• parantesen80

Småhål på kläderna

Jag har problem med småhål på en del kläder. Vet inte varför hålen uppkommer, så jag tänkte fråga det allvetande folket här på FL
    Trodde först att vi fått mal i tvättstugan, men enligt min mor så angriper malen yllekläder och låter bomullskläderna vara. Stämmer det? Vad kan det i så fall vara som orsakar dessa små hål????
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Småhål på kläderna
  • Cornette

Det kan vara tvättmaskinen. Kolla trumman, känn efter ngt vasst. Det har hänt mig med, inge kul...

• BeeBee

Vi har samma problem här hemma!! Jag har funderat på om det kan vara dragkedjor, "bh spännen" (även om jag tvättar dom i påse) eller annat som lätt fastnar i kläder när man tvättar det tillsammans...

• Chino

jamne...jag upptckte just mysteriet på en av tröjorna min son har...hela armen är full med små hål...skumt...

• Tintomara

Ja det låter precis som pälsänger! Skynda er att ringa Anticimex för de käkar och förstör precis ALLT i klädväg. Vi hade det i lägenheten och det var inget kul alls

• Chino

va? antar att det är nån ohyra...men jag har bara upptäckt det på en tröja...

• parantesen80

Ja, det kan nog vara dragkedjor eller spännen som gör hålen. Får kanske börja planera tvättningen bättre(jag kör alltid tunna "fintröjor" i samma maskin som BH:arna), kan kanske vara anledningen
    Tack för svaren!

• Tintomara

Chino: Om du bara hittat det på en tröja kan du nog vara lugn. Men när man börjar hitta småhål på alla möjliga kläder ska man vara uppmärksam. Pälsänger äter alla möjliga textilier och det är inget kul att behöva kasta kläder. Käck länk om man vill veta mer www.anticimex.se/fileobjects/529_ABC_faktablad.pdf

• giz

uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu

• bambigirl

Mina föräldrar hade pälsängrar i flera år, men de går bara på yllekläder. Ofta hittar man dem på golvet, de är små brunsvarta skalbaggar. Inte så äckliga om man bara ser en, men hos mina föräldrar kryllade det av dem ett tag. Men har du hål på alla sorts kläder så är det inte såna...

• k girl

bambigirl: jag har haft pälsänger hemma hos mig och de angrep inte bara yllekläder. Det var bara kläder av syntetmaterial som klarade sig.

• 201201232

Har också haft eller har pälsänger, men jag har inte ens hittat några hål på kläderna. Började utrota långt innan dess.

Ta ut alla kläder i garderoben och skaka dem över ett vitt lakan. Sedan tvättar du allt, eller fryser och dammsuger garderoben noga och sprayar med radar. Dammsug hela lägenheten (eller huset) supernoga, speciellt golvlisterna.

• Pockadockan

jag hade kläder som blev helt fulla med småhål i torktumlaren. Det var väl nåt som satt löst där... har du kollat det?

• Madicken och Lisabeth

Låter som pälsängrar och vi har dem också. De äter allt utom syntet, som någon skrev.

Har sett dem i skalbaggsform några stycken men hos oss är de oftast larver, randiga med små spröt på sidorna (antagligen fötter) när de blir rädda krullar de i hop sig till en boll.

Har hittat dem i klädgarderoben, badrummet och skafferiet och försöker bedriva kampen mot dem genom biologisk krigsföring, dvs, såpa, Mr Muscle, malmedel, Yes, etc. Har inte lyckats utrota dem helt ännu men är noga med att dammsuga och våttorka. Allt mjöl och liknande förvaras i täta glasburkar.

Överväger om jag skall kalla in specialstyrkorna (läs Anticimex) men stoltheten övervinner än så länge...

• anilova

Anticimex brukar fraga hur manga man har hittat. Ar det under tjugofem stycken kommer de inte, utan ger samma rad som ovan, frysa/ dammsuga, vattorka, skaka ur osv. Om man ror om sina klader ofta sa slipper man angrepp, men det betyder verkligen ofta, typ skaka ur dem ett par ganger i manaden.

Svar på tråden Småhål på kläderna