• Anonym (tandvärk)

Ont i käken och gravid

Jag har under graviditeten fått infekterat tandkött sedan ca en månad tillbaka.
    Borstar tänderna noga flera ggr/dag och använder tandtråd. Har även sköljt i 5 dagar med Cordosyl, utan resultat.

Nu har det börjat göra jätteont kring den ena nedre kindtanden. Är orolig att det ska ha spritt sig till tandbenet, så jag var till tandläkaren.
    Hon tittade bara lite snabbt och sa att det inte var några bakterier, men att hon gärna ville ta en röntgen, vilket jag sa nej till då jag är gravid i 8:e månaden.
    Då sa hon att jag ska fortsätta borsta noga och använda tandtråd, så ska det snart försvinna.

Vad ska jag göra? Det blir inte bättre och det gör ONT!

Vill inte utsätta barnet för röntgen, men samtidigt har jag läst att tandköttsinfektion kan göra att förlossningen kan trigga igång förlossningen.

Någon tandläkare här på forumet som kan ge råd? Eller någon annan som varit i samma sits?

• Svar på tråden Ont i käken och gravid
  • MikaelaOchEricaQudijo
    Anonym (tandvärk) skrev 2010-01-02 22:51:43 följande:
    Vill inte utsätta barnet för röntgen, men samtidigt har jag läst att tandköttsinfektion kan göra att förlossningen kan trigga igång förlossningen.
    ????
  • OliviaP

Hej!
    Utan röntgen är det väldigt svårt att ställa en diagnos. Dagens digitala röntgen har väldigt låg strålning och dessutom får man ett blyförkläde om man är orolig för barnet. Jag skulle rek att du går tillbaks till din tandläkare och tar en röntgenbild för att se att det ej är en ostit, som kräver pc och rotbehandling.

• Anonym (tandvärk)
    MikaelaOchEricaQudijo skrev 2010-01-02 23:00:34 följande:
    ????
    Infektionen kan trigga igång förlossningen, ska det naturligtvis stå! Sorry!
  • Bess

Ja dagens röntgenapparater har låg strålning. Du vågar väl vara utomhus trots att solen skiner på dig hela dagen? Folk är ofta så rädda för just tandröntgen, men tänker inte på att strålning får vi i oss på andra ställen också.

Låt din tandläkare röntga din tand, så du kan få en bra behandling.

• MikaelaOchEricaQudijo
    Anonym (tandvärk) skrev 2010-01-02 23:08:04 följande:
    Infektionen kan trigga igång förlossningen, ska det naturligtvis stå! Sorry!
Svar på tråden Ont i käken och gravid