• Krokant

Ny eller begagnad kamera?

Jag velar om jag ska skaffa mig en begagnad eller ny kamera? Brukar begagnade kameror hålla i kvalité eller är de ofta skadade? Någon som vet något om detta?

Jag funderar på en canon 5D eller 50D. Vad är bäst att satsa på, en ny 50D  eller en begagnad 5D?

• Svar på tråden Ny eller begagnad kamera?
  • Marie IE B

Båda gångerna jag köpt kameror så jag har köpt begagnat på blocket. Jag har kollat i butik och valt ut modell och se'n har jakten börjat. Första gången var det en Canon EOS300 som bara var ca 1 mån gammal och nu senast, förra hösten, en Nikon D80 med ungefär ett år på nacken. Jag har även köpt objektiv begagnat. Jag är jättenöjd med allt jag köpt, har inte blivit lurad och framför allt betalat mindre än hälften mot att köpa nytt. Fotosidan.se har annonsmarknad och utan att lova nånting så kanske det känns lite tryggare att handla därifrån än från blocket även om jag som sagt gjort kanonaffärer där.

• R Franklin
    Krokant skrev 2010-01-03 19:38:31 följande:
    Jag funderar på en canon 5D eller 50D. Vad är bäst att satsa på, en ny 50D  eller en begagnad 5D?
    5D och 50D är helt olika typer av kameror så det beror mest på behov, önskemål, prioriteringar, typ av fotografering, befintliga objektiv osv...
  • Krokant

Bra att höra att begagnat är bra.

Vad det gäller val av kamera så har jag fotat mycket i arbetet och har nu tänkt att vidareutveckla mig inom området och kanske framöver arbeta mer med fotografering. Jag vill inte låsa mig vad det gäller tekniken genom att köpa en kamera som vid en viss gräns inte räcker. Jag har inte fördjupat mig i dessa kamerors teknik utan blivit informerad att 5D är bättre än 50D. Främst planerar jag att bli bättre på att fota exteriörbilder och interiörbilder (husbilder). 

• R Franklin
    Krokant skrev 2010-01-03 23:10:56 följande:
    Jag har inte fördjupat mig i dessa kamerors teknik utan blivit informerad att 5D är bättre än 50D.  
    Kanske dags att fördjupa dig lite innan du slänger bort en hygglig summa pengar på något, för så enkelt som att den ena är bättre, är det knappast. 5D'n är fyra och ett halvt år gammal som modell, bara det kan vara värt att ha i bakhuvudet när man skall välja...
  • matissen

Jag skulle alltid välja den kamera som är fullformat. En begagnad 5D, 5D MK II eller Nikon D700 är alla jättebra kameror. Här finns en del tester på dessa som begagnade: www.bloggombild.se

Svar på tråden Ny eller begagnad kamera?