• calistra

äta nötter när man ammar?

har en liten pojke på 14 dagar. Ammar fullt.
    Kan jag äta nötter eller kan vara farligt för sonen?
    Tacksam för svar!//M

• Svar på tråden äta nötter när man ammar?
  • ELLEoClara

Ja, det kan du! Varför inte???

Min tjej reagerade dock med lite magknip när jag hade ätit för många Chilinötter, men det var nog chilin inte nötterna.
  • calistra

jo med tanke på att nötter kan vara farligt. allergi risk..

• ELLEoClara

Man ska inte ge nötter till barn under 1 år pga. allergi risk, men det gör inget om du äter.

• Weezy

avstå all sorters nötter under tiden som man ammar. Att äta nötter under amningen kan ge nötalleri vilket är en av de jobbigaste allergierna vi har. Dock så snart du slutar att amma så kan du åter äta nötter.. BVC borde ha informerat dig om nötriskerna samt allt annat som de rekomenderar och avråder från att äta.. Lycka till!

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • calistra

har varit inne på livsmedelsverket men hitta inget där. Tänkte bara höra om ngn har erfarenhet ang just detta...

• Harvalp
    Weezy skrev 2010-01-04 15:20:08 följande:
    avstå all sorters nötter under tiden som man ammar. Att äta nötter under amningen kan ge nötalleri vilket är en av de jobbigaste allergierna vi har. Dock så snart du slutar att amma så kan du åter äta nötter.. BVC borde ha informerat dig om nötriskerna samt allt annat som de rekomenderar och avråder från att äta.. Lycka till!
    Varifrån kommer den informationen..?
  • Liba
    Weezy skrev 2010-01-04 15:20:08 följande:
    Det är en myt som är gammal som gatan....
    Man kan med gott samvete proppa i sig nötter =)
  • Weezy

Informationen fick jag själv på bvc för 3 veckor sen när vi va där på ett första väg och mät möte.. !

Vår Älskade Dotter Linnea Föddes 09-12-07
  • idacathrine

Aldrig hört talas om. Jag har alltid ätit nötter när jag ammar... är vego så det blir en del sånt.

• Dr Mupp
    Weezy skrev 2010-01-04 16:57:41 följande:
    Informationen fick jag själv på bvc för 3 veckor sen när vi va där på ett första väg och mät möte.. !
    Och som vanligt är BVC inte pålästa.

Ingen fara att äta nötter under amning.
  • Dilong
    Dr Mupp skrev 2010-01-06 03:24:35 följande:
    Och som vanligt är BVC inte pålästa.
    BVC varnar väl inte för nötter, eller?

Det är ju en enstaka person där som varnar för nötter, vad jag förstår. Jag rekommenderar en anmälan till HSAN.
  • Kotten7381

Innan jag började amma frågade jag om man skulle tänka på vad man åt, precis som under graviditeten. Men bm sa att jag fick äta allt.

• Cornbread

Man ska inte ge nötter till barn under 3 år för att det är risk för allergi och att de kan sätta det i halsen. Ät du vad du känner för ^^

• solgumman

Har ammat i 5 månader och äter massa nötter, dock inte jordnötter för att va på den säkra sidan. Men har inte märkt nåt på min dotter.

Svar på tråden äta nötter när man ammar?