• Anonym

Graviditetschanser efter skrapning?

Hej!

Jag har precis genomlidit en så kallad missed abortion, dvs ett missat missfall. Missfallet satt igång i vecka 9, men embryot hade troligen varit dött sedan vecka 5. Hur som helst, jag blödde mycket efteråt, fick skrapas på de "sista resterna" och drog som pricken över i:et även på mig en infektion i underlivet till följd av missfallet.

Nu vänder jag mig till er som också blivit skrapade efter ett missfall och ev också fått antibiotika mot en efterföljande infektion: Hur gick bebistillverkningen efter all denna skit? (ursäkta mitt ordval, men det är ju verkligen så det känns...) Var det lätt/svårt att bli gravid? Hur gick den efterföljande graviditeten? Bör man vänta länge? Kan skrapningen i sig ställa till besvär med fertiliteten?

Oerhört tacksam för alla svar jag får!

• Svar på tråden Graviditetschanser efter skrapning?
  • Anonym

Ingen med erfarenheter?

• Miss Niles

Hej! Jag har haft 3 missfall. Varav jag skrapades vid dom 2 sista. Efter de 3:e missfallet så bestämde vi oss för att försöka direkt igen. Så när blödningen efter skrapningen avtog så försökte vi. Blev gravid innan mensen skulle komma. Så de kom aldrig någon mens efter skrapningen. Resultatet är idag en Albin på 2,5 år.
    Så försök att inte misströsta efter skrapningen. Vet att de inte är lätt
    Vet precis hur du mår nu. Allt kändes förjävligt, hopplöst...
    De tog oss 3 år innan vi fick honom. När han var 6 månader så bestämde vi oss för att börja försöka med en till. Tänkte att de är ingen idé o dra ut på de eftersom de kunde ta minst 3 år igen o isf skulle han va närmare 4. Men då gick de helt plötsligt på första försöket. Så när Albin var 1 år och 4 månader så kom hans lillasyster Ebba...
    Ville bara att du skulle få höra att de faktiskt kan ordna sig.
    Bara att du KAN bli gravid är ju väldigt positivt. Nästa gång ska pyret stanna kvar med
    Bara så du vet så försöker jag inte få de här o verka lätt. Eller bagatelisera sen situation som du nu befinner dig i... vet vilket helvete de är

• Anonym

Miss Niles --> Tack för ditt inlägg och dina uppmuntrande ord. Känns skönt att höra att det har gått bra för någon som tidigare varit med om missfall. Men 3 st på rad..hur orkade ni? Detta var vårt första (och förhoppningsvis enda) missfall och det har varit SÅ jäkla jobbigt att gå igenom. Vill inte ens föreställa mig hur det känns att gå igenom tre missfall. Så GRATTIS till dina barn! =) Härligt att det gick vägen sedan.

Jag är också orolig för att skrapningen inte ska ha gett önskvärt resultat.. Tänk om det är något kvar där inne som ger en än värre infektion sedan... Usch, vet att jag inte ska tänka så men gör det ändå. Eller att skrapningen ska ha orskat skador i livmodern som blir till ärr som försvårar att bli gravid sedan.

Visst är jag positiv..? (inte). Men ett missfall skapar ju sådan oro för framtiden. Du om någon vet väl hur det är. Men dina ord ger iaf hopp inför framtiden, så ännu en gång: TACK! =)

