt enkelt. Inte bryr jag mig om någon tycker det ser äckligt ut med lite mögelkanter på ostbrickan. OCH liksom! Finns  värre saker att störa sig på!

• banansmoothie
    Lena skrev 2010-01-02 08:06:53 följande:
    De kanske tror det är ett hölje som inte ska ätas, det trodde jag i många år
    Ja det kanske är så (hoppas det i alla fall). Men om man inte riktigt vet hur man äter maten som serveras, frågar man inte nån då? Sen kan ju jag tycka det är rätt uppenbart att så inte är fallet eftersom det ofta finns liknande vita prickar i själva osten, men är medveten om att det inte är så i alla Brie. 
    Äter du det vita nu då?
  • Dahlia

Jag själv äter det och tycker att det är gott.
    Men stör mig absolut inte på folk som tar bort det för att de inte gillar det..

• OMWF
    banansmoothie skrev 2010-01-02 08:13:13 följande:
    Verkar lite pilligt, jag håller mig borta från dom, kan inte äta saker som luktar skit. Men det finns folk till allt.
    You're a wanker number nine!
  • banansmoothie
    Justitia skrev 2010-01-02 08:14:29 följande:
    Men hallå, är det inte att ta i lite väl mkt? Jag tillhör en av dom som skär bort mögelkanterna. Finns ingen chans att jag skulle vilja äta den äckliga delen, helt enkelt. Inte bryr jag mig om någon tycker det ser äckligt ut med lite mögelkanter på ostbrickan. OCH liksom! Finns  värre saker att störa sig på!
    Så du lämnar alltså kvar dina mögelkanter på ostbrickan? {#lang_emotions_throwup}
    Alltså att folk inte kan lära sig lite vett och etikett... skär i alla fall bort dem på din egen tallrik.
  • MalinAnnaJosefine

Om man inte äter "skalet" på brieosten kan man ju lika väl hoppa över att äta den helt.

Vackra Oliver 2 juni 2009
  • Justitia
    MalinAnnaJosefine skrev 2010-01-02 08:17:58 följande:
    Om man inte äter "skalet" på brieosten kan man ju lika väl hoppa över att äta den helt.
    Man tar vad som finns och vad som bjuds på. De brukar ha sådan ost till mackorna på våra fackmöten. Kan någon gång då och då känna för att ta sådan ost då. Men personligen köper jag aldrig hem sådant eftersom jag inte ser tjusning med osten. Köpte hem en gång och den möglade väldigt snabbt av sig självt, hehe. Men inte har det slagit mig tanken att folk stör sig på att det ligger mögelostkanter kvarlämnat på brickan. Tycker det låter idiotiskt att störa sig på sådant. Vad är det äckliga med det?
Svar på tråden Folk som skär bort möglet på mögelosten!