• Dulia

Har vi laglig rätt att få tillbaka det vi glömt vid flytt?

För ca 1 mån sedan flyttade vi från vår bostadsrätt. Det var väldigt körigt innan flytt och i all stress glömde vi en barngrind som satt/sitter i dörröppningen ut till altanen. Idag när jag satt och packade upp dom sista lådorna hittade jag alla tillbehör till grinden och kom då på att vi glömt ta med den. Maken ringde till han som köpt vår bostadsrätt men han vill inte ge tillbaka grinden till oss.

Min fråga är om vi har någon laglig rätt att få tillbaka grinden?

• Svar på tråden Har vi laglig rätt att få tillbaka det vi glömt vid flytt?
  • Marre

Det är nog frågan, skulle inte tro det faktiskt iom att den satt fastmonterad och att det gått en hel månad...

• Birgitta2

Nej, det som lämnas vid flytt räknas som den nya ägarens egendom.

• sasssyy

Nej.. egentligen inte...

Det finns dock problem eftersom inte heller de inflyttade har rätt att behålla saker som glömts kvar.

Vad gällande hyresrätter är det ganska solklart att är lägenheten besiktigad och utflyttad så är det man lämnat förverkat gods, det slängs (eller behålls av nästa hyresgäst) men bostadsrätter har inte riktigt samma regelverk.

Dock är det nog svårt att KRÄVA grinden tillbaka, ni har lämnat den där och lämnat över nycklar och därmed "överlämnat" bostaden till nya ägaren.

Men ni kan ju ringa och fråga snällt så är det inte omöjligt.

• Dulia

Tack för svaren! Då är det väl bara att glömma den där grinden eftersom nye ägaren tyckte den var bra att ha.

• Danne123
    Erika Ö skrev 2010-01-04 13:25:37 följande:
    Det som är kvarlämnat 2 veckor efter överlåtelse tillfaller den nya ägaren tyvärr

Vad grundar du detta på? Tycker att det låter märkligt. Gäller detta all egendom oavsett vad det är?

Säg att det är ett pass, pengar, fotografier, konst eller liknande?

• Borlängemannen

För villor gäller att det som finns kvar på tomten eller i fastigheten tillhör köparen.

• Danne123
    Borlängemannen skrev 2010-01-07 03:21:45 följande:
    För villor gäller att det som finns kvar på tomten eller i fastigheten tillhör köparen.
    Finns det något lagrum där jag kan läsa detta?
  • glasbubblan
    Danne123 skrev 2010-01-07 20:49:43 följande:
    Pröva Jordabalken...
  • Danne123
    glasbubblan skrev 2010-01-09 15:55:05 följande:
    Du kan inte specificera lite? det finns 23 kapitel att gå igenom.
  • Tant Green

Allt som är fast monterat i huset/lägenheten och som finns där vid visningen ingår väl i köpet om man inte säger annat i samband med att man skriver kontraktet? Hade ni sagt att grinden inte ingick?

• Borlängemannen
    Danne123 skrev 2010-01-07 20:49:43 följande:
    I mitt fall stod det i kontraktet.
  • grodbarnet

Precis, det brukar stå i köpekontraktet att kvarlämnad egendom tillfaller köparen och att denne har rätt till ersättning för att transportera bort det till tippen.

Pröva att vända på situationen, du lämnar något som du vill ha tillbaka, men det är redan slängt. Har du då rätt till ersättning? Självfallet inte, men om du haft en "ångerrätt" eller rätt att få tillbaka kvarlämnad egendom så hade du ju även haft rätt till ersättning om köparen slängt eller förstört den.

Svar på tråden Har vi laglig rätt att få tillbaka det vi glömt vid flytt?