• sommartjejen1

tecken på tvillingar i v 8?

Jag är i vecka 8 och jag har redan stor mage,vet att man svullnar upp en del osv... men de som jag känner som redan har barn säger att jag redan har bebismage...det är mitt första barn och jag mår så fruktansvärt illa och kräker hela tiden och mår allmänt skit.. Både jag och min sambo har tvillingar i släkten. Så nu undrar jag om någon vet om det finns något tecken på tvillingar?

Ska inte till barnmorskan förens den 10e feb

• Svar på tråden tecken på tvillingar i v 8?
  • Emeliie89

ja då får du helt enkelt boka in ett vul :) dock är det skitsvårt att få det om man inte blöder.. så säg att du gjort det.. men att det slutat. då får du ett direkt.

• sommartjejen1

jotack, jag har försökt att få tid till det, men verkar va omöjligt om man inte har blött osv som du säger...får väl helt enkelt vänta och se vad dom säger....jag är jätte nojjig.tänk om det är tvillingar, klarar man av det??

• Dennalängta

Tror inte man kan se de på magen i vecka åtta?! De är väl rätt små nu så om det är två så gör nog inte magstorleken någon skillnad. Du kan boka en tid på en privat klinik om du vill, men det kostar ju en slant.  Du kan ju även vara längre gången än vad du tror?

• Doriath

Har din man tvillingar i sin släkt? Det går från faderns håll det däringa.

• Doriath

Jaha, oj vad slarvigt jag läste. Tja, chansen finns ju!
    Men det är nog bara att vänta och se en stund till faktiskt

• wity
    Emeliie89 skrev 2010-01-02 14:43:05 följande:
    ja då får du helt enkelt boka in ett vul :) dock är det skitsvårt att få det om man inte blöder.. så säg att du gjort det.. men att det slutat. då får du ett direkt.
    Jag tycker absolut inte att man ska ljuga och säga att man blödit!
    Det finns andra sätt att få ett vul, t ex genom att gå privat och bekosta det själv!
    Varför gå före någon annan som behöver en vul-tid, bara för att man undrar om man väntar tvillingar?
    Det lär man få reda på tids nog ändå.
  • Umm Elias
    Doriath skrev 2010-01-02 18:35:52 följande:
    Har din man tvillingar i sin släkt? Det går från faderns håll det däringa.
    ne det kommer fr mammans håll
  • Umm Elias

Fakta:

Är det ärftligt att få tvillingar?

Benägenheten att kvinnan vid ägglossningen släpper två ägg istället för ett är mycket ärftlig. Denna ärftlighet går endast i arv från mor till dotter, alltså på den kvinnliga sidan av släkten. Om en man är tvåäggstvilling har han således ingen ökad chans att själv få tvillingar den dag han blir pappa.

En enda - svensk! - undersökning har gjorts för att undersöka huruvida även benägenheten att föda enäggstvillingar går i arv. Resultatet visade att kvinnor som själva var enäggstvillingar hade mer än dubbelt så stor chans att själva föda enäggstvillingar än resten av befolkningen. Nästa studie, undersökte enäggstvilling mäns chans att bli pappor till enäggstvillingar. Men det visade sig att pappor inte kan påverka kvinnan att få enäggstvillingar.

• bizzziie

Gravidmage tror jag inte att du har så tidigt, det är nog snarare svullna tarmar mm som gör att du svullnar upp. Är man smal syns detta mer tydligt och kan se ut som en rund gravidmage.. Jag är i vecka 10 och svullnar upp på kvällarna och ser ut som jag gjorde i vecka 20 i förra graviditeten.. ligger du ner på rygg så ska du kunna känna livmodern "sticka ut" under blygdbenet upp mot naveln (om du förstår vad jag menar, haha).. det händer oftast inte förrän runt vecka 12-13..

Kraftigt illamående sägs vara ett symtom vid tvillinggraviditet, men å andra sidan känner jag till ett flertal som kräkts sig igenom hela graviditeterna som resulterat i en bebis..

