• Anonym (Spiralen)

HUR, VAR och VEM sätter in en spiral?

Med risk för att verka helt "off"..... jag är snart 30 år, men jag undrar så kring detta med spiral.
    Många verkar ju använda dem (ett bra p-medel?) och trivas med dem. Man säger ju ofta rätt slarvigt att "jag satte in en spiral i förra veckan" eller "jag tog ut spiralen i våras".

VEM sätter in den? Alltså inte "målgruppen" utan vart går man? MVC? Barnmorskemottagning? Gyn? Måste en läkare göra det eller "räcker det" med en BM?

Hur går det till att sätta in den/ta ut den? Jag har hört att det känns som "menssmärta" - vilket jag tycker är helt absurt eftersom människor verkar likställa förlossningssmärtor med menssmärtor (ngt starkare dock)

Vad kostar det? Hur länge har man den där?
    Snälla hjälp till att upplysa en medsyster som har noll koll

• Svar på tråden HUR, VAR och VEM sätter in en spiral?
  • Becca1986

Jag har en hormonspiral som sattes in på mvc, tror hon var barnmorska. Kostade runt tusenlappen. (990 eller nåt). Jag tyckte inte det gjorde så ont att sätta in den, kändes som lite ilande menssmärta. Värre var ju efter, men lite ipren så försvann ju det. Nu har jag knappt någon mens eller menssmärtor som jag hade stora problem med förut så allt är positivt för mig i alla fall. Rekomenderar en hormonspiral. Går säkert bra! =)

Det var jobbigt första veckan för jag blödde jättemycket efter den blev insatt, hade dubbla skydd men det kom överallt ändå, men det är så olika det där. En kompis till mig blödde knappt nåt alls.

Hoppas du fick lite info i alla fall. =)

• Love74

Efter att jag fick min son satte jag in en hormonspiral. Det gjordes i samband med kontrollen man har efter att man har fött barn på MVC så det var min barnmorska som gjorde det. Sprialen kostade då (för 4 år sedan) runt 900-1000 kr. Den håller i 5 år. Jag tog ut den i mars i år för jag ville bli med barn igen. Jag ringde till gynekologmottagningen på sjukhuset där jag hade gått på MVC men de hade lång väntetid så jag bokade en privat gynekolog. Tog 3 sek att ta ut den. Man kan säkert även sätta in en sprial privat. Enda nackdelen med min hormonspiral är att jag hade stänkblödningar i kanske 50 dagar men sedan så hade jag ingen mens under de åren som jag hade den och ingen migrän. {#lang_emotions_laughing} Jag kan varmt rekommendera hormonspiral om man tål hormoner!

♥ Felix 051105 ♥ ♥ BF 100321 ♥
  • Emerun

Jag har en hormonspiral, den kostade 1100kr tror jag och räcker i 5år, fick den utskriven av BM på MVC på återbesöket efter förlossningen och bestämde då en ny tid att komma tillbaka och få den insatt av henne. Man får inte ha något avslag kvar.
    Gjorde lite ont att sätta in den, de tar en "tång" och öppnar livmodertappen, kändes som ett nyp ungefär,  för att komma in i livmodern, spiralen sitter i en hylsa som de för in i livmodern och sen tar de bort hylsan och spiralens fälls ut(ser ut som ett T) och då fastnar den, det tar bort tången och klipper trådarna i lagom längd, klart.
    Hade lite blödningar efter jag satt in den i ungefär en vecka och så länge man blöder får man inte ha sex. Hade lite mensvärk oxå men har efter det inte haft några blödningar alls, är 2½år sen jag satte in den.
    Är gratis att sätta in den,enda kostnaden är allstå själva spiralen om man väljer en hormonspiral, kopparspiral är gratis.

• Anonym

Hej, jag ska försöka att svara så gott jag kan.

När det gäller vem som sätter in den så är det barnmorskan på mödravården. Hur ont det gör beror nog på din smärttröskel. Jag har tagit ett par värktabletter 1 timme innan och då kändes det som en rejäl mensvärk, men det går ju över. Förlossningssmärtan är värre tycker jag.

Jag hade kopparspiral för många många år sen och den är gratis om jag kommer ihåg rätt. Du har mens men den kan vara rikligare, så var det för mig i alla fall. Den finns hos barnmorskan så det är bara att ringa och beställa en tid och säga att det är den du vill ha.

Innan mina två graviditeter nu så hade jag hormonspiral och det är det bästa preventivmedel jag haft. Den får man ringa till barnmorskan så skriver hon ut ett recept som du hämtar på apoteket, när jag satt in den för 6 år sen så kostade det 1500 kr men det är värt det, för mig i alla fall. Spiralen kan sitta i 5 år tror jag det är och de första 6 månaderna så hade jag lite småblödningar då och då men de försvann och jag blödde inget alls. Tycker man inte att det fungerar alls utan man har problem med spiralen med mycket blödningar, det gör ont....osv. så kan man ringa och dom tar ut den igen, gör du det inom 6 månader så får du hälften av pengarna tillbaka.

Hur det går till att sätta in den?! Du ligger i gynstolen och bm för in den genom slidan upp till livmodern och det är väl när du passerar livmoderhalsen som det gör ont. Sen finns det ett par trådar längst ner på spiralen som dom klipper av i passande längd, dessa trådar är till för att dra i när spiralen ska ut och det känns inte hälften så mycket som när man sätter in den. Man bör även känna efter då och då om trådarna känns. Ibland kan dom bli lite för långa och kan sticka killen när man har sex då kan bm klippa av dom lite till.

Tja, det är lite så det fungerar här i landstinget och vad jag kan komma ihåg hur det var för mig.

Lycka till om du ska sätta in spiral....

• Anonym (Spiralen)

OJ! Ja, tack snälla för alla svar......

Jag ska tänka på saken. Men ärligt talat så låter det direkt som att det inte är ngt för mig. Jag skulle aldrig överleva en sådan "insättning". Om jag inte vore nedsövd Jag klarar ju inte ens av att ta cellprov och då är det ju bara en tops som förs in.

Men tack för att ni delade med er.

Svar på tråden HUR, VAR och VEM sätter in en spiral?