• CeeJay

Tips på badrumsgolv som går att lägga in själv?

Vi har en skitful orange plastmatta i ett av badrummen och jag kräks på den snart, ingen av oss förstår hur vi tänkte när vi la in den för drygt 5 år sedan...

NU skulle jag vilja fixa och renover men sambon och ekonomin säger stop!! Då behövs alltså en enkel åtgärd som går att fixa själv utan att dra in mattläggare som kostar multum.

Så, någon som har nått bra tips?? Vad kan jag själv göra, hur, kostnad osv osv?

• Svar på tråden Tips på badrumsgolv som går att lägga in själv?
  • Champagne

Ring ditt försäkringsbolag och hör med dem så att ni inte står med skägget i brevlådan sen när försäkringen inte gäller för att ni inte följt gällande regler.

Här står en massa vettigt: http://www.bkr.se/

• Tanka

En tillfällig lösning är att köpa sådan där trätrall som ex finns på Rusta. Små enheter som sätts ihop. Ser riktigt snygg ut, men jag vet tyvärr inte vad det kostar.

• CeeJay

Champagne: Tack för länken, där finns nog en massa bra information och tips

Tanka: Ja, just ja - trätrall kan ju bli fint, det ska jag kolla upp. Tack för ditt tips.

• Pappa G

Att renovera ett badrum är som sagt kringgärdat med en hel del regler.
    Man bör låta det nuvarande vara intakt/orört (så länge det fungerar) alternativt riva ut hela och göra om. Det finns inga bra mellanvägar.

Ex. trätrallar gör att väldigt mycket fukt stannar kvar i badrummet, vilket påtagligt ökar risken för framtida fuktproblem, mögel etc.

• Tanka
    Pappa G skrev 2010-01-03 16:44:05 följande:
    Att renovera ett badrum är som sagt kringgärdat med en hel del regler.Man bör låta det nuvarande vara intakt/orört (så länge det fungerar) alternativt riva ut hela och göra om. Det finns inga bra mellanvägar. Ex. trätrallar gör att väldigt mycket fukt stannar kvar i badrummet, vilket påtagligt ökar risken för framtida fuktproblem, mögel etc.
    Så sant. Man kanske inte behöver åtgärda hela utrymmet, eller så finns det delar av golvet som inte kommer i direktkontakt med vatten. God ventilation kan väl avhjälpa en hel del, liksom disciplinen att se till att den temporära lösningen inte ställer till problem på längre sikt, ex genom att hålla koll under trallen med jämna mellanrum.

En tillfällig lösning är ju att måla mattan, men jag har hört att det inte håller så väldans bra.
  • CeeJay

Tack för ytterligare inlägg

Jag har nog ändå kommit fram till att vi ska undvika trall pga fukten och att det är krångligt att städa under.

Att måla mattan skulle vara ett alternativ tills vi har råd att lägga klinkers eller byta ut mattan helt.

• Pappa G

Varnar för att måla mattan. Vissa mattor kan regera kemiskt med färgen = mattan löses upp..

• CeeJay
    Pappa G skrev 2010-01-03 19:48:16 följande:
    Varnar för att måla mattan. Vissa mattor kan regera kemiskt med färgen = mattan löses upp..
    Ja, jag har googlat lite på det nu också och det blir nog till att avstå

Får helt enkelt köpa en stoooor badrumsmatta i tyg och lägga på golvet och försöka piffa upp badrummet med andra saker istället.

Tack alla för inläggen!
  • mirakelasta

Om jag inte har helt fel så är plastmatta godkänt som underlag för klinkergolv, dvs sm fuktspärr. Då kan man sätta klinker själv och endast köpa in någon som fixar runt brunnen.

Jag köper jämt delar av jobb, som nu bredspackling av äggarna men resten gör jag själv.

• CeeJay
    mirakelasta skrev 2010-01-04 07:48:41 följande:
    Om jag inte har helt fel så är plastmatta godkänt som underlag för klinkergolv, dvs sm fuktspärr. Då kan man sätta klinker själv och endast köpa in någon som fixar runt brunnen.Jag köper jämt delar av jobb, som nu bredspackling av äggarna men resten gör jag själv.
    Aha, det kan ju vara värt att kolla upp. Tack för tipset
  • Pappa G

Gammal plastmatta är BARA godkänd som underlag såvida du kan bevisa att den är gjord för det (typ utlåtande från tillverkaren) och tillverkaren av fixet (som klinkern monteras i) godkänner det. I praktiken är det närmast omöjligt..

Svar på tråden Tips på badrumsgolv som går att lägga in själv?