• pucken

hur länge kan man gå med ett dött embryo/foster i magen?

jag har funderat på det länge nu, och jag hittar inte nåt svar på frågan. min graviditet har känts bra hittills, men tanken finns ändå i bakhuvudet. tänk om bullens hjärta inte slår? hur lång tid kan det ta innan den kommer ut?

jag ska på läkarundersökning på torsdag, och då ska de kolla livmoderns storlek. om den är för liten, vad händer då? görs det nåt för att ta reda på varför den är för liten, eller tas det för givet att man är kortare gången?

• Svar på tråden hur länge kan man gå med ett dött embryo/foster i magen?
  • Anonym (änglamamma)

Det beror nog på var du befinner dig i graviditeten. Har en väninna vars barns hjärta slutat slå i vecka 8 men inget upptäcktes förrän i vecka 12 ca. Hennes kropp stötte inte ut fostret utan hon fick tabletter som satte igång "missfallet".

Själv förlorade jag mitt barn i vecka 37. Hennes hjärta slutade att slå och inom ett dygn började jag att känna av förlossningsvärkar.

• Anonym

Min vän var på UL i v 18, rutin Ul alltså. Och hennes lilla barn hade slutat växa runnt v 9 men allt hade fortsatt som vanligt för henne med symtomen osv. Hon hade varken haft blödningar eller nåt annat.

• AstridEster

Jag har haft två MA. Båda ggr har jag haft grav symptomer och trott att allt är ok men så har det alltså inte varit. Vid ett MA stöts ju inte embryot/fostret ut och det kan visst ligga kvar länge länge i livmodern innan det stöts ut....En läkare berättade detta för mig förra veckan när jag förtvivlat försökte få veta varför min kropp har gett mig två MA på raken. Jag tycker det är så konstigt varför jag inte blöder ut allt istället för att jag "behåller" det döda....På läkaren lät det som det kan ligga dött i väldigt många veckor men att det till slut kommer ut......

Det bästa är att man ser till att få gå och kolla på VUL tätt så man slipper gå omkring o tro att man är gravid när man inte är det.....

/Astrid

• koje

Jag fick missfall 02 och jag upptäckte i juni att ja var gravid och i juli förlorade vi vårt knyte. De sa att den dött i v 3-4 och jag gick o hade gravkänslor fram till v 11 då det kom ut så man kan tydligen gå ganska länge.

Det är ju kroppen som bestämmer när den tänker stöta ut bebisen om den dött.

Om den är för liten så har du inte gått så långt som du tror dej ha gjort el så är det så att du har gått längre än vad du trott.

Lycka till på torsdag ska hålla tummar o tår

• pucken

tack för svaren!

så skänker jag en tanke till er som förlorat era barn... blir lika ledsen varje gång.

• Neah

Hej!

Har haft ett MA och det upptäcktes i vecka 13. Så hade fostret dött någon gång mellan vecka 10 - 11. Eftersom det ej kom ut naturligt så skrapades jag. Är du orolig (vilket är naturligt) skulle jag kontakta barnmorskan och på så sätt ev. kunna få ett extra ultraljud. Lycka till

• Anna B

Jag fick veta i v 9 att fostret dött i v 5. Jag fick en liten blödning en vecka senare, men det hände inget mer. I v 12 stod jag inte ut längre och blev skrapad. Min läkare sa att anledningen till att blödningen inte kommit igång var att nivån på graviditetshormonerna fortfarande var höga, därför fattade inte kroppen.

• 6blommor

I dag var jag på sjukhuset och fick reda på att jag hade fått missfall. I dag är det måndag och på fredag ska jag tillbaka till sjukhuset och få tabletter om inte kroppen har stött ut fostret. Men dom sa att man kunde vänta upp till två veckor innan man fick ett återbesök.

Svar på tråden hur länge kan man gå med ett dött embryo/foster i magen?