• Miss Niles

De är så lite så! Alltid skönt om man kan ge någon annan hopp.
    Visst har de inte varit lätt med 3 missfall. Även om de känns så långt borta nu när man är mitt uppe i småbarnslivet.
    Efter första var man verkligen helt förstörd. Effter andra så var man mer instlälld på att de faktiskt kan gå fel. De fanns liksom inte med i bilden första gången jag blev gravid. Hade inte en tanke på missfall. Sen när andra MF var ett faktum så är de klart att man blev jätte ledsen. Man känner sig som utanför sin kropp. Som om man ser sig själv vara ledsen... låter konstigt kanske.
    När tredje missfallet kom så kändes de verkligen helt hopplöst. Orkade inte lyssna på vad vissa sa om att vänta en mens emellan. Hörde från läkare att de hade mer o göra med att man skulle läka psykiskt inför nästa försök. Kroppen blir iaf inte gravid om den inte är redo så man kan köra på direkt. OM man har orken dvs. Bara vänta tills blödningen från missfallet slutar...
    Förstår att de är mkt tankar som snurrar runt i huvudet. Men försök att inte tänka att något har gått fel. Vet att det inte är lätt...
    Har inte hört någon som skadats udner skrapning så att de skulle påverkat framtida graviditeter. Skulle de finnas med som någon stor eller måttligt stor riskfaktor så skulle dom nog prata mer om de innan skrapningen.
    De jag kan känna glädje över såhär i efterhand är att den sorgen vi gick igenom förde oss ännu närmre varandra än vi var innan (jag o min man alltså). Sen när de väl gick hela vägen o lillkillen kom till världen så var man så oerhört tacksam. Säger inte att man inte är de när man inte gått igenom något sådant heller.
    Men tror iaf att de är lite speciellt när man fått kämpa så. Man tar inget förgivet...

• Anonym (infektion)

Jag fick infektion i livmodern när jag var i 25-årsåldern (är idag 34). Fick antibiotika och, liksom du, oroade jag mig för framtida möjligheter. Ett år senare blev jag helt oplanerat gravid ändå! Dock valde jag att göra abort av olika skäl medelst skrapning i v 12. Idag väntar jag mitt första, planerade barn och när jag väl bestämde mig, blev jag gravid på 3:e försöket. Inga problem, med andra ord.

Ord har läst lite om detta me riskerna kring infektion och abort - minns inte siffrorna, men tydligen är det inte infektionen eller skrapningen i sig som kan orsaka problem med framtida graviditet, utan huruvida det blir en ärrbildning eller ej. Denna risk ökar vid infektioner, såvitt jag förstått, men det är fortfarande små risker att det skall bli bestående men. Minns som sagt inte siffrorna, men tror det rörde sig omkring 0,02 procent av alla kvinnor som gjorde abort eller något i den stilen.

• Anonym

Tack Anonym (infektion) även du för att du tog dig tid att svara! Känns skönt att veta att det finns de som allt gått bra för efter missfall och skrapning.

Jag äter fortfarande min antibiotika, ska äta tabletterna i 3 dagar till. Jag blöder inte längre vilket är otroligt skönt. Däremot känner jag av som små stick i livmodern. Är detta normalt efter en skrapning? Jag antar att det är det, men blir samtidigt orolig att något gått fel i samband med skrapningen. Typ att det är en inre blödning eller nåt som orsakar sticken. Kanske låter löjligt men..

Ni som tidigare svarat i denna tråd (och även andra med erfarenhet): Kände ni också som jag i livmodern efter skrapningen? Är det normalt? Bör man göra en efterkontroll hos gyn för att de att allt är i sin ordning? När hade ni sex igen efter skrapnngen? (vill ju inte orsaka ännu en infektion, men vill samtidigt komma igång med samlivet så snart som möjligt).

• Anonym (infektion)

TS, nu gick det ju väldigt lång tid mellan min infektion, skrapning och senare abort, så min erfarenhet är ju kanske inte så mkt att gå på om du snabbt vill bli gravid igen. Men då jag själv gått i samma tankar och ganska nyligen läste om hur små riskerna faktiskt var efter skrapning och infektion, ville jag dela med mig.

Minns dock hur du beskriver med 'stickningar'. Så kände jag det också efter skrapningen, men dock minns jag inte hur länge det höll i sig, om det även var efter att jag slutat blöda... Tror det är läkeprocessen i sig, på samma vis som ett sår någon annanstans på kroppen kan klia då det läker.

Blödde i ungefär 10 dagar, vill jag minnas. Gjorde ingen efterkontroll (blev aldrig kallad och upplevde inte bekymmer som motiverade mig att komma iväg). Sex dröjde ett par månader, men mest för att jag faktiskt inte hade lust veckorna efter aborten.

