• sarsparis

Hur gjorde ni när ni började potträna era barn?

Vår son blir 2 i februari och tänker att det är väl snart dags för potträning. Har sedan ett halvår pottan framme, han har många gånger satt sig på den och verkar inte ha något emot den iallfall. Men hur gör vi nu? brukar försöka sätta honom där när han vaknat, en stund efter att han ätit mm. Men han verkar inte vilja kissa. Ska vi bara fortsätta med det eller hur gör man egentligen?

• Svar på tråden Hur gjorde ni när ni började potträna era barn?
  • Pruttiluskan

Den här tråden ska jag snoka i! Dottern fick en potta av mig på julafton...
    Hon ska absolut sitta med fötterna i pottan, även fast jag visar hur man ska sitta!
    Brukar sätta henne där medan jag sitter på toa, men ändå så ska hon i med fötterna! =P hahaha...

• Jezamine
    Pruttiluskan skrev 2010-01-02 19:54:04 följande:
    Den här tråden ska jag snoka i! Dottern fick en potta av mig på julafton...Hon ska absolut sitta med fötterna i pottan, även fast jag visar hur man ska sitta!Brukar sätta henne där medan jag sitter på toa, men ändå så ska hon i med fötterna! =P hahaha...
    Ursäkta att jag skrattar.Det är ej av elkahet.Så gulligt..tösen använder pottan till fötterna.För att hålla mig till tråden så:Mina töser var dag/nattorra innan 2 årsåldern.Största tjejen hon satte sig på pottan när vi var i badrummet,ibland blevd et något ibland inte.Pottiden kommer när den kommer.
    Uppdaterat presentationssidan.
  • Pruttiluskan

Hahahahahaha...jag kan inte hålla mig själv! =S hahaa...
    Några gånger har jag kunnat hålla mig från garv, men sätter iallafall henne till rätta varje gång & när hon väl sitter rätt så klappar vi händer & så säger jag att hon är duktig! =)
    ..Men lika fort så sätter hon sig på kanten & i med fötterna! =P hahaah...

Jezamine skrev 2010-01-02 19:57:26 följande:
    Ursäkta att jag skrattar.Det är ej av elkahet.Så gulligt..tösen använder pottan till fötterna.För att hålla mig till tråden så:Mina töser var dag/nattorra innan 2 årsåldern.Största tjejen hon satte sig på pottan när vi var i badrummet,ibland blevd et något ibland inte.Pottiden kommer när den kommer.
  • Pruttiluskan

Har bilder från när hon öppnade paketet, när vi fått ut den från kartongen & inte är ihopsatt & när den är som den ska! =P Måste fan lägga upp dem här! =P Hahahahaha...

• Pruttiluskan

Har lagt in bilder, men nu hittar jag de inte..hmm...kan någon kolla ifall de finns i mitt galleri? =O

• Majsan70

Jag har väntat tills barnen varit mogna o själva velat gå på toaletten. Då har vi tagit blöjan bara rakt av. Har funkat klockrent med bara några incidenter.

• sweetsandra

Vi väntade tills dottern visade intresse och det var på dagis nu efter sommaren då hon var 2,5 år. Hon ville gå på pottan som några av de andra barnen och då började vi direkt även här hemma och lät henne vara utan blöja. En månad senare var hon torr även på natten så det har gått kanonbra! Hon bajsade på pottan första gången när hon var 1,5 år och vi har haft pottorna länge hemma men mitt tips är att titta efter tecken på att barnet är redo.

Mina solstrålar ~ Vinga 070108 & Lycka 090820
  • Pruttiluskan

Ska fråga personalen om hon kan få vara med & se när de andra barnen sitter på pottan nu när hon börjar dagis igen! =) Kanske kan de hjälpa?
    ...Iallafall så kan hon se HUR MAN SKA SITTA! =P hahahahaha...

• Mårbacka
    sweetsandra skrev 2010-01-04 22:53:52 följande:
    Vi väntade tills dottern visade intresse och det var på dagis nu efter sommaren då hon var 2,5 år. Hon ville gå på pottan som några av de andra barnen och då började vi direkt även här hemma och lät henne vara utan blöja. En månad senare var hon torr även på natten så det har gått kanonbra! Hon bajsade på pottan första gången när hon var 1,5 år och vi har haft pottorna länge hemma men mitt tips är att titta efter tecken på att barnet är redo.
    Vilka tecken ska man titta efter?
  • Ezder

Vi körde lite EC light från ca 2 veckor till 8 månader, toa vid blöjbyten och så, han bajsade då nästan aldrig i blöjan. Sedan lärde han sig krypa och gå och hade inte ro att sitta still.

När han sedan var ca 13-14 månader blev pottan intressant igen, och då satte han sig själv när han behövde, och vi berömde mycket. Nu är han 18 månader och går utan blöja och byxor några timmar varje dag, och klarar det nästan 100%. Tyvärr kan han inte hantera byxor på och av, så han blir kall och då får vi ta på blöja igen.

Till sommaren kommer han troligtvis att få gå utan blöja (nästan) hela tiden, och förhoppningsvis klarar han byxor på och av innan hösten kommer.

Kan tillägga att vi haft tygblöjor från början.

Svar på tråden Hur gjorde ni när ni började potträna era barn?