• softness

dagis i england?

hej,
    jag funderar på att försöka flytta med min son till hans pappa som bor i London, min son är 1,5 år och problemet är att jag hört att dagis/dagmamma är så fruktansvärt dyrt där, stämmer detta?
    hur mycket snackar vi om och hur har ni råd??

jag vill verkligen flytta tillbaka men känner inte för att bli någon stay-at-home-mum direkt.

tacksam för alla svar!

• Svar på tråden dagis i england?
  • jamarl

jag bor iofs utanfor london, och det ar nog annu mer i london.

har en kompis som jobbar pa ett dagis i london N7, och hon sager att barn som gar alla dagar i veckan, fulla dagar, med frukot och lunch kostar det runt £1200-£1500 i manaden.

en dagmamma har hos mig (i hertfordshire) tar allt fran £6-£10 i timman, och sa blir det nog extra med mat. detta varierar mycke. speciellt inne i london.

men kolla ocksa in vad staten kan hjalpa till med, hamnar man under en viss inkomst kan man fa vissa bidrag.

kolla ocksa in hur mycke det kan va att ha en nanny, kanske funkar billigare sa. men da handlar det ocksa om att ha rum for en till person plus att lita pa den personen med ditt barn.

hoppas allt loser sig for er.

• jamarl

ps. jag ar stay-at-home mum. och det ar det manga som ar, sa du ar inte ensam om det ar sa.

oh just det, laste precis pa din pres. om att du pluggar. om det ar det du vill fortsatta gora, sa erbjuder manga universitet creche, medans du ar i lektioner. nat vart att tanka pa kanske?

• Vaniljkex

Har inte borjat kolla pa dagis annu, men en kompis hade sin son pa dagis i SW1 en dag per vecka tidigare, och det gick pa £89 per dag. Antar att det blir lite billligare om man bokar heltid. Live-out nannies kostar runt £8 i timmen plus sociala avgifter och semester.

Precis som Jamari ar jag hemmamamma, och ar langt ifran ensam om det. Det finns massor av aktiviteter att ga pa med barnen, men det ar inte billigt, det heller. Gymboree kostar £195 per 12-veckors-termin, t ex. Men det finns gratisnojen oxa, som t ex museerna, som ofta har roliga barnavdelningar.
  • JCW71

Hej,

Jag bor i nordvästra England och när min son gick på dagis för ca 2 år sedan så betalade vi runt 900 pund tror jag. Men jag har har hört att London är jättemycket dyrare. Det finns bidrag ifall familjen tjänar under ett visst belopp, och så finns det något som heter "childcare vouchers" som många arbetsgivare kör med - då köper man vouchers före skatten dras på lönen och så blir det ju lite förmånligare. Om barnets pappa jobbar på ett större företag så har en del dagis rabatter för vissa arbetsgivare - jag fick 10% rabatt genom min.

Som tidigare inlägg sagt så finns det väldigt mycket att göra för de som väljer att vara hemma med barnen. Ibland känns det som om allt liksom faktiskt är strukturerat kring att en förälder är hemmavarande - så känns det i alla fall för mig som heltidsarbetande här uppe i norr. Kanske är det lite mer "framåt" söderut....

Men kolla bidragen. Du får också 80 pund barnbidrag i månaden.
    http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/TaxCreditsandChildBenefit/Childbenefits/index.htm

Kolla också ett nytt scheme som är för familjer där en av parterna väljer att utbilda sig. Vet inte om det är applicerbart för er men då får man gratis barntillsyn tydligen.
    http://www.direct.gov.uk/en/Nl1/Newsroom/DG_178174

Info om Tax credits: http://www.direct.gov.uk/en/MoneyTaxAndBenefits/TaxCreditsandChildBenefit/TaxCredits/index.htm

• softness

hmm verkar ju som om många är hemma med barnen så man behöver ju inte vara ensam direkt, om man lyckas få några vänner då...
    vet inte om vi e berättigade några av de bidragen, pappan är bygnadsarbetare med njurproblem så han sa han ska ansöka om en councilflat till oss (antar att det är som soc-lägenhet eller?)
    vet inte hur mycket hjälp man kan få riktigt, han är på pappret gift med en annan kvinna för han väntar på medborgarskap...
    aaahhh massa problem bara, känns tungt när det känns omöjligt att vara med den man älskar.....

• lilja87

Hej, jag bor i Aberdeen i Scotland och jag betalar precis över £700 i månaden för min son som går på universitetets dagis heltid, inkl. mat etc. Dagmamma här kostar £3 i timmen. Det är mycket billigare utanför London! Även övriga södra England är hemskt dyrt. Men det är roligt att bo i Storbritannien, jag gillar det :) Hoppas ni kan ordna något som blir bra för er båda! Vilken söt pojke du har förresten :) kram

• Vaniljkex
    softness skrev 2010-01-04 21:57:19 följande:
    hmm verkar ju som om många är hemma med barnen så man behöver ju inte vara ensam direkt, om man lyckas få några vänner då... vet inte om vi e berättigade några av de bidragen, pappan är bygnadsarbetare med njurproblem så han sa han ska ansöka om en councilflat till oss (antar att det är som soc-lägenhet eller?) vet inte hur mycket hjälp man kan få riktigt, han är på pappret gift med en annan kvinna för han väntar på medborgarskap... aaahhh massa problem bara, känns tungt när det känns omöjligt att vara med den man älskar.....
    Ja, fast nog varre har tyvarr, soc i Sverige har ju inte egna hus dar hela huset ar socialfall. Massa tonarsmammor och kamphundar! Ska jag vara arlig tror jag inte att det ar nagon vidare miljo att bo i. Men kanske ar det bara jag som har fordomar? Vad gor man inte for karleken!
    Barnbirdrag kan ni fa, men du behover ett National Insurance nummer forst, och de ar mycket skeptiska till att ge det till nyinflyttade. Din kille borde kunna fa det annars, for om han jobbar har han rimlightvis redan ett. Tax credits borde din kille oxa kunna fa, och du med om du borjar jobba, men jag vet inte hur de funkar (vi ar inte berattigade iaf) eller hur hans skenaktenskap paverkar situationen.
  • FOA

Rakna med ca £45-75 per dag for dagis, dagmamma lite mindre men du maste betala for hennes semester och sjukdagar.

Childcare voucher (max skatte besparingen for 2 arbetande foraldrar ligger pa £150 manaden) har regeringen tyvarr bestamt att de ska sluta med om nagra ar och tar dar darfor inte emot nagra nya applicants.

Svar på tråden dagis i england?