• Anonym

mår illa av p-piller

Jag har ätit p-piller i många år men gjorde ett uppehåll för ett år sedan, jag var singel och kände inte att jag behövde proppa i mig massa tabletter. Nu är jag i ett förhållande och kände att jag ville börja igen. Dom första två veckorna var okej, ingen skillnad liksom. Men nu när jag är inne på min andra karta (hoppade över mensen för ville inte ha över jul och nyår) så mår jag JÄTTE illa! Det är speciellt under morgonen och kvällen, det är så illa att jag måste sitta vid toan ifall jag ska spy. Jag har varit riktigt slarvig med att ta dom, tagit tabletterna typ varannan dag i 1-2 veckor (att det blir två tabletter varannan dag). Kan det blir för mycket hormoner på samma dag? Att det är därför jag mår illa? Jag äter Mercilon, och det ska ju vara mindre i dom, just för att jag är känslig. Någon som vart med om det här?

• Svar på tråden mår illa av p-piller
  • Anonym

Du får ju inte skydd till 100% om du hoppas över och tar 2 tabletter en dag. På mina står det att man EJ ska äta 2 tabletter 1 dag om man missat 1 dag du får ju ändå inte skyddet för den dagen du hoppat över .Så de kan ju mycket väl va att du mår illa för att du får i dig för mycket men du kan ju även va gravid om du inte använt annat skydd också.

• Anonym

Jaha, jag trodde man skulle ta två om man missat en dag :O kanske är därför jag mår illa.. 

• Neko

Du kan vara gravid eftersom du missat piller.

Du kan må illa eftersom du fick så stor dos piller på samma gång. Illamående är en vanlig biverkning av pillrena.

• Anonym

Jag trodde inte jag skulle vara så slarvig med pillerna, därför jag började äta dom.

Jag mår illa varje dag, speciellt morgon och kväll, så att det är för att jag får för stor mängd tror jag inte faktiskt..
  • Neko
    Anonym skrev 2010-01-04 14:32:37 följande:
    Jag trodde inte jag skulle vara så slarvig med pillerna, därför jag började äta dom. Jag mår illa varje dag, speciellt morgon och kväll, så att det är för att jag får för stor mängd tror jag inte faktiskt..
    Jag mådde illa av mina ppiller, typ hela tiden. Som graviditetsillamående (De simulerar ju graviditet till viss grad så det kan ju vara det). Det blev värre om jag inte ätit på ett tag eller var trött.

Fick sluta ta dem efter några mån eftersom jag inte stod ut längre. Då slutade jag må illa efter ngn dag.
  • Anonym
    Neko skrev 2010-01-04 14:45:12 följande:
    Jag mådde illa av mina ppiller, typ hela tiden. Som graviditetsillamående (De simulerar ju graviditet till viss grad så det kan ju vara det). Det blev värre om jag inte ätit på ett tag eller var trött. Fick sluta ta dem efter några mån eftersom jag inte stod ut längre. Då slutade jag må illa efter ngn dag.
    Jaa, alltså jag mår verkligen skit illa, jag sitter nästan varje dag på toan och är redo att spy. Och värst är det på morgonen och kvällen.
  • Neko
    Anonym skrev 2010-01-04 14:52:03 följande:
    Jag spydde tom när det var som värst. Då kändes det rätt ovärt för om man spyr så är det ju inte säkert att de fungerar ens...

ta ett graviditetstest för säkerhets skull. Är du inte gravid är det säkert pillrena.
  • Anonym
    Neko skrev 2010-01-04 14:55:46 följande:
    Jag spydde tom när det var som värst. Då kändes det rätt ovärt för om man spyr så är det ju inte säkert att de fungerar ens... ta ett graviditetstest för säkerhets skull. Är du inte gravid är det säkert pillrena.
    Usch! Nej det är verkligen inte värt det om man spyr. Är du överkänslig mot hormoner eller så? Vad har du för skydd nu om man får fråga?
  • Neko
    Anonym skrev 2010-01-04 14:58:31 följande:
    Nu.. eh, avbrutet samlag. Vilket är jättedåligt, jag vet =/ Hade egentligen velat ha p-dator eller ngn rytmmetod men har så oregelbunden mens.

Tycker inte det finns något bra preventivmedel =/
  • Anonym
    Neko skrev 2010-01-04 15:27:36 följande:
    Nu.. eh, avbrutet samlag. Vilket är jättedåligt, jag vet =/ Hade egentligen velat ha p-dator eller ngn rytmmetod men har så oregelbunden mens. Tycker inte det finns något bra preventivmedel =/
    Typ så vi körde förut också, visst det är inte säkert, men enklast :P Jo jag vill också ha en sån, men dom är svindyra! :-O Jag har prövat mycket, men inget känns bra.
  • Neko
    Anonym skrev 2010-01-04 19:29:53 följande:
    Tråkigt dock att måsta avbryta när det är som bäst =P Jag har en persona men kan inte använda den nu eftersom det är omöjligt att säga vilken som är första mensdagen =/ Funderar på att fösöka lära mej billingsmetoden fast det kan vara svårt utan lärare.
  • Anonym

Vad är billingsmetoden för något? :)

• Neko
    Anonym skrev 2010-01-05 20:09:53 följande:
    Vad är billingsmetoden för något? :)
    Man lär sig hålla koll på slidsekretet för att se hur fertil man är, och så undviker man sex de dagar man är det. Ska tydligen vara väldigt effektivt men tar ett tag att lära sig. =)
  • Anonym

Aha, okej ni har inga planer på barn än eller så?

• Neko
    Anonym skrev 2010-01-05 23:47:04 följande:
    Aha, okej ni har inga planer på barn än eller så?
    Vi har ett barn redan (från när jag tog minipiller... ^^) men vill helst vänta kanske 2 år till innan vi får fler =) Ska just börja en ny utbildning så det känns som väldigt dålig timing om jag skulle bli gravid nu.
Svar på tråden mår illa av p-piller