• Fri100

Hur visar sig allergi mot tomat?

Jag har märkt att Theo verkar sova mycket oroligare de dagar han har ätit vanlig mat i större utsträckning än gröt och välling. Jag fuderar över om det är något han är allergisk mot i maten eftersom han vaknar och stönar och spänner sig jätte-mycket, och han blir inte lugn av att vi tar upp honom heller. Det som oftast finns i maten som han äter är tomat och morot, men jag antar att det är vanligare att vara allergisk mot tomat. Har aldrig hört någon som varit allergisk mot morot.

Theo är allergisk mot mjölk och ägg, men jag är väldigt noga med att inte ge honom något med de produkterna, så det kan det inte vara.

• Svar på tråden Hur visar sig allergi mot tomat?
  • Justess

Min son var överkänslig mot tomat när han var yngre. Det visade sig som en kraftig rodnad runt munnen, på kinderna och upp emot öronen. Nu kan han äta tillagade tomater som tex ketchup, tomatsås etc. Färska tomater har vi inte testat än.

• Fru H

Jag tror inte att allergi mot tomat visar sig på något särskilt sätt, det är nog upp till individen hur han eller hon reagerar.

Hur reagerar Theo på mjölk och ägg?

Annars kan det ju kanske vara så att det blir mer för hans mage att jobba med när han får mer "riktig" och att det är det som skapar obehaget.

• Fru H

Jag tror inte att allergi mot tomat visar sig på något särskilt sätt, det är nog upp till individen hur han eller hon reagerar.

Hur reagerar Theo på mjölk och ägg?

Annars kan det ju kanske vara så att det blir mer för hans mage att jobba med när han får mer "riktig" mat och att det är det som skapar obehaget.

• Fru H

Oj, jag trodde jag hann stoppa mitt första inlägg, men tydligen inte! Det saknades ett ord, som jag la till i det andra.. Leta, den som känner för lite morgonpyssel

• Fri100

Theo får väldigt mycket gaser och ont i magen av mjölk och ägg, så jag tänkte att tomat kanske också kan vara starkt för magen. Han har aldrig ått utslag av något livsmedel.

Det är som du säger. Kanske är det just den "riktiga" maten (det saknade ordet) som gör att det blir jobbigt för hans mage. Vi har rätt stora bitar i maten när vi ger vår mat (och 8-månaders burkar när vi ger köpt) eftersom Theo verkar tycka om att tugga, men hans mage klarar kanske inte det. Jag får börja mosa maten mera.

Tack för inläggen!

• Fru H

Ja, prova det! Det kanske fungerar.

Bra jobbat med pysslet, förresten

Svar på tråden Hur visar sig allergi mot tomat?