• Titan

Hur gamla får hjälmar vara...?

Har jättebra svärföräldrar men de försöker pracka på oss allt gammal som min makes bröder haft för 18 år sedan, är det inte gamla cyklar, stödhjul,leksaker, så är det nu hjälmar.Själv vill jag inte ha ha gamla grejer när det gäller mina barns säkerhet som gamla stödhjul och hjälmar. Nu undrar jag ifall någon vet hur länge en jofa hjälm håller?Plast blir ju gammalt och håller inte hur många år som helst och nu undrar jag ifall någon vet vad praxis är för hjälmar?Läste någonstans att det var ca 8 år för cykelhjälmar men vet inte vad det är för allaroundhjälmar som Jofa.

• Svar på tråden Hur gamla får hjälmar vara...?
  • bomullshuve

Jag vet faktiskt inte, men såg något på text-tv idag om att rid och cykelhjälmar inte skyddar tillräckligt bra (de vi har idag vill säga) och jag tror att det fanns någon ny variant nu som skulle vara bättre...

Jag tror absolut att det finns ett bäst före datum på dessa grejer, men vet inte vad...

• Titan

Är det någon annan som kan tänkas veta?

• Titan
    bomullshuve skrev 2010-01-02 22:38:07 följande:
    www.mcpoolen.se/clothes/hjalmar/tillbehor/vis...
    Vet inte ifall det är samma plast i mc hjälm som en lekhjälm, för en mc hjälm skall ju klara av högre belastning vid krock och då kan plasten vara gjord på annat sätt. Dock skall jag berätta det för min styvfar som kör motorcykel för han har nog inte bytt hjälm på 20 år så tack för tipset!!!
  • bomullshuve
    Titan skrev 2010-01-02 22:49:15 följande:
    Vet inte ifall det är samma plast i mc hjälm som en lekhjälm, för en mc hjälm skall ju klara av högre belastning vid krock och då kan plasten vara gjord på annat sätt. Dock skall jag berätta det för min styvfar som kör motorcykel för han har nog inte bytt hjälm på 20 år så tack för tipset!!!
    oj jag läste nog inte så noga själv då jag trodde det handlade om hockeyhjälmar.... hahah, så det kan gå!
  • Titan
    bomullshuve skrev 2010-01-02 22:59:36 följande:
    Men här står det att cykelhjälmar är färskvara www.crossroads.se/trygghansa/trygghansa/cykel... och även här kan du hitta info om cykelhjälmar www.orkelljunga.se/raddning-och-sakerhet/traf.../ och på den här sidan står det att du inte bör köpa en begagnad hockeyhjälm www.sportnik.com/group/26779/page/6478
    Kanon, va snabb du var att hitta info på nätet.Själv brukar även jag vara det men jag tycker inte jag hittade någon matnyttig info. Så tackar och bockar, ska läsa igenom allt.
Svar på tråden Hur gamla får hjälmar vara...?