Knytets skrev 2010-01-06 18:16:17 följande:
Jag måde jättebra under min första grav då jag väntade tvillingar som vi fick reda på genom rutin ul i v 17. Däremot fick jag mage tidigt(v 10). Denna gång ska jag få ett tidigare UL just pga att jag vill vara mer förberedd på om det är tvillingar denna gången också. Mina första barns faster fick tidiga UL i sina 2 första graviditeter pga att hon misstänkte tvillingar pga att dom hade det i släkten, och fick det. Vet ej om hon betalat för det själv eller om hon fick undersökningarna gratis, men jag har uppfattat det som att hon fick dom gratis. (hon fick aldrig tvillingar dock) Det sägs att tvillingar enbart kan påverkas från mamman, däremot har jag här på fl kommit i kontakt med många i liknande situation som mig, där pappan har tvillingar i släkten och man fått tvillingar sen.
Pappans gener spelar ingen roll när det kommer till tvillingar.
Tvåägsstvillingar går i arv på moderns sida eftersom det är en "missbildning" som gör att man släpper ifrån sig 2 ägg. Det spelar då alltså ingen roll om pappan har tvillingar i släkten eftersom det inte är Han som släpper ifrån sig äggen utan det är kvinnan som gör det.
Enäggstvillingar däremot, det kan alla få, det har ingenting med det genetiska att göra. Så då spelar det heller ingen roll om pappan har tvillingar i släkten, eller om mamman har det. Chansen/Risken är lika stor ändå.