• Anonym (Anna)

Kan man vara för fet för att bli gravid ??? Vad vägde ni och hur har det gått för er??

hej.
    Kan man vara för fet för att bli gravid och mamma??? Jag är krfatigt överviktig, men jag vill ha barn...  Hur går man till vägar?

Jag har inte ÄL och så har jag pco. Hur mycket vägde ni när ni blev gravida`?? Fick ni höra att det är olämpligt att du är gravid???

Hoppas ni vill dela med er... Göra mitt liv lite lättare en stund

• Svar på tråden Kan man vara för fet för att bli gravid ??? Vad vägde ni och hur har det gått för er??
  • Anonym

när jag blev gravid första gången vägde jag 78 kg..är bara 160 så det är ganska mycket..nu är jag gravid igen och har inte gått ner allt från förra graviditeten..så den här gången vägde jag ca 83

• Anonym (katta)

Jag tror att PCOn kan ställa till mer problem än själva övervikten (lite beroende på hur överviktig du är, och vikten är säkert kopplad till att du har PCO). Om du inte har ÄL och vill bli gravid tycker jag att du ska vända dig till en gynekolog på en gång för att få hjälp att sätta igång ÄL.

• Anonym (överviktig)

Hur överviktig är du då, ts?

• Anonym

Jag hade problem att bli gravid då jag vägde 80, höll på i 8 månader. Började äta enbart mellan 07 och 16 och gick ner 12 kg på 7 veckor... bkev gravid månaden efter. Sedan till frågan, ja man kan vara för kraftig för att vara en bra mamma. Väger man 150 så orkar man inte vara lika aktiv med barnen när de blir lite större

• Anonym (Anna)
    Anonym (överviktig) skrev 2010-01-04 14:39:50 följande:
    Hur överviktig är du då, ts?
    Jag väger 130 =( är ca 165 och 24år....
  • Burberry

Min syster har PCO och fick rådet att gå ner inför IVF för att ha några chanser att lyckas..

Eftersom du inte har ägglossning så skulle jag kontakta en gynekologmottagning för vidare utredning och behandlig om jag var du. Lycka till, hoppas du får igång ägglossningen och blir gravid! 

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • Anonym (överviktig)

Undrar, för det är ju svårt att svara på egentligen om din övervikt skulle påverka på något sätt då man inte vet vad din vikt ligger på. Många här i forumet som skriver att de är FETA brukar ju ligga på 70-80 kg...

• Anonym (överviktig)
    Anonym (Anna) skrev 2010-01-04 14:42:39 följande:
    Jag väger 130 =( är ca 165 och 24år....
    Okej. Jag väger 150 ungefär och är i 29:e veckan. Jag vägde runt 150 även åd jag blev gravid.

PCO kan väl dock leda till övervikt eller i alla fall bidra och övervikten i sin tur bidra till ökad mängd cystor? De försvårar nog mer än din övervikt i sig gör. Även det faktum att din menscykel är rubbad försvårar väl ytterligare. Min har sen jag var 10-11 varit regelbunden trots övervikt.
  • Anonym (AB)

Ja det tror jag. Vi försökte bli gravida i 2 år utan resultat men när jag gick ner ca 15 kg, till 78 så blev jag gravid. Testade också zonterapi i samma veva för att få igång kroppen. Kan vara bra mot din PCO.

• Anonym (tjockis)

Är gravid nu i v.35 och väger 160 kg. Detta är mitt andra barn. Jag mår bra, förutom foglossning. Har gått upp 4 kg. Men nej, jag skulle såklart gärna väga mindre...Det är skitjobbigt! Alla värden är bra och jag behöver inte ens äta järntabletter.
    Foglossningen har läkarna sagt till mig att jag nog hade haft även om jag varit smal, det är ju mest den som gör det jobbigt. Men självklart. Jag HATAR min kropp. Jag vill bara ha ut bebisen så jag kan gå ner i vikt.

Jobbar annars som förskollärare och orkar med mitt jobb, så självklart orkar jag vara mamma. Är en jävligt bra mamma dessutom som alltid är aktiv med  sonen.(förutom just nu då...) Detta är mitt andra barn.

Det är ju vanligt att man har svårt att bli gravid som överviktig, men då handlar det ju oftast om att man inte har nån mens/ägglossning eller en väldigt oregelbunden sådan. Så har du regelbunden mens/ÄL är det oftast inte svårare för dig att bli gravid än för nån annan.

Svar på tråden Kan man vara för fet för att bli gravid ??? Vad vägde ni och hur har det gått för er??