• Gmml

Vad kan man diska resp INTE diska i en diskmaskin?

Dum fråga kanske, men jag har faktiskt aldrig haft nån.
    Nu funderar vi på att köpa en!

• Svar på tråden Vad kan man diska resp INTE diska i en diskmaskin?
  • Våra Liv

mamma sa alltid när vi var små att mjukplast smälter i maskin o det har jag fåttt erfara hehe, hårdplast ska gå bra ode t har det gjort här iaf, sen trä diskar jag alltid för hand

• giz
    nappar till nappflaskor
    jag skulle inte slänga in mormors ärvda finservis i diskmaskinen.
    men annars ska väll det mesta gå......
    jutgärn och aliminiumkastruller (om man nu har det) är inte heller bra har jag hört då de suger i sej av diskmedlet.
    tror det ska finnas ngn markering som talar om att det funkar eller inte, var ngt år sen jag hade maskin
  • Gunilla75

Har för mig att Kristall glas ska man heller inte diska i maskin.

• Norahs mamma

Träsaker, typ knivar med träskaft....
    Napparna kan du visst diska där, så länge dem går att koka...

Å aluminium tror jag... blir missfärgat...

• Bollibompa

Hej där!
    Lite råd här bara.
    Ta med dig några egna tallrikar och glas när du ska köpa diskmaskin. Prova att avståndet mellan korgarna är tillräckligt stort och att stöden passar för just ditt porslin. Det är väldigt irriterande när glasen inte vill stå upp eller att tallrikarna ramlar mot varandra. Ibland är korgarna höj och sänkbara, kan vara bra när du ska köra stora grejor i maskinen.
    Tänk på ljudet också, det är trevligt att kunna föra ett samtal medans maskinen står och går, under 50 db ska det helst vara.
    Många dyra maskiner har hur många program som helst men jag har aldrig använt fler än tre på mina maskiner och andra som jag frågat säger samma sak. Det kan vara tänkvärt om du inte vill lägga hur mycket pengar som helst på en maskin förståss.

Allt inte går att diska i maskin även om det är otroligt arbetsbesparande, så lite handdisk blir det ändå kvar. Det gäller t ex kristallglas, oglaserat lergods och aluminiumkärl samt en del mjuka plaster som tappar formen.

Lycka till med köpet!

• Hjärtapåtråd

Vi har gjort misstaget att diska potatisskalaren i diskmaskin och den har helt rostat sönder. Har en annan skalare som bara handdiskats och den finns inget rost på.
    Jag har bestick med handtag av plast. Ser ut lite som bakelit. Dom har blivit flammiga coh spruckna.
    Har också upptäckt att man inte ska köpa för billiga diskmedel. Då har all metall blivit urful.

• lurksmulan

Man ska inte diska vissa knivar upptäckte vi. Vi fick ett knivset och efter att ha diskat det kanske 1-2 ggr rostade samtliga knivar!
    Man bör inte heller diska muggar eller glas med tryck för det bleks.

• väntar o längtar

ALLT utom gjutjärn.

• Tin o Trolls mamma

Vi har också diskat sönder en äggdelare och en vitlökspress av aluminium. De såg helskumma ut när de kom ut ur maskinen.

Porslin med guldrand ska man bara handdiska!!

Hmm, annars kör vi nog det mesta, även träredskap som slevar och trägafflar. Det enda maken absolut vägrar diska i maskin är hans super-mega-wonder-kockkniv!

Ekorren.

• Jennie Brunflo

ALLT!

Potatisskalare går utmärkt att diska i diskmaskin - de rostar av fukt inte av diskmaskinen.
    Plastgrejer går utmärkt att diska. De förstörs av värmen så kör inte med torkprogram bara. Och så finns det väl plastgrejer av sämre kvalitet som förstörs av diskmaskinen.
    Aluminum går utmärkt...kastruller kör vi ofta.

Utom:
    Gjutjärn
    bestick med trähandtag
    träbestick
    Porslin med ålder
    Porslin där det står att man inte ska köra i maskin.
    Svindyra knivar (kockknivar) De slöas av diskmedlet...inte av diskmaskinen.

• linda87

aliminium är no no, vitlökspress, teburkar (ni vet plåtburkar som är lackade).... färgen flagnar då maskindiskmedel är FRÄTANDE....

• anilova

Knivar med blad av kolstal, bakelit (san dar svart plast pa en del gamla bestick) blir ledsna av maskindisk. Glasyren pa de flesta stengodsserviser blir ledset fortare i diskmaskin an vid handdisk (jag har jamfort min hoganasservis ar glansigare an mina foraldrars, trots att deras ar yngre, beroende pa att jag saknat diskmaskin). Om nagot ligger emot hardplast kan man ha otur, och att det missformas. Dumt om det ar en del till en hushallsassisten, till exempel. Det har hant mig ett par ganger sedan jag fick diskmaskin, men lar man sig....

Svar på tråden Vad kan man diska resp INTE diska i en diskmaskin?