• Mama Africa

Olagligt att titta på streamad film?

Jag vet ju att det är olagligt att ladda ner filmer hur som helst. Men nu har jag hittat en sida där man tittar på film online, jag laddar alltså inte ner något till min dator. Eftersom filmerna som ligger där är bioaktuella och av blandad kvalitet gissar jag att den som lagt upp dem på sidan gör något olagligt... Men frågan är om den som "råkar" surfa in på sidan och titta på film gör något olagligt? Och framför allt, kan någon kontrollera att det är just jag som tittar, om det nu är olagligt?

Någon som vet hur det funkar?

• Svar på tråden Olagligt att titta på streamad film?
  • Winglur

Men alltså, Voddler kör ju med streamad film, youtube likaså.

Vet dock inte hur det är när filmerna är olagligt uppladdade... :/
  • Pormoicheia

Nja...ligger det på nätet så ligger det ju på nätet. Jag tror inte att man kan bli straffad för att man kollar film som finns tillgänglig på nätet.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Mizzz

Nja, på sätt och vis så laddar du ju faktisk ner det till din dator (det cashas på din dator när du tittar på det). Men med de inkompetenta männskorna som finns i våra domstolar så behöver du nog inte vara så orolig för det.

♥ Linus 2007-04-21 ♥
  • Rabelais

Även streamad film laddas ner till datorn. Anyway, det spelar inte så stor roll, om materialet är upphovsrättsskyddat och siten inte har tillstånd att visa det är det fortfarande ett brott men det är tveksamt om någon som tittar på streamat material kan åtalas för något eftersom det inte handlar om spridning.

Det går i och för sig att kontrollera vilka som besökt siten och om man tittar på den överförda datamängden skulle det gå att bevisa att materialet nyttjats men frågan är vilket bevisvärde som föreligger.

• Mizzz
    Winglur skrev 2010-01-03 20:13:28 följande:
    Får man fråga vad det är för sida? :)
    De finns många, tänker inte nämna var man hittar dom. Men det spelar ingen roll, för de försvinner oftast inom ett par veckor..
    ♥ Linus 2007-04-21 ♥
Svar på tråden Olagligt att titta på streamad film?