• krasha

Epilepsi. Lamotrigin. Biverkningar?

Min son har under flera år ätit Trileptal. Han har konstaterad epilepsi. Det senaste året har han lidit av trötthet och kraftig huvudvärk. Han har varit inne på många utredningar men läkarna hittar ingenting.
    Nu vill läkarna att han ska byta ut sin medicin.

De har skrivit ut Lamotrigin till honom som jag nästan aldrig hört talas om. I de fall jag hört något om den så är det antingen ep.medicinering på vuxna eller, för det mesta, så används den på människor med någon form av psykiska problem.
    Jag tycker att det känns osäkert att byta ut hans medicin eftersom han har varit anfallsfri under lång tid och jag inte tror att det är medicinen tröttheten och huvudvärken beror på.

Finns det någon som har erfarenhet av Lamotrigin som används mot ep på barn? Biverkningar?

• Svar på tråden Epilepsi. Lamotrigin. Biverkningar?
  • LivL

Jag tar den medicinen, forut hade jag Ergenyl i over 10 ar! Bytte pga biverkningar.

Med den nya, Lamotrigin, sa...:
    -lattare att vakna pa morgonen, ar inte sa slo i huvet.
    -slipper jag 'franvaroattacker' som jag jamt hade forut!
    -har jag lattare att koncentrera mig, kanner mig inte sa 'tung' och trog i huvet, mer vaken pa nat satt.
    Men nar jag glommer att ta medicinen sa kanner jag det rejalt, som en baksmalla. Vilket inte ar medicinens fel utan mitt eget. Och da lar man sig att komma ihag den...
    Ett plus ar dessutom att jag tar mycket mindre medicin nu, gillar jag for kroppens skull, men oxa for miljon.
    Men men, vi ar alla olika. Sjalv har jag bara bra saker att saga om Lamotrigin.
    (fick dock utslag pa halsen/brostet i borjan men bara ett par veckor)
  • Miss_tinis

Hej..

Jag nöjd med lamotrigin, hade först lamictal men de är samma sak men bara billigare..

Fick mitt första Ep när jag var 15 är nu snart 27.Biverkningarna är rätt så många men så klart olika vanligt o kraftiga men huvudvärk o klåda är dom mest vanliga.Själv har jag huvudvärk men de är absolut inte ofta kanske 1-2 gånger om året och de känns väl lite mer än en "vanlig" huvudvärk.

De skadar nog inte att testa för om din sons besvär kvarstår så får ni ju de veta att de inte är medicinerna o läkaren får anstränga sig mer för att ta reda på vad som är felet. 

Tyvärr är inga mediciner perfekta man måste bara hitta någon som passa för en.

Lycka till och hoppas att allt ordnar sig...

Tina

Svar på tråden Epilepsi. Lamotrigin. Biverkningar?