• drakon

Vad är globalisering?

Har globaliseringens effekter varit positiva eller negativa? För världen? För dig som person? Hur hanterar vi bäst globaliseringen och dess konsekvenser?

Behöver hjälp med denna uppgift och är tacksam om någon vill hjälpa mig

• Svar på tråden Vad är globalisering?
  • zazla

oj, jag rekommenderar "Sociologi" av Anthony Giddens

Globaliseringen innebär ju att vi blir mer och mer som EN värld. Vi tillverkar varor som exporteras till andra sidan jordklotet och tvärtom. Internet har ökat möjligheterna att jobba i andra länder utan att ens vara där. Du kan sitta i Kina och prata direkt med någon som bor i spanien som samtidigt tittar på en direktsändning på tv från afrika. Det är väl positivt på så sätt att det kan vara intressant att kunna ta del av andra delar av världen så lätt. Vi lär oss att förstå andra kulturer (en nackdel är väl att många fördomar skapas)

Nä det är för tidigt på morgonen för att jag ska kunna formulera mig tror jag....Är det bråttom?

Jag hade en salstenta om detta förra terminen har försökt att förtränga den men jag kan ju se om jag kan hitta den...

• drakon

zazla: Det brinner väl inte direkt i knutarna. Ska lämna in uppgiften på fredag. Ska åka förbi biblioteket och se om de har boken du tipsade om. Tack så mycket!

• zazla

okej, jag sitter själv med en sociologi B tenta som ska vara färdig imorgon klockan 12 så jag är liiiite småstressad. Men jag ska leta upp min tenta om det där sen

• skånetös i väst

Sitter du med en hemtenta och ska ha hjälp med svaren här? Är det inte meningen att du ska läsa din litteratur och finna svar själv istället för att lägga ut frågorna och be någon annan svara? Personligen ser jag det som fusk. Dessutom är ju en av frågorna vad du anser själv. Tänker du skriva ner någon annas åsikter? Det är ju meningen att du själv ska träna dig i att tänka analytiskt ocjh kritiskt! Så sné jag blir på folk som glider igenom utbildningar utan att anstränga sig tillräckligt själva!

• Mjao

globalisering är ett svårt ord, ett sådant där ord som många a nvänder lite som det passar dem och idag ett modeord.

men om globalisering är positiv eller negativ beror ju på vem du frågar, det är ju till stor del västvärlden som har tjänat på globaliseringen och som blivit globaliserad, för fattigt folk i avlägsna trakter är den kanske inte lika påtaglig som för dig och mig, lite turister och vagabonder stuket.

globaliseringen påverkar oss oerhört mycket i världen då den på sätt och vis främjar dels en centralisering av makt så som EU, världsbanken, FN, IMF mfl.
    globaliseringen är till stor del ekonomi och marknadskrafter, vissa som attack-rörelsen hävadar att dessa är för starka och var positiva till införandet av den sk. Tobinskatten för att minska de kortsiktiga valutatransaktionerna som möjliggjorts de senaste 50 åren pga globaliseringen. För något är sedan var närmare 95% av all handel inte med varor utan med valutor och större delen av affärerna var avslutade efter 4 dygn.

den största negativa faktorn med globaliseringen är väl enligt många att de stora aktörerna som ovan nämnts styr och att u-ländernas situation inte alltid ligger så högt på dagordningen. Och när det satsas på uländerna så är det storebror väst som bestämmer hur, ofta med självgynnande baktankar.

Lycka till med din tenta!

• Klatermaja

Låna eller köp:

Globaliseringens Dimensioner av Håkan Thörn

Global Rättvisa är möjlig av Johan Norberg och America Vera-Zavala

Från Pax Roman till Pax Americana av Björn Hettne

Böcker jag hade under kursen "Globalisering" på basåret i Politik Ekonomi och Organisation på Södertörns Högskola!

• MallaMojs

Tycker absolut inte att det här är fusk...är ju jättebra att ha några att bolla med!

Boktips (om den finns i nyare utgåva kanske): Global Democracy - Key Debates, edited by Barry Holden... Tyckte den var bra för att det är en massa olika som skrivit respektive kapitel, inte samma genom hela boken, med olika infallsvinklar å så!

Lycka till med uppgiften!

Svar på tråden Vad är globalisering?