Sambo som tar mig för givet på alla plan...
Jag har ett problem som jag inte får rätsida på, problemet gäller mig och min sambo. Hoppas på svar från någon av alla kloka på detta forum, ett svar som jag inte sett i min oobjektiva värld.
Vi har varit i hop snart nio år jag och min sambo och vi har ett barn tillsammans. Vi har jobb båda två, stabil ekonomi, bra vänner och ett bra liv överhuvudtaget men jag nöjer mig inte med det. Det är något som är fel, jag vet inte om det är jag, sambon eller båda.
Har börjat se så mycket negativt med min sambo, vissa saker har jag sett tidigare och valt att leva med men vissa saker är nya och en del av det jag tidigare lät vara kan jag inte överse med längre. Han lyfter inte ett finger hemma med hushållsarbetet, barnet(praktiskt) eller annat som han inte har lust med. Förut var han mer omtänksam och nu är han ego, jag uppfattar nu att han gör massor av saker med baktanke att få ut något av mig tex sex eller att slippa göra nåt hemma eller annat. Ibland känns det som han bara försöker manipulera runt mig för att få det han vill ha, jag vet inte om han har någon kärlek kvar till mig och vill att jag också ska må bra. Vår livssituation nu är milsvid i från den vi hade när vi träffades, ändå känns det som om han är kvar på samma stadie som då trots att jag utvecklats massor.
Jag tycker att han är ansvarslös med barnet och om jag inte är där och ser efter så blir det kaos tex ingen mat på en hel dag-kakor i stället, inte tillräckligt med kläder till dagis så fröknarana berättar senare att barnet frusit en hel dag, lägga sig sent(tio-elva) när barnet ska upp redan sju och badar inte eller tvättar barnet på en vecka. Jag kan inte lämna barnet med honom med gott samvete och känna mig trygg en hel dag, har alltid panik när jag jobbar långa pass hemmifrån:( En natt för ett tag sen kom barnet upp och kräktes, jag ropade då på honom för att få hjälp men han kom bara upp och tittade sen gick han och la sig igen. Jag upplever det som om han skiter i oss båda eller också vet han inte hur man beter sig. Han gör flera andra saker för oss som familj som fixar bilen och bär och sånt men jag känner att han inte bryr sig om vad som är viktigast alls. Jag vet att vi behöver bilarna och allt sånt där men det känns inte bra när han håller distans till oss. Vi jobbar ju lika hårt båda två men jag har nästan 90% ansvar hemma för allt. Han är bara lekfarbror med barnet och sätter bara gränser när det passar honom, undergräver ofta mina beslut inför barnet.
Blä jag mår inte bra nu när jag skriver allt dett men jag måste, vad ska jag göra?
Funderar på separation men mår så dåligt när jag tänker på det. Jag har pratat med honom tusentals gånger men han säger bara att det inte finns några lösningar och då är det bara att fortsätta som vi gör enligt honom. Jag vet inte om han fattar att det kommer ta slut om det fortsätter så här eller om han kanske vill det.
Snälla, vad ska jag göra?