• Lanloun

Muslimsk vigsel, hur går det till?

Ja, hur går det till rent praktiskt, berätta allt

Jag är föressten kristen, måste jag konvertera?

Någon som kan rekommendera någon mulla i mellansverige?

• Svar på tråden Muslimsk vigsel, hur går det till?
  • The straight way

Det beror på om den du vill gifta dig med är shia eller sunni.

• Lanloun
    The straight way skrev 2010-01-04 13:23:56 följande:
    Det beror på om den du vill gifta dig med är shia eller sunni.
    Han är sunni.
  • The straight way
    Lanloun skrev 2010-01-04 13:30:02 följande:
    Han är sunni.
    Då är det inte mulla ni ska söka utan shejkh om ni inte hittar en muslim som kan viga er. Så egentligen kan vem som helst viga er, bara han vet hur.  Det krävs två vittne, brudgåvan och ditt och mannens medkännande. Ni kan göra fest om ni vill men det räcker med att göra walimah (festmåltid) och bjuda nära och kära. Spara vigselpappret och helst skall ni även gifta er borgligt så ert äktenskap registreras enligt svensk lag.
    Du behöver inte konvertera till islam men en sak borde du veta och det är att enligt islam skall barnen uppfostras islamiskt. Så jag råder dig ta upp såna frågor och er gemensamma framtid före du gifter dig så du inte ångrar dig sen. 
  • The straight way

Godkännande heter det väl :D Börjar tappa svenskan jag.

• Mannehkunda
    The straight way skrev 2010-01-04 13:37:54 följande:
    Elle så går man till en Imam med vigselrätt, så slipper man gjöra det två gånger. Kanske svårt att hitta nån i småstäder dock...
  • The straight way
    Mannehkunda skrev 2010-01-04 13:39:46 följande:
    Elle så går man till en Imam med vigselrätt, så slipper man gjöra det två gånger. Kanske svårt att hitta nån i småstäder dock...
    Betyder det att äktenskapet registreras direkt på skattemyndigheten? Det tror jag inte. 
  • Lanloun

En Shejk?? Oj, det har jag aldrig hört talas om... min pojkvän säger att vi ska till mulla.
    Han vet dock inte hur ceremonin går till, det är därför jag frågar.

Jodå vi har pratat om barn, uppfostran osv. Vi har kommit överens om att barnen ska inte omskäras, de ska döpas och jag kommer uppfostra dem kristet, ta med dem till kyrkan osv. Han anser att det är viktigast att de växer upp med en religion överhuvudtaget, o att de kan ju välja själv sedan när de blir äldre... även om man är döpt så kan man ju konvertera till islam senare om man så önskar.

Brudgåvan, vad brukar den oftast bestå av? När ger mannen den till kvinnan?

• Mannehkunda
    The straight way skrev 2010-01-04 13:41:09 följande:
    Betyder det att äktenskapet registreras direkt på skattemyndigheten? Det tror jag inte. 
    Ja det gör det, jag gifte mig i Stocholms moské 2007 så jag vet hur det funkar. Precis som kyrklig eller borgelig vigsel.
  • The straight way
    Lanloun skrev 2010-01-04 13:42:59 följande:
    En Shejk?? Oj, det har jag aldrig hört talas om... min pojkvän säger att vi ska till mulla. Han vet dock inte hur ceremonin går till, det är därför jag frågar. Jodå vi har pratat om barn, uppfostran osv. Vi har kommit överens om att barnen ska inte omskäras, de ska döpas och jag kommer uppfostra dem kristet, ta med dem till kyrkan osv. Han anser att det är viktigast att de växer upp med en religion överhuvudtaget, o att de kan ju välja själv sedan när de blir äldre... även om man är döpt så kan man ju konvertera till islam senare om man så önskar. Brudgåvan, vad brukar den oftast bestå av? När ger mannen den till kvinnan?
    Ursäkta om jag ställer den frågan, om han inte bryr sig om sin religion då är det bäst att han struntar i att gifta sig islamiskt? Ni kan göra det i kyrkan istället? Men som sagt, var säker på det innan du skaffar barn och du ångrar dig sen. Bara ett tips.
    Brudgåvan är ett ett villkor i det islamiska äktenskapet. Det kan bestå av pengar, guld, hus, bil, en silverring, ja vad som helst. Utan brudgåvan godkänns inte äktenskapet. 
  • Lanloun
    Mannehkunda skrev 2010-01-04 13:39:46 följande:
    Kan man gå till en imam utan vigselrätt också? alltså, jag vill inte gifta mig lagligt.
Svar på tråden Muslimsk vigsel, hur går det till?