• Anonym

Tack återigen för ditt svar! Känns skönt att höra att du också upplevde stickningar efter skrapningen, utan att det var något fel. Jag blödde bara 3 dagar efter skrapningen, men då hade jag ju redan blödigt mer än 3 veckor innan det. Läkaren tog ju bort det sista levrade blodet efter missfallet, resterna från det som troligen orsakade infektionen, så det fanns väl inte så mycket kvar att blöda ut sen efter skrapningen. Avslutar min antibiotikakur på torsdag och hoppas att allt blir helt bra efter det, att stickningarna upphör etc.

• eler 73

Vill bara skriva några rader när jag läst ditt inlägg. Har själv erfarenhetar som liknar dina. Har idag 2 killar och vill bara peppa dig att försöka på nytt. Min erfarenhet är att en skrapning faktiskt kan vara bra. Fick min första grabb utan problem, men när vi 2 år senare ville skaffa ett syskon så fick jag upprepade missfall. Andra gången visste jag redan i v. 8 att det var något galet och krävde då att bli skrapad. Jag har haft s.k.a fördröjt missfall där fostret slutat växa tidigt men kroppen har inte avslutat graviditet förrens mycket senare. Det gjorde att jag fick missfall i v. 14, men fostret hade slutat växa redan i v. 9. Fick infektion efteråt och trots att vi väntade flera månader innan vi försökte igen så blev det åter mf. När jag sen blev skrapad blev jag snabbt gravid igen och allt gick vägen. Hade samma känsla som dig med obehag efter infektionen, men det försvinner när du haft din nästa mens. Vill bara önska dig lycka till. Det är en fruktansvärd upplevelse, men när du blir gravid nästa gång , be att få göra ett tidigt ultraljud så att du kan glädjas och njuta av din graviditet. Har du en bra barnmorska så fixar hon det. kram{#lang_emotions_smile}

• Anonym

Tack eler 73 för dina peppande ord och tack för att du delar med dig av dina jobbiga erfarenheter. Grattis till dina två barn! Hoppas jag också är där en dag! =) Intressant det du skriver om din skrapning, att allt gick bra efter det! Kanske var det ren tur att det gick vägen just då, eller så var det helt enkelt så att skrapningen gjorde att livmodern blev helt ren och därmed skapade bättre förutsättningar för nästa befruktade ägg att fästa och utvecklas bra! =)

Ha det gott och återigen tack! =)

• hejsvej

Ts, jag tror absolut inte att du behöver oroa dig! Skrapningen i sig gör inte att du kommer ha svårare att bli gravid framöver, och infektionen är ju behandlad så det ska inte påverka. Antar att du ganska snabbt fick behandling för den? Jag är gynsköterska så jag har lite koll, men kan ju givetvis inte säga exakt vad som gäller för just dig och dina chanser att bli gravid.
    Själv har jag en son på 16 månader som blev till på första försöket utan problem. Blev nyligen gravid igen men blev MA i v. 12 (fostret var i v.6). Skrapades för 3 veckor sedan. Med det vill jag säga att bara för att det krånglar en gång så behöver det inte göra det nästa gång du blir gravid. Så kämpa vidare, det gör vi!

• Anonym

hejsvej: Tack för ditt inlägg! Du undrar om jag snabbt fick behandling för min infektion. Det är svårt att säga, eftersom man aldrig kan veta exakt när infektionen startade. Men jag fick antibiotika dagen efter att blödningarna började lukta apa (rent ut sagt). Det var så jag förstod att missfallet hade resulterat i en infektion, pga lukten. Det är väl oftast genom lukten man upptäcker en infektion? Eller kan man ha haft infektionen lång tid innan lukten kommer? I så fall kan det ju ha spridit sig till äggledare etc...*orolig*

Men jag hoppas allt är i sin ordning, och att de stick jag känner i livmodern nu bara är en del av läkningsprocessen!?!?

• hejsvej

Tror inte du behöver oroa dig för att det ska ha spridit sig om du fick behandlingen direkt efter att symtomen kommit! Så det är nog ingen fara alls! Sticken du känner är nog som du säger, bara en del av läkningen.

Svar på tråden Graviditetschanser efter skrapning?