• Anonym

Kan man få UF att sluta prata strunt??

Min son mår dåligt av att pappa aldrig slutar med att baktala mig och vår familj. Finns det någonting man kan göra åt det, har försökt prata med honom, på alla sätt, personligen, via ombud och genom gemensamma kompisar. Men han förstår inte att det påverkar sonen.
    Problemet är lögner, rena lögner, samt att han stödjer pojken i tron på att om han gör vissa saker så kommer vi att bo tillsammans igen. Vi är separerade sedan över två år. och det kommer inte hända.

Vad ska jag göra? Hur ska man gå till väga?? Detta gör verkligen att min lilla ängel mår så dåligt. Han gråter efter att han kommer hem och undrar varför jag är så elak..

• Svar på tråden Kan man få UF att sluta prata strunt??
  • Anonym

om barnet mår dåligt skulle jag vägra att lämna ut barnet till uf.

håll barnet hemma.

• pegga

Det är ett väldigt dåligt råd att hålla barn hemma på så allmäna grunder. För att inskränka umgänge så behöver barnet vara utsatt för en mer konkret fara, vilket, hur osympatiskt det än må vara, knappast är fallet här.

• Anonym (Mamma M)

Vill pappan prata strunt så gör han det oavsett vad du säger, o det kan du ej påverka. Däremot kan du påverka ditt eget beteende, så mitt förslag är att du bemöter o pratar med sonen på ett vettigt sätt, o förklarar att det pappan säger om dig inte stämmer.

• Anonym

Ett barn som mår dåligt av umgänget ska inte åka iväg.

har ni schema via domstol eller muntlig överenskommelse?

• ZsaZsa

En bra fråga men ack så svår! Den siste som kan nå fram till honom är förmodligen du och det finns en risk att för varje sak du säger, så blir det bara ännu värre. Det är ju dig han är arg och bitter på.

När andra också har försökt nå fram och det inte räcker, så undrar man ju vem som kan och med vad. Kanske ingen, för kanske är det också så att han nu satt sin prestige på spel. Om någon förstår det och kan komma igenom det skalet så finns en möjlighet, men det bygger på insikt hos pappan. Annars fortsätter han nog på samma bana och tycker i princip att alla andra är dumma.

En kompis till honom skulle kunna fråga honom vad denne kan göra för att få honom att sluta och med det visa hur viktigt det är.

Du kan försöka inta en hållning där ditt barn fortsätter att våga berätta och uttrycka sina känslor. Ljug aldrig för barnet om att "pappa nog inte menade så illa" eller liknande. Då slutar barnet att lita på dig också, för barn är inte så dumma och lättlurade som man ibland skulle önska. ;) Håll dig till fakta och resonera med barnet så gott det går efter mognad. Förklara saker hellre sakligt än personligt. Förklara tydligt för barnet att han har rätt att älska vem han vill och sådant så att han inte någonsin behöver tvivla på det.

Förhoppningsvis kommer ditt barn som många andra att genomskåda sin förälder och själv ta ställning en dag. Kanske genom att sluta lyssna, kanske genom att säga ifrån och kanske genom att inte längre vilja ha med en så bitter och dryg människa att göra som inte kan skilja på sitt barn och en sopkorg.

Det är inte skäl att inte lämna ut barnet, men i vissa allvarliga fall kan det vara så att umgänge ska begränsas. Men det är inte något som sker utifrån ditt gottfinnande, utan genom en utredning med sakkunniga och en dom i tingsrätten.

Svar på tråden Kan man få UF att sluta prata strunt??