Brevbärare? Jobba på posten
Hur ser en dag ut som brevbärare?
Vad finns det för arbetsuppgifter på posten förutom att vara brevbärare?
Arbetstider? Lön?
Hur ser en dag ut som brevbärare?
Vad finns det för arbetsuppgifter på posten förutom att vara brevbärare?
Arbetstider? Lön?
Åh vilka minnen att jobba som brevbärare Jag har aldrig mått så bra rent fysiskt som när jag jobbade med postutdelning. Så det kan jag varmt rekommendera!
Förutom själva postutdelningen så ingår oftast själva "kamningen", dvs när man sorterar posten. Man sorterar paket också. Vissa utvalda kör ut posten till de olika samlingspunkterna. Om posten har en mottagning så behöver någon bemanna den, men det brukar oftast vissa utvalda göra.
Det du får räkna med att göra som brevbärare är att sortera brev och paket tidigt på morgonen, sen ut och dela ut (antingen till fots, med moped, cykel eller med bil), och sen blir det eventuellt sortering av brev och paket på eftermiddagen innan passet är slut.
Så såg det ut på de 5 kontor jag jobbade mest på i Göteborgsområdet. Angående lön så är den ganska OK tycker jag, jag fick runt 110 kr/h (ungefär)...orkar inte räkna på vad det blir i månadslös eftersom jag bara extraknäckte.
Hoppsan, glömde skriva om arbetstider. Jag brukade komma kl 7 och jobbade tills jag var klar med eftermiddagssorteringen vilket var run kl 15. Vet inte om det är "normalt" eller ej.
Tack för svaret!
Är det tungt och jobbigt om man måste cykla? Jag är nämligen ganska liten och späd o inte så vältränad :/
Nej jag har inte fått nåt jobberbjudande. Börjar fundera på sommarjobb bara och kanske extrajobb till hösten.
På postterminaler kan du jobba med att sortera brev, dels i fack samt dels sortera ut posten från brevlådorna. Posten skall dessutom maskinstämplas eller handstämplas. Lådor skall fyllas på i burar eller packa paket. De brukar ta in säsongsarbetare samt extrapersonal. Framförallt under julen!
På en större postterminal finns det dessutom många olika arbetsuppgifter.
Sedan fanns det något som hette värdeexpeditör en gång i tiden. Då tog man emot inkommande värdebrev från alla postkontor, registrerade och administrerade. Men det tror jag inte de tar in en extrapersonal för. Sen kan man blada reklam, dvs sortera ihop buntar med olika sorters reklam, sätta i kuvert mm.
På de riktigt stora terminalerna är det ju maskiner som sorterar brev, men säkerligen har de handsortering där med för allt går ju inte igenom maskinen.
Sedan finns det personal som sitter framför en display och knapprar in postnummer på inscannade brev.
Men som sagt det finns massa olika sorters jobb på posten.
På en postterminal är det kvälls och nattjobb.
Ja, det är tungt och jobbigt. Visst blir man vältränad men man känner ju att man sliter på kroppen speciellt på rygg och knän och man såg ju de krämpor som de äldre brevbärarna hade fått. Mycket bättre att vara lantbrevbärare och köra bil även om man kunde bli lite sne i ryggen av att luta sig ut genom fönstret och att sitta i drag en hel dag.
Men det är kanonjobb som extraknäck vid studier. Mycket bättre (tyckte jag) än att jobba i vården och omsorgen som jag hade svårt för.
Det är extremt tungt och slitigt för kroppen. De senaste årens neddragningar har gjort distrikten jättestora och det är mycket och tung reklam. Många får problem med rygg och knän. Jag skulle inte rekomendera det. Just det, lönen är dålig också.