• Helennnna

Andra barnet.. föds det oftast tidigare?

Är det så? Har också hört att andra förlossingen går fortare. {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Andra barnet.. föds det oftast tidigare?
  • Familytime

Nej, det finns ingen forskning som stöder det påståendet att man skulle föda tidigare bara för att det är andra barnet. En graviditet är 40 veckor lång vare sig man är omföderska eller förstagångsföderska. Däremot finns det avstickare som föder tidigare och de som går över tiden, men det finns inget som säger att en omföderska ska föda tidigare bara på grund av att man är omföderska. Bebisen är redo när bebisen är det, helt enkelt. Däremot kan det gå snabbare med andra förlossningen.

• Madicken

Frågade min läkare samma fråga som du ställer och andra barnet brukar tydligen komma ungefär som första barnet. Mitt första kom 40+5 och mitt andra kom 40+6. Andra förlossningen gick betydligt snabbare än första. 

• shopahollic

Går "alltid" andra förlossningen snabbare? :O min första tog 3,5 timme och jag hoppas på ett litet segare förlopp andra gången men oddsen för det verkar ju ganska små.

• Helennnna
    shopahollic skrev 2010-01-02 23:25:22 följande:
    Går "alltid" andra förlossningen snabbare? :O min första tog 3,5 timme och jag hoppas på ett litet segare förlopp andra gången men oddsen för det verkar ju ganska små.
    Oj,  då förstår jag att du blir lite orolig.

Okej , jag som hade hoppats på att första kommer tidigare än andra. Men men.. skönt att andra förlossningen går fortare iallafall. Min första förlossning, då gick jag hemma med värkar i något dygn och sen 12 timmar inne på förlossningen. Tror ni det halveras då ungefär?
  • Helennnna

Kan säga att dottern föddes 40+1. Nu är jag i vecka 39 (38+2) och både igår och idag har jag haft mycket mensvärk i magen, (endel sammandragningar också, men det har jag haft sedan vecka 20 ungefär) värst var det igårkväll när jag skulle sova. Sen både igår och idag så har jag varit lös i magen.. kan de kanske vara på G? Har sovit dåligt den senaste veckan också, vaknar flera gånger per natt. Jag är sååå trött på att vara gravid nu!

• Knallen12

Hej

Min första son föddes en dag för tidigt och min andra son 3 dagar senare än beräknat.
    Men ja det gick mycket fortare. Hade också en snabb förlossning med min första, 2 timmar. Det var ingen trevlig upplevelse för mig. Personalen tog mig inte på allvar när jag sa jag hade ont och jag fattade inte lustgasen så fick föda utan något alls för att lindra smärtan.
    Min andra son gick lite snabbare än två timmar när jag kom in. Men vilken skillnad. Jag sa till direkt att jag födde första riktigt fort och att jag hade förlossningsskräck. Personalen var mycket bättre och visade mig hur lustgasen fungerade. Den var min bästa vän tills de tog den ifrån mig. Fastän det gick fortare och jag var jätterädd så tycker jag att den gick mycket bättre. Dels för att jag visste mer om förlossningen och för att personalen var så mycket bättre.

• Helennnna

Va bra att du tyckte att andra förlossningen var bättre än första. Jag var jätte rädd för första för att man inte vet hur det kommer kännas eller hur en förlossningen går till riktigt. Med andra nu vet jag ju vad jag har att vänta mig, och det gör att jag är rädd istället. Önskar man kunde hoppa över smärtan. Grymt nervös nu när det börjar närma sig.. men samtidigt vill jag få det överstökat och bara få gosa med bebisen!

• Knallen12

Precis så kände jag med innan. Fruktansvärda rädslor. Det finns ju roligare saker att göra än att ligga där och krysta.
    Med andra ficka jag känna på huvudet och titta ner för att se honom. Det hjälpte till för att få mig att krysta. Jag tänkte som så att ut ska han ju så ju bättre jag krystar på desto fortare är det över när jag var mitt uppe i det.
    Känner en som tycker att förlossningen är underbart. Fattar inte henne. Hahaha

• trisha

med mitt första barn var jag inne ca 14 timmar på förlossningen och med mitt andra 1 timma och 15 minuter. Första med eda och lustgas och andra med lustgas. Värkarna var mer intensiva när jag födde andra gången, första gången jag födde kunde jag spänna benen och på så sätt minska smärtan från värkarna men det gick inte andra gången jag födde.
    Det tog 14 minuter att krysta ut första barnet och 3 minuter att krysta ut det andra barnet.

• trisha

födde första barnet tre dagar efter bf och andra nio dagar före bf.

• Helennnna
    trisha skrev 2010-01-05 02:06:04 följande:
    med mitt första barn var jag inne ca 14 timmar på förlossningen och med mitt andra 1 timma och 15 minuter. Första med eda och lustgas och andra med lustgas. Värkarna var mer intensiva när jag födde andra gången, första gången jag födde kunde jag spänna benen och på så sätt minska smärtan från värkarna men det gick inte andra gången jag födde.Det tog 14 minuter att krysta ut första barnet och 3 minuter att krysta ut det andra barnet.
    Okej, Gick du hemma med värkar under mycket längre tid med nr två? :)
  • Dior

Min förlossning tog 5 timmar och det är första barnet, men jag gick över tiden med 16 dagar.

• trisha
    Helennnna skrev 2010-01-05 07:45:28 följande:
    Okej, Gick du hemma med värkar under mycket längre tid med nr två? :)
    nej, en timme kanske...det gick så himla snabbt. De började komma med 3-4 minuters mellanrum direkt och efter ungefär en timme kom de med en minuts mellanrum, då åkte jag in.
Svar på tråden Andra barnet.. föds det oftast tidigare?