• Luminai

Det sticker i bröstet vid amning

Jag har en son på 4 veckor som jag ammar. Nu har jag känt av stick i höger bröst, på en specifik punkt, till och från i ett par dagar. Jag är orolig för vad det kan vara. Det är en väldigt avgränsad punkt, känns lite som ett nålstick. Bröstet är inte rött och svullet och jag känner inga klumpar.

Dock är höger bröst oftare spännt, känns ibland överfullt, medan vänster oftast inte gör det. Kan ev bero på att jag hade amningsnappar i silikon pga sår tidigare, och slutade med högra "nappen" ett par dagar före den vänstra.

Först kom stickningarna i samband med amning, men nu hänger de kvar ett tag efteråt också.

Har försökt stryka över det onda området, försiktigt, mot bröstvårtan (som jag läst man ska göra vid mjölkstockning) men det verkar inte göra någon skillnad...

Tips och råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Det sticker i bröstet vid amning
  • NmjF

Jag är absolut ingen expert men då jag ammade så upplevde jag det lite som "tusen nålar" -känsla när mjölken rann till. Kanske kan det vara det.

• EJai

Jag tycker att vid amningen så kunde det kännas som stickningar och en kittlande känsla då det rann i mjölkgångarna där inne.

• Luminai

Låter bra, jag har känt lite sånt också fast just det här sticket var så annorlunda. Men det kan kanske vara det ändå, för det sätter igång just i början av amningen.

Tack för svar :)

Första barnet, BF 27 nov
  • Marlene
    Luminai skrev 2010-01-03 20:59:21 följande:
    Låter bra, jag har känt lite sånt också fast just det här sticket var så annorlunda. Men det kan kanske vara det ändå, för det sätter igång just i början av amningen.Tack för svar :)
    Endel känner utdrivningsreflexen som en brännande stickande känsla, om du känner den i början av amningen så kan det säkert vara den du känner
  • Niccan

Så där kände jag ofta den första tiden i samband med just utdrivningen av mjölk från körtlarna. Hade inget med mjölkstockning att göra och bröstet blev heller aldrig varmt eller rött i samband med detta. Kunde dock göra riktigt ont, nästan som en blandning av ett getingstick och att något "drog och stramade" på en väldigt specifik och avgränsad punkt. Alltid mest i ena bröstet, men förekom i båda. Jag vande mig och hittade olika sätt att lindra det hela. Det gick dock alltid över nästan lika obemärkt som det uppkom samt så småningom hände det även alltmer sällan. För egen del har det heller aldrig lett till att jag behövde sluta amma i förtid, utan jag blev trots detta och till min egen förvåning en långtidsammande mamma...

Jag tror inte du behöver oroa dig. Men är det väldigt besvärligt och gör mkt ont när det händer så pröva t.ex. att inte ha barnet ammande på det bröst som gör mest ont i samband med utdrivningen för ibland förvärras känslan av att barnet samtidigt suger. Det hjälpte mig ibland. Fast jag har hört att för andra har det istället hjälpt att låta barnet suga just på det bröstet...så du får väl helt enkelt prova dig fram i visshet om att det i af inte är ngt farligt du känner!
    lycka till/Niccan
  • Vaniljkex

Det kan oxa vara svamp, sarskilt om det gor ont mitt i brostet och aven en stund efter att du slutat amma. Det ar inget farligt, och ska tydligen vara latt att behandla.

• M i k s

Jag hade en stickande känsla i båda brösten både under, före och efter amning. Till slut hängde det i sig hela tiden. Det kändes ungefär som om någon stickte in långa nålar från bröstvårtan och in i brösten. Inte alls skönt. Brösten var hela och det syntes ingenting. Vände mig till amningsmottagningen och fick en svamp- och bakterieodling. Det visade sig att jag hade streptokocker (stavning?) i brösten. Behandlades med medicin och så var besvären borta.

Förslag är att du vänder dig till en amningsmottagning. Antingen på det sjukhus du födde ditt barn eller på din BVC-mottagning.

Lycka till!
    Mvh Miks

• Luminai

Tack igen för svaren!

Ska kolla med BVC på en gång (dvs först på torsdag, om jag kan få en telefontid då...). Nu är det inte riktigt lika illa längre, men kommer vid ungefär varannan amning.

• vittra

Låter som själva utdrivningsreflexen, det kan sticka till ganska ordentligt och göra ont framförallt om bröstet är väldigt spänt och fyllt.

• Cookiequeen

Det finns en åkomma som heter Raynauds, kolla på amningshjälpens sida. Det är som en slags kärlkramp i bröstet. Jag hade samma känsla, det stack som tusen nålar och började efter amningstillfället och kunde hålla i sig 2 timmar. Det gjorde skitont. Fanns eg inget som hjälpte mer än att lätta på trycket, dvs handmjölka ut lite om bröstet blev fullt eller det gick långt mellan gångerna. jag provade mig fram, mjölkade ut en hel del var 4e timme när hon började sova långa pass. Började alltid med det bröstet.

Svar på tråden Det sticker i bröstet vid amning