• LPW

Någon som är kunnig på tyg?!

Jag har sett en bild på ett fantastiskt tyg i en dansk inredningstidning. Det står att materialet är "trevira CS"- någon som vet vad detta är för något?!

• Svar på tråden Någon som är kunnig på tyg?!
  • Norahsmamma

TREVIRA CS

Vår miljövänliga, flamskyddade TREVIRA CS har flamsäkerheten inbyggd i fibern. En stor fördel med inbyggt flamskydd är att det varken kan slitas eller tvättas bort.

Om en eldsflamma når ett tyg i TREVIRA CS smälter tyget bort och bidrar till att inte sprida elden vidare. Vid brand bildas förutom en väldigt liten mängd kolmonoxid inga giftiga gaser.

MILJÖ

TREVIRA CS är fördelaktig i miljöhänseende om man ser på en textilprodukts totala livscykel. Tyget behöver inte hartsbehandlas vid beredning och är därför fritt från formaldehyd. TREVIRA CS orsakar inga problem i form av förorenat vatten- och luftutsläpp. Fibern är Öko-Tex 100 certifierad.

Ur ekologisk synvinkel är polyestern lättskött, beständig och hållbar. Vatten, energi och tvättmedelsförbrukningen är låg genom fiberns låga vattenupptagning. När varan tjänat ut kan den deponeras eller förbrännas. Vid fullständig förbränning bildas som för organiska material (t ex bomull) endast koldioxid, kolmonoxid och vattenånga. Inga toxiska gaser (tex. svaveldioxid, blåsyra, kväve) eller halogenhaltiga föreningar bildas.

Kan de hjälpa dig??

• mejram

Inte säker, men jag har för mig att trevira är ett flamsäkert syntetiskt material

• Karpet

Googlade lite och fick fram att det är ett tyg gjort av 100% polyester.

• Karpet

Oj, vad sen jag var med mitt svar.

• LPW

Tusen tack för snabba svar:-!) Jag blev i och för sig lite tveksamt till tyget då det är polyester (föredrar bomull alt lin i gardiner), men man kanske skall ge det en chans då det stod att det var ett gardintyg och då det dessutom var ursnyggt?!

• mejram

Bomull och linnegardiner är ju ett helsicke att få helt släta - skrynklar ju till sig så fort man lyfter dem från strykbrädan. Polyester är mycket mer lättskött. I kläder föredrar jag också naturmaterial, men gardinerna går man ju inte och gnider sig emot, direkt. Dessutom är syntettyger mycket mer färgbeständiga och solbleks inte som bomull/linne.

Så köp du det snygga tyget

Svar på tråden Någon som är kunnig på tyg?!