Hur organisera "viktiga papper"
Vi har ingen riktig ordning på våra viktiga papper - alltså typ fakturor, försäkringsinformation, lkvitton, önebesked osv. Hur gör du med dina? Vad måste man spara och vad kan slängas?
Vi har ingen riktig ordning på våra viktiga papper - alltså typ fakturor, försäkringsinformation, lkvitton, önebesked osv. Hur gör du med dina? Vad måste man spara och vad kan slängas?
I en pärm.
I pärmar med register.
Hur mycket man sparar är upp till var och en.
Vi sparar allt för innevarande och föregående år + fakturor på inköp till huset.
Dessutom allt gällande föräkringar, garantier etc.
Jag har redan planerat att köpa pärmar. Frågan är med vilka olika rubriker jag behöver sortera. Nu har vi ett system med mappar som inte fungerar alls. Hur ser era pärmregister ut då? Har ni olika pärnar per familjemedlem eller har ni ex alla försäkringspapper under samma rubrik?
Jag kanske komplicerar det hela för mycket men jag hatar papper.
Vi har en pärm märkt med året (och föregående) där allt löpande sätts.
Sedan har vi fem pärmar ytterligare:
En för allt som rör skatt, deklarationer, och arbetsrelaterat.
En som innehåller allt som rör pensioner.
En som innehåller allt som rör bank och lån.
En som innehåller papper som rör huset.
En som innehåller det övriga, d v s försäkringar, telefon, bredband, TV.
Vi har...
En pärm för mina lönespecifikationer
En pärm för sambons lönespecifikationer
En pärm för räkningar från 2007
En pärm för räkningar från 2008
En pärm för räkningar från 2009
En pärm för räkningar från 2010 (den är än så länge tom)
En pärm för viktiga kvitton (för garanti m.m.)
En pärm för viktiga papper som rör sambon (pension, deklarationer m.m.)
En pärm för viktiga papper som rör mig (pension, deklarationer m.m.)
En pärm för viktiga papper som rör oss båda (försäkringar, bankpapper m.m.)
En pärm för viktiga papper som rör vårt kommande barn (BF om knappt nio veckor)
(Anledningen till att vi sparar alla räkningar är för att det är enklare att överblicka om det sitter i en pärm. Vi hade olika banker tidigare och betalade räkningarna från en himla massa olika konton så det är en halv dags jobb innan man hittar rätt konto om man tex vill veta vad elräkningen i juni 2008 låg på).
Vi har en pärm för allt som rör huset
en pärm för resp barn
varsin pärm för våra resp papper.
En plastmapp för garantier och bruksanvisningar
Vi spar i pärmarna tills de är fulla och varje år går jag igenom coh ser vad jag kan ta bort för att eventuellt få plats för mer. Själv spar jag mina löneavier, det gör inte min sambo. Får jag info om tex pension så kastar jag info jag fick före det.
Så våra pärmar räcker ganska många år.
Oj, vad många pärmar. Dags att ta tag i detta nu känner jag.
har fem olika pärmar.. en med allt som gäller lgh köpet och allt sånt.
sen har vi en med betalda räkningar
en med försäkringar och runt om bilen mm
sen har vi en till oss själva
och en med bara kvitton och kopier på allt.. drar kopia på alla kvitton av betydande och lite till.. gillar att leka med skrivaren.
räkningspärmen byts ut varje år och åker ner i en låda.
VAd duktoga ni är. Jag blir stressad bara jag tänker på alla papper
Normalt sätter jag alla inkommande papper som ska sparas i en mapp. När sedan mappen är full sätter jag mig framför TV och sorterar in i pärmar. Då har papprena "legat till sig" och jag kan kasta ytterligare som inte behövs. Det blir kanske 2-3 ggr/år jag sorterar papper och nu vid årsskiftet är det alltid dags.
Vi har alla papper i en pärm. Vi har olika flikar; Räkningar (alla fakturor), Avtal (ex köpeavtal på bilen), Försäkringar (försäkringspapper på hund, bil osv) En för övrigt.