• Anonym (Ont)

Värk i höften

Har så himla ont i höften det strålar från höften ned i rumpan & det värker konstant. Bär sonen på den sidan. Kan det vara en inflammation?
    Är det något jag isf skall undvika förutom att bära på sonen? Ska jag undvika promenader, vi går väldigt mycket?

• Svar på tråden Värk i höften
  • April Mamma

Det låter som ischias..

Ischias är ryggvärk som strålar från ryggens nedre del ut i ena benet och ibland ända ned i foten. Det finns också falsk ischias som bland annat kan bero på överbelastning av ryggen.

Ischiassmärta försvinner stegvis. Om du får svårt att kontrollera urin och avföring eller förlorar känsel i underlivet ska du söka vård akut.

Ischiassmärtor är vanligast vid diskbråck och beror då på att den utbuktande disken trycker mot nerver i ryggens nedre del.

Värk som strålar ut i ena benet kan också vara ett symtom vid annan ryggvärk, även om det är mer ovanligt.

Falsk ischias

Det finns även falsk ischias. Då är smärtorna lindrigare och inte lika tydliga som vid vanlig ischias. Falsk ischias kan bero på överbelastning eller fel belastning av ryggen, att benen är olika långa, gamla fot- eller knäskador eller fotproblem som nersjunken hålfot. Sjukdomar i rygg, bäckenleder eller höftleder kan ge falsk ischias men det är en ovanlig orsak.

• Anonym (Ont)

Tack för ditt svar ischias är jag säker på att det ej är för det har jag haft tidigare , denna värk sitter i min vänstra höft, när jag står, böjer mig, går etc värker det ned i rumpan & mot ljumsken centrerat från höften.

funderar på om alvedon skulle hjälpa.

• Anonym (Ont)

Glömde att det gör till och med ont fast jag sitter stilla

• WochE

Jag har haft exakt samma symptom.. Det kändes exakt som innan sonen föddes och då var det foglossning.. En del säger att det kan ta upp till ett år innan detta släpper för det har med hormonerna att göra..

Ont i ryggen har jag med men det är en helt annan sak det är i svanken och det är för att jag bär omkring på 1 åringen och sover dåligt får ha en kudde mellan benen som stöd..

Men det onda i höfterna är något helt annat.. När jag legat ett tag och ska upp har jag så ont att jag får stappla ut till toan eller köket eller vad jag nu ska.. Jag kan inte ut och gå långa sträckor för jag får så ont.. Det känns som någon hällt potatismjöl i höfterna och som det inte stabiliserat sig sen sonen föddes.. Köpte till och med tabletter mot artos men efter några veckor och det inte heller hjälpte slutade jag med dem.. Kändes ibland som jag inte hade kontroll över höfterna..

Är ganska överviktig men det var jag även innan sonen föddes och har aldrig haft så här ont ... Då har det varit knän som sagt sitt..

Hör och häpnat tills härom dagen då det var totalt borta ,, nu är jag som ett stort ??? ska börja jobba på måndag så det var väl bra att det blev bättre.. men från att gjort så helvetiskt ont till inget.. går och känner efter hela tiden om det ska börja göra ont igen..

• Anonym (Ont)
    WochE skrev 2010-01-03 12:32:03 följande:
    Jag har haft exakt samma symptom.. Det kändes exakt som innan sonen föddes och då var det foglossning.. En del säger att det kan ta upp till ett år innan detta släpper för det har med hormonerna att göra.. Ont i ryggen har jag med men det är en helt annan sak det är i svanken och det är för att jag bär omkring på 1 åringen och sover dåligt får ha en kudde mellan benen som stöd.. Men det onda i höfterna är något helt annat.. När jag legat ett tag och ska upp har jag så ont att jag får stappla ut till toan eller köket eller vad jag nu ska.. Jag kan inte ut och gå långa sträckor för jag får så ont.. Det känns som någon hällt potatismjöl i höfterna och som det inte stabiliserat sig sen sonen föddes.. Köpte till och med tabletter mot artos men efter några veckor och det inte heller hjälpte slutade jag med dem.. Kändes ibland som jag inte hade kontroll över höfterna.. Är ganska överviktig men det var jag även innan sonen föddes och har aldrig haft så här ont ... Då har det varit knän som sagt sitt.. Hör och häpnat tills härom dagen då det var totalt borta ,, nu är jag som ett stort ??? ska börja jobba på måndag så det var väl bra att det blev bättre.. men från att gjort så helvetiskt ont till inget.. går och känner efter hela tiden om det ska börja göra ont igen..
    Skönt att det släppt, artros kikade jag med påp men jag är bara 29 så de kan de ej va
  • WochE

Jag är med 29 så jag tänkte det är ju bara gamla som får det.. Ja det släpper men jag vet inte varför det släppt just nu.. Hände över en natt..

Det står på olika ställen att om det är så att man haft problem mer än 6 månader efter förlossningen ska man börja tidigt om man tänkt bli gravid mer att träna jus becken och höfter.. Man rekomenderas att ha hunnit vara symptomfri 6 månader innan nästa graviditet..

Svar på tråden Värk i höften