• Loth

Vägrar att gå ut med husse *lång*

Hejsan! Har en dvärgpudel på 2 år hemma, min hund från att han var valp och sen kom husse in i bilden. Kanske kan någon av er hjälpa mig att förstå varför han beter sig så underligt när det gäller promenader ute; Husse går upp tidigast till sitt jobb och har då för vana att ta med sig hunden ut på morgonturen. Ofta vill hunden inte gå ut med honom, han kurar ihop sig ännu mer brevid mig och ignorerar husses kall. Visst han är morgontrött men han vägrar aldrig så stenhårt att gå ut med mig när jag ropar på morgonen. Har det med rangen att göra, att han ser oss på så olika sätt? Samma sak på kvällen, så fort husse tar fram kopplet (vilket han brukar gå igång på och bli toklycklig av) så händer det rätt så ofta att han springer till mig, kurar ihop sig i soffan och väntar in i det sista innan han ger sig och lommar iväg. Då är han oftast väldigt nödig också, så jag ser inte varför han inte skulle vilja gå ut. Har tänkt på en mängd alternativ på vad som kan vara knas med just husse, men jag vet att han aldrig skulle behandla hunden fel eller vara för hårdhänt så det har inte med det att göra. Det enda jag kan se är att han prövar honom hela tiden, men varför och hur skulle man kunna få bort beteendet om det är någon av er som har en aning? Tack på förhand! :)

BF 090510
  • Svar på tråden Vägrar att gå ut med husse *lång*
  • Jezamine

Du menar inte att husse låter hunden vara? Ist för att helt sonika lyfta ut hunden och ta ut den för morgonprommis?

• Puma87

din hund "ser ner" på din sambo.
    Undrar också vad sambon gör när hunden inte vill gå ut?

Kitty 081003
  • Jezamine

Våran vovve kan agera likadant.Men då tar husse och lyfter ut henne bara.Inte sjutton skall du/ni låta hunden bestämma över er el hur?

• Kneppie

Hunden är i sin mest "ifrågasättande" ålder och testar hur långt ni låter den gå i bestämmandet. För var gång ni låter den bestämma om den ska ut eller ej vinner den hästlängder. Ledarskap är ett fult ord för många, men ack så viktigt om man vill ha en bra relation till sin hund.

• Loth

Husse har ibland gått in och hämtat hunden, alternativt att hunden ger med sig efter en stund. Det går också att locka ut honom efter mycket om och men, men det känns väl ändå lite fel att gå in och bära ut honom? Lite väl "service känsla" över det hela tycker jag.... är det verkligen så man visar vem som bestämmer??

BF 090510
  • Jezamine

Nej det är inte fel att gå in och bära ut hunden.Er hund ligger kvar säger du? Tycker du den skall få ligga kvar? Vem är det då som bestämmer av husse/hunden?

• Loth

Hade jag frågat om råd om jag tyckte att hunden skulle få ligga kvar? Nja.
    Men okej, då säger vi såhär då, vad lär sig hunden av att husse kommer in och hämtar på stört? Kommer han då att förstå att husse bestämmer? (jag är inte bitsk nu, utan vill bara veta på ett sätt så att jag kan förstå funktionen i långa loppet med det hela.)
    Hunden ger i princip alltid med sig och kommer efter ett tag, han har aldrig fått stanna kvar inne när han har uppfört sig så.

Hur kan man få honom att i framtiden komma mer spontant till dörren istället för att behöva bära honom varje gång? Eller det kanske har hjälpt efter att man har burit några gånger, förstår dem vinken mer då?

BF 090510
  • skånetös78

Jag tycker att husse ska göra som han brukar, ta kopplet och locka på hunden. Kommer då inte hunden med en gång så tycker jag att husse helt enkelt bara ska gå och plocka upp honom och sen gå ut. Gör ingen affär av det,håll inte på att locka och pocka utan bara upp med hunden och ut.
    Jag tror absolut att hunden kommer lära sig efter att tag att det är ingen ide att försöka fördröja processen genom att smita undan!
    Kanske kan husse göra nåt riktigt kul med honom efter någon minuts promenad? Busa lite eller så nånstans på rundan?

*Linnea 7/11-08*
  • Jezamine
    Loth skrev 2010-01-02 13:06:13 följande:
    Hade jag frågat om råd om jag tyckte att hunden skulle få ligga kvar? Nja.Men okej, då säger vi såhär då, vad lär sig hunden av att husse kommer in och hämtar på stört? Kommer han då att förstå att husse bestämmer? (jag är inte bitsk nu, utan vill bara veta på ett sätt så att jag kan förstå funktionen i långa loppet med det hela.)Hunden ger i princip alltid med sig och kommer efter ett tag, han har aldrig fått stanna kvar inne när han har uppfört sig så.Hur kan man få honom att i framtiden komma mer spontant till dörren istället för att behöva bära honom varje gång? Eller det kanske har hjälpt efter att man har burit några gånger, förstår dem vinken mer då?
    ""Hur kan man få honom att i framtiden komma mer spontant till dörren istället för att behöva bära honom varje gång? ""
    Visa at det är ni som bestämmer.Håll inte på med lock och pock för länge.Då visar ni hunden att "ni" inte bestämmer.
  • Loth
    Jezamine skrev 2010-01-02 13:29:48 följande:
    ""Hur kan man få honom att i framtiden komma mer spontant till dörren istället för att behöva bära honom varje gång? ""Visa at det är ni som bestämmer.Håll inte på med lock och pock för länge.Då visar ni hunden att "ni" inte bestämmer.
    Jättebra råd... Visa vem som bestämmer. Men jag vill göra det på ett sätt som känns bra och som jag kan se fungerar. Har det fungerat på din hund måntro??
    BF 090510
Svar på tråden Vägrar att gå ut med husse *lång*