• FruStolpe

Kul inbjudan till bondefest. Tips??

Min bror fyller 40 i sommar och ska ha fest. Jag ska fixa inbjudningarna och planera festen. Nån som har kul tips om hur man får en kul bonde-tema inbjudning?
    Tanken är att den som vill får komma klädd som bonde.
    Andra tips angående bondefest tas också emot med tacksamhet!

• Svar på tråden Kul inbjudan till bondefest. Tips??
  • snuttP

Gör en mindra halmbal. I den kan du ha rullat en inbjudan eller nåt. Ska dom skickas så skicka dom i cellofanpappaer eller vad det heter.

• FruStolpe
    snuttP skrev 2010-01-03 13:27:18 följande:
    Gör en mindra halmbal. I den kan du ha rullat en inbjudan eller nåt. Ska dom skickas så skicka dom i cellofanpappaer eller vad det heter.
    Hmm...Låter intressant och riktigt kul. Men fattar inte riktigt. Hur ska man få ihop dem? Hmm....
  • Champagne

Haha vilket kul tema!!

Hoppa säck är ju ett måste . Balansera ägg i en sked?

Köp ett gäng fröpåsar, gör egna fröpåsar med en uppmaning att de ska sätta fröerna och de som fått bäst och flest groddar vinner ett pris och så skriver du inbjudan på fröpåsen såklart . De som kan tala om vad det är för växt vinner också ett pris .

En tipsrunda med frågor som handlar om din bror eller olika kluriga frågor om bönder, harvning, jordarter, djur. Ni delas upp i olika lag och varje lag får komma på sitt eget namn, sen får de varsin picknickkorg med muggar, sprit och kaffe. Lantligt ska de va . Laget som vinner får en säck med jord .

I drinkglasen kan du sätta ett grässtrå.

• Champagne

missade lite ser jag. Kasta de fabrikstillverkade fröpåsarna men behåll fröerna som du lägger i de egentillverkade fröpåsarna med inbjudan på.

• Champagne

Fler tävlingar: men som äter upp en majskolv fortast utan att hålla i den med händerna.

Köp trätofflor till din bror, varje lag får varsitt par som de ska dekorera (du tillhandahåller lite pyssel). Din bror är domare och de som dekorerat sitt par finast vinner ett pris (hönsgödsel?).

• snuttP

Du köper halm i mindre förpackning. Okej du kan köpa en jätte runbal också.. men då lär du ha halm!!! =)

Oj hur ska jag förklara vad jag menar.. Gör en inbjudan, rulla den, vik den, ja vad som. Sen kan du vira halm runt runt runt, till en mina rundbal eller en vanlig bal. Sen binder du runt med hampasnöre eller nåt. Är skit dålig på att förklara.. =/ Kanske kan du använda ståltråd på något vis för att få det att sitta ihop. Vet inte..

• FruStolpe

Halmen är inget problem då vi änr bönder påriktigt! Min bror har nu fr.om 1.1 tagit över släktgården, därav temat. Och då är det ju lätt för honom att joina in i festen direkt efter kvällmjölkningen, bara att komma direkt. Behöver inte springa in för att byta om, bara komma som han är.

Tusen tack för era tips! Riktigt roligt att läsa dem. Haha..

• FruStolpe

Har själv lekt lite med texten till inbudan, tänkte jag skulle få den att passa in i sången "Per Olsson han hade en bonnagård", men då ha:

"Thomas han hade en bonnagård, iian, iian lej
    Nu ska han fylla 40 år, iian, iian, lej....... "

Men jag vet inte..är inte sådär jätte bra på att hitta på texter.. Vad tycker ni?

• Lady Namárië

Åh, vilket roligt tema!

Jag gillade verkligen idén med fröpåsarna. Om du gör egna påsar kan det ju också vara en tävling att gissa vilken sorts frön du har skickat.

Förslag på andra aktiviteter/tävlingar:
    Kasta gummistövel, fäst svansen på kossan/grisen, åka hölass, skottkärrerace, gissa gödslet (på lukten), stöta högaffel.

So say we all
  • FruStolpe
    Lady Namárië skrev 2010-01-03 15:26:04 följande:
    Åh, vilket roligt tema! Jag gillade verkligen idén med fröpåsarna. Om du gör egna påsar kan det ju också vara en tävling att gissa vilken sorts frön du har skickat. Förslag på andra aktiviteter/tävlingar: Kasta gummistövel, fäst svansen på kossan/grisen, åka hölass, skottkärrerace, gissa gödslet (på lukten), stöta högaffel.
    Haha.. Gissa gödslet...den är ett måste! Haha.. Tack för bra tips!!
  • FruStolpe

Oj, tusen tack lady Namárië! Gubben tog barnen och åkte till svärföräldrarna på kaffe, så jag skulle städa...men passar på att kolla igenom länkarna istället medan det är lugnt i huset.

• mm m

kasta stövel. Mysigt med logdans och massa lampor och självklart bord som är uppatällda med (åh nu sviker minnet.. igen;) plintar/pallar/bockar.

fint om man binder hösnöre runt inbjudan hur du nu väljer att göra den. Ev med något sädeslag fastsatt

Svar på tråden Kul inbjudan till bondefest. Tips??