• Helly

Lågt AMH-värde, men ändå gravid?

Hej!

Jag och min sambo har försökt att bli gravida i drygt ett år. Har genomgått en utredning där de kom fram till att mitt AMH-värde var alldeles för lågt (knappt 0,6). Tror att det normala är att man skall ligga mellan 0,7-6,0. AMH står för äggreserven och äggkvaliteten tror jag. Som jag fattar det håller inte mina ägg tillräckligt bra kvalitet för att kunna bli befruktade.
    Pga detta rekommenderar de inte ens att vi ska försöka med provrör, då oddsen är lika låga som om vi skulle försöka på egen hand. Det känns supertungt. Jag är 36 år och trodde inte att det redan skulle vara kört. 
    Är det någon som trots lågt AMH-värde blivit gravid och hur har ni i så fall burit er åt? 
    // Helly
  • Svar på tråden Lågt AMH-värde, men ändå gravid?
  • cicco10

Hej Helly!

Jag har liksom du ett dåligt AMH-värde, t om sämre dvs 0,267. Efter 6 IVF försök är jag dock fantastiskt nog gravid i v 37 och längtar nu bara till min lilla bebis kommer ut! Kan säga att jag vid varje tillfälle fått ut ca 4-6 ägg varav kanske 3-5 blivit befruktade - att man har dålig äggreserv behöver inte betyda att kvalitén är dålig- man har bara lite färre att spela med jag fick själv rådet att gå över till ÄD men fick göra ett försök till (hade precis fyllt 39 år och var faktiskt helt inne själv på att gå över till ÄD) och så händer det fantastiska att jag faktiskt blev gravid. Så mitt råd till dig är att stå på dig och gör några försök med egna ägg. Kan varmt rekommendera CVL i Uppsala men som sagt det gäller att insistera på att få göra ett försök.

Lycka till!!!!!

• Helly

Hej Cicco10!

Tack för de orden och all information, det hela känns lite mer hoppfullt nu. Skall nog försöka tjata mig till åtminstone ett försök med IVF. Vet du om man kan göra någonting för att påverka äggkvaliteten? T. ex via kost eller naturläkemedel osv, gjorde du något speciellt?

TIll sist ett STORT GRATTIS till din graviditet!!

Hälsn Helly

• Susss

Hejsan

Jag fick avsluta min första behandling för att göra en IVF för min kropp svara inte på dom hormonerna dom gav mig.
    Så några dagar efter gjorde dom ett AMH prov och det låg på 0.06.
    Kan det vara så lågt efter hormonerna ?
    För min första blödning som dom sa skulle komma några dagar efter avslutad behandling kom efter 4 veckor
    Vill inte ge upp hoppet att få ett barn av mina ägg och inte någons annan.

Någon Som vet ??

Mvh s

• judith333

Blev gravid på 1:a IVF:en med AMH på 0,37. Övriga hormonvärden däremot OK. Var för övrigt då 42 år. Jag kan ju haft tur som en tokig men ställer mig alltmer skeptisk till AMH som förutsägelse av något för en individ. Det ger nog mest en sannolikhet för graviditet men är inte så starkt kopplat som man inom vetenskapen först ville tro.

• karla01

Hade ett AMH på 0,006, blev nekad IVF någon månad senare spontant gravid med tvillingar, en dog i v 17 men nu har jag en underbar tjej på 5 månader, Hoppas jag har gett någon hoppet tillbaka!

• saturn
    karla01 skrev 2011-08-27 07:36:30 följande:
    Hade ett AMH på 0,006, blev nekad IVF någon månad senare spontant gravid med tvillingar, en dog i v 17 men nu har jag en underbar tjej på 5 månader, Hoppas jag har gett någon hoppet tillbaka!
    Å karla01, vad glad jag är för din skull =)
    Du ger mej verkligen hopp......=)

Jag har samma problem - superlågt AMH värde 0,007. Jag började IVF behandling med hormoner och på 6e dagen med puregon togs detta värde och inga folliklar fanns på VUL. Fick starkare dos av puregon men utan resultat.....ingen idé att försöka mer, enda utvägen är ÄD sa läkaren....

Gjorde du nåt speciellt för att lyckas bli spontangravid - kost, motion etc etc..??????
    Hur gammal är du? Jag är 42...

Kramar
  • s07

Här har du en till, mitt Amh är 0,29 och upptäcktes när jag ville donera ägg. Spontan, fullgången nor al graviditet i fjol- men jag har Ingen aning hur AMH låg då eller hur snabbt den kan falla?! 32 år motionerar rätt flitigt, normalviktig ickerökare och dricker antagligen som en genomsnittlig svensk...

• Nyllis

Hej! Ny i detta forum o tar tag i denna tråden, hoppas att den lever kvar. Drömmer om barn no2 som aldrig vill infinna sig. Uppsökte Linnékliniken i Uppsala. Ingen undersökning, endast blodprov. Fick mail om att mitt AMH är lågt, 0,2, o att de avråder från att gå vidare. Är 41 år o barn no1 är drygt 1 år. Någon i min ålder som fått samma låga värde? Vad gör man? Chansar o strider sig blå att få göra IVF?

Svar på tråden Lågt AMH-värde, men ändå gravid?