• Mimmi86

Råd ang köp av digital systemkamera

Nu är det såhär att min vanliga digitalkamera gått sönder och har enbart fotat med min mobil som har en megapixel på 8. Och visst den tar bra kort, men inte alls nöjd. Har gått länge och funderat på att köpa en digital systemkamera som ska vara bra. Men har noll koll och vill inte bli lurad (som är lätt hänt) När man väl står i affären.

Mina krav är enbart en bra kamera, bra pixel och att korten i sig ska bli bra då man framkallar dem.
    Och givitvis beror det sistnämda på fotografen själv :)

Men hur som haver, det är ju ett himla stort hav av olika kamror, olika märken och en himla massa ord jag inte begriper mig på...

Så kanske det finns någon vänlig själ som kan tipsa om en bra kamera, som ligger inom rimligt pris allt från 1000-7000kr klassen.. kollat på prisruner (eller vad sidan heter) Men eftersom jag inte är van vid alla dessa små bemärkelser som tex optisk zoom, eller atoufokus..

Vilket märke rekomenderar ni? Vad för slags minneskort bör man ha?

Jag är ju som sagt nybörjare som VILL lära mig, älskar att fota! =)

Tack på förhand!

• Svar på tråden Råd ang köp av digital systemkamera
  • shandy

Jag tycker Canon eller Nikon. Räkna med att lägga runt 6000 kr. Jag har en Canon eos 400 som funkar bra. Finns en billigare modell som heter typ 1000D eller något sånt som också ska vara ok. Om jag skulle köpa idag skulle jag nog välja en med "rörlig" bild på kameran så att man ser (som det är på små digital kameror). Många systemkameror har inte denna bild tillgänglig förrän man tagit fotot. Känner du någon som ska till USA så är ett tips att köpa där, mycket billigare! 

• Mimmi86
    shandy skrev 2010-01-04 14:43:46 följande:
    Jag tycker Canon eller Nikon. Räkna med att lägga runt 6000 kr. Jag har en Canon eos 400 som funkar bra. Finns en billigare modell som heter typ 1000D eller något sånt som också ska vara ok. Om jag skulle köpa idag skulle jag nog välja en med "rörlig" bild på kameran så att man ser (som det är på små digital kameror). Många systemkameror har inte denna bild tillgänglig förrän man tagit fotot. Känner du någon som ska till USA så är ett tips att köpa där, mycket billigare! 
    Jo det blir nog någon utav dem två, de är ju dessa man mest känner till och hört om.
    Det som är svårt att veta vilken som är ny modell och den andra är äldre, och vad som just skiljer dessa åt. Så man inte står där i affären och besämt sig för en modell och säljaren försöker ge sig på att sälja den nyare modellen för 1000kr lappen dyrare och de är knappt någon skillnad alls på dem.  Har råkat bli blåst förr på ett tv köp då när platttvn var som mest populär inte alls påläst då. Och vill ju iten göra om det misstaget igen :)

Tyvärr känner jag ingen som ska dit.

Men vad menar du med rörligbild? Den där lilla rutan som man ser motivivet i innan man tar kortet? Finns det inte samma funktion på en systemkamera? Eller bara på vissa?
  • Jesster

Alla systemkameror är bra.
    Just nu finns t.ex. Sony A330 med Live view ("rörlig bild" som ni pratar om) för 4000:- Det är jättebilligt för en bra kamera.

Det du ska tänka på är ifall du ska köpa till olika objektiv, det kostar desto mer och olika tillverkare har olika priser. Kameran bör också ligga bra i handen för en systemkamera är relativt stor, tung och otymplig i jämförelse med en kompaktkamera. Det är ingenting man stoppar ner i fickan direkt

Den som söker han finner - www.google.se
  • JLo

Mimmi:
    Om du inte vill läsa på o lära dig mer om vad du vill få ut från din kamera, så skulle jag rekommendera att du köper det billigaste möjliga o testar dig fram.

För skillnaden kameror emellan är så stor o det är så mycket som kan ingå som du kanske inte efterfrågar eller tvärtom: som du kanske inte får med o som du saknar att du måste läsa på lite....

Minneskort:
    GÄrna ett SD-kort, då de är vanligast o om du byter märke är det troligt att det är det som sitter i och kan återanvändas. De finns i olika snabbhetsklasser, så ta ett snabbt, kanske 8 GB till en början.

Märke:
    Jag har precis köpt en Nikon D5000 med Live View som JEsster beksriver ovan. Men jag använder det nästan inte alls hittills o tycker att det går precis lika bra. Min kamera går att filma med, tycker du att det är onödigt kan du chansa på en D3000 som många har erbjudande om nu. Det är några funktioner som inte hänger med då, men i grund o botten får du en kanon fin kamera för runt 5000-6000 (beroende på vilket objektiv-kit som följer med).

• jantingstrom
    Jesster skrev 2010-01-04 14:57:37 följande:
    Alla systemkameror är bra.Just nu finns t.ex. Sony A330 med Live view ("rörlig bild" som ni pratar om) för 4000:- Det är jättebilligt för en bra kamera.Det du ska tänka på är ifall du ska köpa till olika objektiv, det kostar desto mer och olika tillverkare har olika priser. Kameran bör också ligga bra i handen för en systemkamera är relativt stor, tung och otymplig i jämförelse med en kompaktkamera. Det är ingenting man stoppar ner i fickan direkt
    skall man inte köpa tillbehör till kameran så funkarnog Sony lika bra som andra märken, men sony har en egen modell på sin blixtfot ex som gör det ibland lite svårareatt hitta något som passar, när man köper objektiv av bättreklass så tenderar dom att ofta bli dyrare än andra märkens motsvarigeheter.
Svar på tråden Råd ang köp av digital systemkamera