• Fidget

5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?

Hej!

Har precis haft ett samtal med en av min dotters bästa kompisar. Min dotter är född i augusti 2004 och är snart 5,5 år, deras blir 5 i februari.

Vår dotter får vara ute på våran gård och leka. Vi bor i ett radhusområde där vi ser i stort sett hela gården som även är bilfri. Det finns även en stor lekpark som ligger bakom en skogsdunge och genom ett område till - det är c:a 200 meter dit.

Nu har kompisens familj bestämt att deras dotter som snart blir 5 år får gå till den lekparken själv. De vill även att hon skall lära sig hantera en mobiltelefon så att hon kan ringa om det händer något.

För våran del så är det helt otänkbart. Jag är säkert världens hönsmamma, men jag vill verkligen inte att min dotter skall gå så långt bort själv. För det första så har jag ju ingen koll på vilka som är i lekparken och hon kan dessutom göra sig illa utan att någon ser.

Hur gör ni med barn i samma ålder? Får de vara ute och leka själva utan övervakning och har de en mobiltelefon som de kan ringa hem med?

• Svar på tråden 5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?
  • The Black Lady

Har en femåring en mobiltelefon????? Herregud, vart är samhället på väg...?

• Fidget
    The Black Lady skrev 2010-01-03 18:43:35 följande:
    Har en femåring en mobiltelefon????? Herregud, vart är samhället på väg...?
    Om jag får försvara dem lite så är det inte hennes egen, utan de skall lära henne använda mammans telefon.
  • The Black Lady
    Fidget skrev 2010-01-03 18:44:56 följande:
    Om jag får försvara dem lite så är det inte hennes egen, utan de skall lära henne använda mammans telefon.
    Tycker det är vansinne ändå......
  • EJai

Är inte där än men kan säga så mkt som att nej vid 5 år skulle jag inte låta min dotter själv gå till en lekplats just för att det kan faktiskt hända olycker och tycker då en vuxen skall finnas på plats. Mobil kommer inte på frågan hos en som är 5 år. Kanske när dete dags för att börja hänga i stallet eller på annan idrotts plats för att kunna ringe hem och be om skjuts.

• ELHU

Vår son är 5.5 (6 i april)
    Han får absolut INTE gå iväg själv nånstans! Bara vara på vår inhägnade tomt där jag kan se han.
    Jag vet att han skulle klara sig själv! MEN tänk om han gör sig illa utan att nån ser (som du sa).. finns mkt lustigt folk som kan lura iväg dom.. många faror vilar bakom knuten!!

Man kan lära dom mobilen ändå utan att lämna iväg dom på egen hand!

• Eldo

Min 5-åring får absolut inte gå iväg själv. Hon får inte ens vara på framsidan av vårt hus (en liten väg med 9 hus och där brukar grannbarnen leka) om det inte finns andra vuxna ute som lovat att hålla ett öga på henne. I vår trädgård får hon vara ute själv.
    Det lär dröja många år innan hon får en mobiltelefon!

• Fidget
    ELHU skrev 2010-01-03 18:46:16 följande:
    Vår son är 5.5 (6 i april)Han får absolut INTE gå iväg själv nånstans! Bara vara på vår inhägnade tomt där jag kan se han.Jag vet att han skulle klara sig själv! MEN tänk om han gör sig illa utan att nån ser (som du sa).. finns mkt lustigt folk som kan lura iväg dom.. många faror vilar bakom knuten!!Man kan lära dom mobilen ändå utan att lämna iväg dom på egen hand!
    Eller hur! Jag klarar verkligen inte av vetskapen om att hon är helt själv - barn i den åldern är mer godtrogna än vad man kan tro, även om vi har förklarat hur hon skall göra om det kommer fram någon godkänd.
  • EJai

Händer något så kan man ju gå hem dem 200meterna med. För så vi gjorde då vi va små. Jag sprang ganska fritt som 5 åring men i mitt område och med vänner. Vi följde den som hade lite längre hem å gick sen hem till oss själva då det va mindre än 50m hem .

• Fidget
    våren1987 skrev 2010-01-03 18:50:08 följande:
    Händer något så kan man ju gå hem dem 200meterna med. För så vi gjorde då vi va små. Jag sprang ganska fritt som 5 åring men i mitt område och med vänner. Vi följde den som hade lite längre hem å gick sen hem till oss själva då det va mindre än 50m hem .
    Nu skiver du "vi" - det här handlar ju om att vara helt själv.
  • CeeJay

Nej, vår dotter som är född i maj 2004 får inte gå iväg själv. Nu bor vi iofs på en tomt intill en 70-landsväg men även om vi hade bott i lägenhet med lekplats/gård utanför hade vi inte låtit henne göra det ännu.

Små barn ska inte behöva lära sig hantera mobiltelefon, jag tycker att en vuxen alltid ska finnas i närheten. För mig handlar det om så få år och mina barn kommer troligtvis ändå växa upp till ansvartagande och självständiga personer.

Vi bor så pass till att hon troligtvis inte kommer att få gå/åka buss själv ens i början när hon går i skolan.

Svar på tråden 5-åring själv till lekparken? Hur gör ni?