sunshine82 skrev 2010-01-03 20:44:12 följande:
Såg nu när jag skulle lägga honom att han har börjat få lite prickar på magen o bröstet.. Dom är väldigt små i storlek än så länge.. men som sagt dom sticker ut så man känner dom. Dom är ljust röda, någon har börjat bli lite större och ser lite vit ut. Vattenkoppor.. funderade på det också, men han har ju inte varit på någon öppna förskolan eller liknande, ingen vi känner är sjuk eller har heller inte träffat några barn. Det är i så fall om någon har smittat honom i mataffären, för det är ända offentliga stället vi har haft honom på de senaste veckorna. Sen borde man väl ha feber när man har vattenkoppor? Och koppor i ansiktet? O så kliar dom väl? Han verkar inte alls bry sig om utslagen än så länge i alla fall. Och glad o pigg är han. Virusprickar? Det har jag aldrig hört talas om, vad är det?
"Virusprickarna är en reaktion på ett virus i kroppen, kan vara så enkelt som en förkylning som kommer om några dagar, eller så är immunförsvaret så effektivt att den aldrig bryter ut...."
En pedagog på dagis har jobbat som det i 30 år och hade aldrig heller hört talas om det... Jag har inte fått bättre förklaring än så här och jag hittar ingen på nätet heller.
De kan se och och kännas ungefär som myggbett, lite upphöjda med en ljusare/vitaktig "kärna".
De smittar inte, behöver inte behandlas, barnet är friskt och de kan sitta i några veckor.
Min äldsta son får nässelutslag av virus och minstingen får utslag i form av röda cirklar... Jag är snart expert på virusutslag *suck*