• Anonym (tjockis)

Är det verkligen så farligt att gå ner i vikt under graviditeten?

Funderar på detta eftersom endel av mina bekanta mått så dåligt och kräkts under hela graviditeten och givetvis gått ner i vikt av det.
    Det pratas ju om gifter som går ut till barnet vid viktminskning men hur farligt är det egentligen?

Någon som är kunnig på detta området?

• Svar på tråden Är det verkligen så farligt att gå ner i vikt under graviditeten?
  • nattinattio

jag gick ner 6 kg under grav, å fick en dotter som vägde 405 gr...
    Hon fyller 6 år snart

• Anonym (tjockis)

405 gram?
    Gick du ner pga av illamående eller varför gick du ner?

• Mia83

Undrar om inte nattinattio skrev fel där.....

• Anonym (tjockis)

Jo, jag tror det också..

• AnneSophie

Nja, det beror ju på anledningen till varför man går ner i vikt och vad man hade för utgångsvikt.
    Man kan inte generellt säga att gå ner i vikt = farligt.
    Att banta under en graviditet är därimot inte att rekommendera.

Om man har en högre utgångsvikt och/eller mår väldigt illa och kanske både ha svårt att äta samt kräker mycket så är det ganska troligt att man minskar något i vikt.
    Dessutom är det inte helt ovanligt att normalviktiga tjejer också minskar då många, som gravida, lägger om kosten och äter nyttigare mat med mindre fett och, framför allt, socker.

** graviditet 1 **
    Jag gick ner 6 kg mellan inskrivningen i vecka 11 och återbesöket i vecka 21. Gick upp totalt 5 kg till vecka 35 då Jacob kom med snitt. Han vägde 1666 gram.

** graviditet 2 **
    Jag gick upp endast 4 kg fram till vecka 42 och eftersom Emmy vägde nästan 4 kg bör jag ha gått ner 8 kg eller mer under själva graviditeten.

Om man äter bra, regelbundna normalstora måltider så brukar det vara ok ändå.

• Anonym (tjockis)

Men det sägs ju att man "bör" inte gå ner i vikt, man "bör" inte banta osv. Det sägs ju aldrig att man får absolut inte försöka gå ner i vikt under graviditeten.

• discodivan

nej 405g stämmer, kollade in deras hemsida

• Anonym (hejhej)

En kompis till mig gick ner 6 kg när hon var gravid och pojken vägde 4202 gram..hon är ganska storvuxen så bebisen tog väl av henne..

• Anonym

TS;

Ja men det är en markant skillnad på att medvetet försöka gå ner i vikt (banta) under graviditet och gå ner i vikt under graviditeten till resultat av illamående, bättre kostvanor etc etc.
    Vissa saker styr man inte över.

Dessutom, bara som ett tips till dig från mig... Allt du läser om graviditet är teori. Det är skillnad mellan teori och praktik. I verkligheten är vi alla olika och det är inte alltid det man läser ska/bör ske stämmer överens med det vi upplever.

OM du är orolig så ska du alltid prata med din BM, så klart. Men utifrån mina erfarenheter, från bekantas och kollegors erfarenheter och utifrån det jag läst på andra forum så är det inte ovanligt att gå ner i vikt...en del tom rejält...under graviditeten.
    Speciellt under de första 20 veckorna.

• AnneSophie

Hmm...skumt nu blev jag Anonym. Inlägget ovan (4974453) kom från mig.

Svar på tråden Är det verkligen så farligt att gå ner i vikt under graviditeten?