• Anonym

Hur lång lutealfas kan man ha?!

Det är kanske lite fel att fråga här då jag nog inte har svårt att få barn men jag tänker mig att ni om några är experter på ämnet.

Jag har hört att lutealfasen ska vara på 14 dagar tror jag men min verkar vara mycket längre. Har ingen kalender i närheten men tror jag är på äl+17 idag, räknat från första dagen efter den sista stegringen på äl-testet.

Hur lång lutealfas kan man ha egentligen?

Varför har man lång lutealfas, är det något fel då?

Vad är felet isf?

Behöver jag vara orolig att jag är med barn? Jag har ett neg grav-test från i onsdags med morgonurin.

• Svar på tråden Hur lång lutealfas kan man ha?!
  • Teskedsmamman

Normala luthealfasen är 12-16 dagar.... Så än är det inget anmärkningsvärt.

När du har gått en vecka över de där 16 dagarna kanske man ska börja reagera, kan ju vara så att du inte släppte nåt ägg den här cykeln och då blir det förlängning på cykeln oftast.

Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Trollmamma till 4

Vid nåt tillfälle hade jag en lutealfas på 20 dagar men du kan mycket väl vara gravid så testa snart igen..

• Anonym
    Trollmamma till 4 skrev 2010-01-02 19:00:28 följande:
    Vid nåt tillfälle hade jag en lutealfas på 20 dagar men du kan mycket väl vara gravid så testa snart igen..
    Tror du jag kan vara gravid trots att jag inte har haft sex på nästan fyra veckor nu och har ett neg test sen i onsdags? Jag testar igen efter helgen men undrar ändå...

Men det är inget konstigt om man får en lutealfas på uppemot 20 dagar ibland? Det kan hända alltså utan att nåt är fel?
  • Trollmamma till 4
    Anonym skrev 2010-01-02 21:15:59 följande:
    Tror du jag kan vara gravid trots att jag inte har haft sex på nästan fyra veckor nu och har ett neg test sen i onsdags? Jag testar igen efter helgen men undrar ändå... Men det är inget konstigt om man får en lutealfas på uppemot 20 dagar ibland? Det kan hända alltså utan att nåt är fel?
    Om du inte har haft sex på nästan 4 veckor så borde det visa pluss om det är något men att lutealfasen kan vara 20 dagar nångång är inge ovanligt men om den är det varje månad så ska man kolla upp det för då kan det vara så att man ägget inte har släppt..
  • Anonym
    Trollmamma till 4 skrev 2010-01-03 12:01:08 följande:
    Om du inte har haft sex på nästan 4 veckor så borde det visa pluss om det är något men att lutealfasen kan vara 20 dagar nångång är inge ovanligt men om den är det varje månad så ska man kolla upp det för då kan det vara så att man ägget inte har släppt..
    Det är helt möjligt att jag har problem med äl för jag har pco-äggstockar men har ändå ganska regelbunden mens.

Kan det alltså betyda att jag hade äl för några veckor sen när testerna visade stegring 2 dagar i rad men att ägget aldrig släppte och att det är därför jag har så lång lutealfas?

Så även om man får stegring så släpper inte ägget och därför tar det uppmot 20 dagar innan mensen kommer? Förstår jag det rätt?
  • Anonym

Just det, jag testade igår kväll igen och det var minus. Det var på kvällen men jag hade inte kissat på väldigt många timmar innan det så det borde motsvara morgonurin tycker jag?

• Trollmamma till 4
    Anonym skrev 2010-01-03 15:55:13 följande:
    Det är helt möjligt att jag har problem med äl för jag har pco-äggstockar men har ändå ganska regelbunden mens. Kan det alltså betyda att jag hade äl för några veckor sen när testerna visade stegring 2 dagar i rad men att ägget aldrig släppte och att det är därför jag har så lång lutealfas? Så även om man får stegring så släpper inte ägget och därför tar det uppmot 20 dagar innan mensen kommer? Förstår jag det rätt?
    Man kan få stegring utan att ägget släpper det är endast genom blodprov som man kan se ordentligt om man har lossat ägg..

I snitt blir lutealfasen längre om man inte har haft Äl.. Mensen kan då dröja länge eller så blir den oregelbunden..
    Anonym skrev 2010-01-03 15:56:34 följande:
    Just det, jag testade igår kväll igen och det var minus. Det var på kvällen men jag hade inte kissat på väldigt många timmar innan det så det borde motsvara morgonurin tycker jag?
    Det borde ha visat sig nu om du är gravid om det är 4 veckor sedan du sist hade samlag..
  • Anonym

Vad jag tror är min mens kom idag 18 eller 19 dagar efter äl. Betyder det att jag förmodligen inte hade någon äl? Jag började blöda för 12 timmar sen men har bara blödit 1/2 binda. Iofs blöder jag oerhört lite i vanliga fall också men jag undrar ändå och vet inte vad jag ska tro? Förstår att ni inte heller kan veta men ni kan ju berätta era erfarenheter om inte annat eller vad ni har hört.

• Anonym

Jag provade med ett grav-test i morse med morgonurin och det var minus om man bortser från ett smalt, smalt streck till vänster där det lodräta strecket börjar från vänster sida sett. Det var ett clearblue test och jag menar att strecket var där plusset skulle ha varit fast väldigt smalt och svagt. Vet inte vad jag ska tro.

• Anonym

Bäst att jag klargör att om plusset skulle vara 0,5 cm brett så var strecket kanske 0,5 mm eller nåt sånt i jämförelse. Icke skalenligt bara så ni vet.

• Bobby77

Jag har bara räknat på det en gång och då var lutealfasen 5 veckor, så visst KAN den va längre än 16 dagar. När man läste här så fick man svar att det var i stort sett fysiskt omöjligt att den är längre än 16 dagar men så är verkligen inte fallet.

• Trollmamma till 4
    Anonym skrev 2010-01-05 00:23:57 följande:
    Vad jag tror är min mens kom idag 18 eller 19 dagar efter äl. Betyder det att jag förmodligen inte hade någon äl? Jag började blöda för 12 timmar sen men har bara blödit 1/2 binda. Iofs blöder jag oerhört lite i vanliga fall också men jag undrar ändå och vet inte vad jag ska tro? Förstår att ni inte heller kan veta men ni kan ju berätta era erfarenheter om inte annat eller vad ni har hört.
    Som sagt så är det inte ovanligt med en längre lutealfas bättre med en längre än en kort lutealfas
Svar på tråden Hur lång lutealfas kan man ha?!