• Winglur

Hur länge vänta på betalning? (Tradera)

Jag har sålt en tröja på Tradera.

Auktionen slutade den 20 december. 
    Jag skickade mail med betalningsuppgifter samma dag, någon timme efteråt.
    Jag har dock inte fått  betalt än, men jag skrev aldrig någon sista datum heller.
    Hur länge väntar man innan man mailar och ber om betalning? 
    Det har nu gått alltså 14 dagar.
    Jag är ganska ny på Tradera så jag vet inte riktigt... :/
  • Svar på tråden Hur länge vänta på betalning? (Tradera)
  • Schnooglewookiemush

Jag skulle ha mailat igen för länge sedan.
    Maila redan ikväll och varna att affären avbryts om hen inte hör av sig och/eller betalar. Kom ihåg att ge negativ bedömning om du inte får någon kontakt så att andra kan varnas.

De flesta brukar räkna med att man betalar inom fem arbetsdagar.

• Indiansommar

Nu har det ju varit helger och så, och inte så många bankdagar sedan du skickade ut mailet, men jag tycker att du gott kan skicka ut en ny påminnelse och i den skriver du att du vill att vinnaren betalar inom tex 3 bankdagar. Då bör du ha pengarna innan fredag även om ni har olika banker!

Lycka till!

• Winglur

Tack för era svar. 

Ja jag tänkte så också, att  man brukar betala inom 5 bankdagar typ.
    Jag sålde en annan tröja samma dag som jag fått betalt för för länge sedan...
    Men då ska jag skicka ett mail nu. :)
  • Cecci78

Enligt tradera kan man bortse från affären om man inte fått betalt på 14 dagar (tror jag det är). trist dock att behöva göra det.. inte kul att lägga ut det igen

• Winglur
    Cecci78 skrev 2010-01-04 14:02:00 följande:
    Enligt tradera kan man bortse från affären om man inte fått betalt på 14 dagar (tror jag det är). trist dock att behöva göra det.. inte kul att lägga ut det igen
    Aha ok. Ska kolla upp det.
    Men det verkar som att personen helt enkelt har glömt, för enligt hennes omdömen har hon betalat ett par auktioner efter den 20e, alltså, då min auktion tog slut.
    Jag har mailat så vi får se vad som händer.
  • eec82
    Cecci78 skrev 2010-01-04 14:02:00 följande:
    e de sant jag bråkade med en säljare som sålde en sak han inte hade, å han krävde mig på pengar 2 månader senare. Å tradera var på hans sida då de inte står något om när de ska levereras. Ångrar så att jag betalade men orkade inte med tjaffs. Så sitter med dubbla uppsättningar då jag inte kunde vänta 2 månader, de var liksom försent då. Tänk om jag vetat om den regeln. Å den som svarade på mitt mail på tradera.

Jag hade med skickat påminnelse, samt hörde jag inget å inte ville bråka hade jag laggt upp den igen, men du kan säkert kräva pengar för annonskostnad om köparen ångrat köpet. Hoppas de löser sig.
Svar på tråden Hur länge vänta på betalning? (Tradera)