Ett VUL är vad som kan hjälpa dig att få veta antal.. och som någon annan skrivit, det är jättesvårt att få till ett sådant utan antingen pågående smärta och/eller blödning eller tidigare problem med mf eller ma..

Lycka till!!

• Engfield

En kompis till mig fick tvillingar för ett år sen och på henne började hon verka "ovanligt" stor runt v.15-16... Hon mådde prima hela tiden så det är nog väldigt individuellt det där

• zilja

sen är det så är oxå att smala o långa kvinnor, syns de mindre på än dom som e smäå o kraftiga. många tror inte det men det stämmer...

• nikki79

jag har fått twins å mådde inte mer illa än vid dom andra grav. min mage började synas i v 12..i v 8 såg man inget. å det va mitt 3/4 barn..
    jag kännde på mig att det va nått galet i magen ...så visade det sig vara två

• Lallalo

Jag går in i vecka 11 idag och vet att jag har tvillingar därinne. Jag har iofs inget att jämföra med eftersom det blir mina första barn men jag har inte gått upp någe nämnvärt, har uppblåst mage på kvällen men vaknar platt igen. Mest tarmar och luft än så länge=)

• Knytets

Jag måde jättebra under min första grav då jag väntade tvillingar som vi fick reda på genom rutin ul i v 17.
    Däremot fick jag mage tidigt(v 10).

Denna gång ska jag få ett tidigare UL just pga att jag vill vara mer förberedd på om det är tvillingar denna gången också.

Mina första barns faster fick tidiga UL i sina 2 första graviditeter pga att hon misstänkte tvillingar pga att dom hade det i släkten, och fick det. Vet ej om hon betalat för det själv eller om hon fick undersökningarna gratis, men jag har uppfattat det som att hon fick dom gratis. (hon fick aldrig tvillingar dock)

Det sägs att tvillingar enbart kan påverkas från mamman, däremot har jag här på fl kommit i kontakt med många i liknande situation som mig, där pappan har tvillingar i släkten och man fått tvillingar sen.

//Mamma till ♥Nathalie♥ och ♥Isabell♥
  • DinSkugga
    Knytets skrev 2010-01-06 18:16:17 följande:
    Jag måde jättebra under min första grav då jag väntade tvillingar som vi fick reda på genom rutin ul i v 17. Däremot fick jag mage tidigt(v 10). Denna gång ska jag få ett tidigare UL just pga att jag vill vara mer förberedd på om det är tvillingar denna gången också. Mina första barns faster fick tidiga UL i sina 2 första graviditeter pga att hon misstänkte tvillingar pga att dom hade det i släkten, och fick det. Vet ej om hon betalat för det själv eller om hon fick undersökningarna gratis, men jag har uppfattat det som att hon fick dom gratis. (hon fick aldrig tvillingar dock) Det sägs att tvillingar enbart kan påverkas från mamman, däremot har jag här på fl kommit i kontakt med många i liknande situation som mig, där pappan har tvillingar i släkten och man fått tvillingar sen.
    Pappans gener spelar ingen roll när det kommer till tvillingar.
    Tvåägsstvillingar går i arv på moderns sida eftersom det är en "missbildning" som gör att man släpper ifrån sig 2 ägg. Det spelar då alltså ingen roll om pappan har tvillingar i släkten eftersom det inte är Han som släpper ifrån sig äggen utan det är kvinnan som gör det.

Enäggstvillingar däremot, det kan alla få, det har ingenting med det genetiska att göra. Så då spelar det heller ingen roll om pappan har tvillingar i släkten, eller om mamman har det. Chansen/Risken är lika stor ändå.
  • zilja

ÄR det någon här inne som har fått tvillingar men INTE har det ärftligt ? överhuvudtaget ? Oc´h ni som känner dete "galet" I magen och tror tvillingar hur känner ni det ? :D

Svar på tråden tecken på tvillingar i v 8?