Smakpårtioner vid 4 månader: vad gav ni först till era bebisar?
...ja, ni som gav första smakportionerna vid 4 månaders ålder, vad gav ni till att börja med? Hur gick det?
...ja, ni som gav första smakportionerna vid 4 månaders ålder, vad gav ni till att börja med? Hur gick det?
Fruktpuréer & majskrokar började vi med då. Det rekommenderas att man väntar med frukt då det är sötare än vanlig mat men det gör man ju lite som man vill med. Nu är hon 10 månader & äter precis allt ändå.
fruktpuréer och även matburkar (potatis och palsternacka är en favorit). Min dotter älskar även att suga ut saften ur mandarinklyftor!
Nestles 4mån havregrynsgröt började vi med att ge.
Gav det ca 1 vecka, sen provade vi potatis, sen morot, sen palsternacka, sen började vi blanda smakisarna och började ge frukt/bärpure på gröten.
Första smakisen blev katrinplommon pure strax innan 4 mån då hon blev hård i magen när vi började med lite ersättning.
Vi började med fruktpuré (aprikos och päron) fast BVC rekommenderade "tråkiga" smaker före frukten. Gick bra ändå, liten är tio månader nu och älskar all mat! Därefter började vi med gröt och efter det fyramånadersburkar som det inte var frukt i.
Vi började med palsternacka, och sedan körde vi på med grönsaker/rotsaker (potatis, morot, broccoli. majs, ärtor...).
Började iof med smakis vid 5-månader då serverades det potatispure (blandad med bröstmjölk) efter 5 dagar palsternacka, sen morot och sen Mild havregröt. Lugnt o försiktigt. Det gick jättebra, med dottern föredrar fortfarande o amma och äter bara 1 måltid per dag med riktig mat och hon är 7 månader. Man behöver intre stressa!
potatis, morot, mild gröt
Gröt först, när hon var precis 4 månader.Sen potatis och palsternacka. Blandade inte med bröstmjölk, gick bra ändå.
min dotter är snart fyra månader och jag ska testa med smakis.
jag ammar också, hur ska man kombinera detta?
vi börja också med gröt.
Startade med mild havregröt blandat med ersättning så hon skulle känna igen smaken. Fungerade kanon. Gick sedan vidare med sempers puréer fr. 4mån, satasde på att bara ta en smak i taget tills hon gillade det för att sen ta en ny smak. Morot och majs&potatis var klara favoriter. Fruktpuré har hon fått som efterrätt. Nu när hon är 6mån så äter hon nästan allt som erbjuds.
Lycka till!
vår son e 4 månader idag och vi började med nestlés milda havregröt i förrgår. han älskar det! Har inte blandat den med bröstmjölk eller nåt utan serverat den enligt anvisningar på förpackningen. Tänker ge honom detta i en vecka och öka mängden för varje dag.
Sen tänker jag nog prova potatis med lite smör.
Vi har gett honom gröten mitt på dan när det sen är tänkt att bli huvudmål. Har ammat honom innan. Men idag somnade han vid bröstet så han fick gröten senare när han hade vaknat utan att han ammat innan. Gick superbra...han blev sur för att han inte fick mera..hehe!
potatis (gott), palsternacka (gott), morot (blä), blomkål (blä), majs (gott), banan (jättegott), äpple (gott) var det jag gav första veckorna. Sen lite mer olika och mer burkmat.