Föräldrar i Brisbane
Hejsan!
Min sambo och jag och var ett åriga son ska flytta till Brisbane i februari och det vore kul att få lite kontakt med andra svenska eller svensk/australiensiska familjer. Vet någom om det finns en svensk lekgrupp där?
Hejsan!
Min sambo och jag och var ett åriga son ska flytta till Brisbane i februari och det vore kul att få lite kontakt med andra svenska eller svensk/australiensiska familjer. Vet någom om det finns en svensk lekgrupp där?
Jag har varit i kontakt med svenska kyrkan där av en annan anledning. (jag är inte aktiv i kyrkan själv)
Nu är det snart 2 år sedan och jag minns inte vad hon heter, men du kan säkert googla dig fram till det.
Hon var väldigt trevlig och kan säkert komma med tips åt dig. Jag menar, hon kommer säkert i kontakt med ganska många svenskar
Vi flyttar nog till Brisbane i host i ar, sa jag kommer att titta in har igen och se om du fatt nagra bra svar Har ocksa sett att 'svenska' kyrkan har aktiviteter etc.
Karinski: Hur kommer det sig att ni funderar pa att flytta till Brisbane? Det ar bara att hora av dig nar du kommer dit!
Jag är oerhört avundsjuk på er, måste jag erkänna.
Jag är född uppe i Townsville, flyttade till Sverige när jag var två år (mamma o pappa är svenska från början) och var till Australien för första gången för två år sedan. Bladn annat Brisbane. En underbar stad!
Angie72: Intressant, sa du föddes i tropikerna då? Kommer du ihåg något alls av den tiden? Vi har bott i Darwin i 3 år nu men börjar få nog av värmen så det ska bli skont att flytta till en lite svalare plats. : ) Har bara varit pa kortare besok i Brisbane sa det ska bli intressant att se hur det ar.
Nej jag minns inte något förutom en katt och en stor platstomte uppe på ett varhustak.
Men det var väldigt kul att få komma tillbaka som vuxen och se vart jag bodde, saker som mamma och pappa pratat om osv.
Vi var aldrig upp till Darwin under vår resa tyvärr... Tiden räckte inte till. Men nästa gång kanske ?
Har ju egentligen inget svar på din tråd men var tvungen att skriva ändå :) Jag och min sambo (+ 2 barn) är sugna på att flytta till Brisbane. :) Jag har bott där ett halvår och under den korta tid ja var där så blev jag helt förälskad i staden. Längtar tillbaka! Men kan bara flytta om sambon får jobb...
Vi bodde i ett område som heter Spring Hills och det ligger väldigt centralt. Det var knappt 10 minuter att gå så var man mitt i city. Tror det var ett bra område men det är 10 år sen jag var där. Vi gick ofta till en allmän utomhusbassäng (som våra badhus, fast utomhus:) ) och det verkade vara väldigt trevligt runt omkring där. Ska kolla om jag finner något som påminner mig om vad ställena heter :)
Svårt annars att veta så mycket om övriga områden. Eftersom vi hade allt som vi tyckte vi behövde så nära så åkte vi inte så ofta i utkanterna av stan tyvärr. Var till Ikea en gång dock :)
Vi vet inte riktigt hur jobbmöjligheterna ser ut. Vi ska förhoppningsvis spana vidare lite nu ikväll :)
Det enda som håller mig tillbaka lite är min mamma. Min pappa, hennes man, dog i cancer för tolv år sen. Mamma fann en ny man men han dog i hjärtinfarkt ifjol. Min familj är det hon har kvar och det känns jobbigt om vi skulle åka ifrån henne. Samtidigt så vill jag så gärna så jag får väll övertala henne att följa med istället... :)
hur ser det ut med jobb för er?
Vill bara skriva och säga hur avundsjuk jag är på folk som flyttar till Brisbane! :) Så jag har väl egentligen inget att tillföra tråden...
Precis som leo06 har jag bott där i ett halvår, för 5 år sen och jag är helt förälskad i stan! Som de andra säger, svenska kyrkan har aktiviteter för barnfamiljer och det finns väl en svenskförening och kanske SWEA?
Jag bodde också åt SpringHill-hållet fast i city. Hus nära city eller nära floden är väl svindyra antar jag.
Åh vad gärna jag skulle vilja flytta dit men min kille är tyvärr inte australiensare så chanserna att få bo där är riktigt små. Lycka till med flytten!
Epic: Kul att hora att folk tycker om Brisbane. Jag har inte varit dar sarskilt manga ganger och ar inte an sa länge helt såld pa staden. Men som sagt har bara varit dar med jobbet och over en helg sa man hinner inte riktigt skaffa sig en uppfattning om staden. Det finns alltid mojligheter att flytta dit. Ni kanske kan soka arbetstillstand? Har ni kollat med immigrationen? Vissa yrken star hogt i kurs! : )