• Svanholm

Får man inte ge mjölkprodukter till barn under 1 år?

Hejsan! Jag har alltid hört att man får ge mjölkprodukter (som yoghurt) till barn efter att dem blivit 6 månader. Men nu hör jag både från den ena och den andra att man inte ska ge det innan 1 års ålder. Börjar därmed tveka.

Min dotter tycker nämligen inte om gröt eller välling, och tar inte heller flaska. Så då började jag köra med yoghurt (den som finns på burk till barn för 6 månder), samt gjort egen då jag köpt turkisk yoghurt och mixat hallon som jag har haft i och blandat. Vill inte ge yoghurt som yoggi osv då innehållet kanske inte är det bästa.

Vad har ni hört om just yoghurt, och om DU inte ger yoghurt (till ditt barn som inte tycker om välling eller gröt) vad ger du isåfall till frukost eller till mellanmål?

Mvh!

• Svar på tråden Får man inte ge mjölkprodukter till barn under 1 år?
  • Love74

Jag har inte hört att man inte ska ge mjölkprodukter till barn under 1 år men "reglerna" ändras hela tiden. När min son var bebis gjorde jag precis som du, mixade turkisk yoghurt med hallon/blåbär. Förstår inte varför du inte skulle kunna fortsätta med det.

♥ Felix 051105 ♥ ♥ BF 100321 ♥
  • bubbelmaja

jag fick höra att anledningen var att de inte tar upp näringsämnena i mjölken till fullo. Så att ge mjölk eller yoghurt gav inte lika mycket näring som att ge gröt, välling, mjölk, frukt, mat osv. Men mjölken i sig är alltså itne farlig.

Vår tjej kom inte igång med mat, var ointresserad av flaska, ammade men gick inte upp i vikt osv. Vi träffade dietist på special-bvc som rådde oss att ge 3% vanlijyoghurt eftersom vaniljsmaken påminner om bröstmjölk och kan få många kräsna att äta.

• bubbelmaja

...vad jag menar med vaniljyoghurten är att om mjök inte var ok borde hon, som proffs, ha vetat det och avrått oss från att ge när dottern bara var 8 månader då,.

• Gestilja

Det jag har hört är att man inte ska ge mjölk som måltidsdryck innan dom är 1 år.

Theo 070424 och Tyra 080505 och Ida 091130
  • Kya

jomen det är helt ok att ge mjölkprodukter till barn under ett år! herre jösses, det är mjölkprodukter i den mesta maten som existerar.

man ska däremot passa sig litegrann för att ge ren mjölk som måltidsdryck innan barnen är ett år, och det är för att mjölk hämmar järnupptaget och det kan resultera i järnbrist om barnen dricker för mkt mjölk.

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • bubbelmaja
    Kya skrev 2010-01-04 17:44:49 följande:
    jomen det är helt ok att ge mjölkprodukter till barn under ett år! herre jösses, det är mjölkprodukter i den mesta maten som existerar. man ska däremot passa sig litegrann för att ge ren mjölk som måltidsdryck innan barnen är ett år, och det är för att mjölk hämmar järnupptaget och det kan resultera i järnbrist om barnen dricker för mkt mjölk.
    just det, det var det där med järnet som jag letade efter i minnet.
  • Gestilja
    Kya skrev 2010-01-04 17:44:49 följande:
    jomen det är helt ok att ge mjölkprodukter till barn under ett år! herre jösses, det är mjölkprodukter i den mesta maten som existerar. man ska däremot passa sig litegrann för att ge ren mjölk som måltidsdryck innan barnen är ett år, och det är för att mjölk hämmar järnupptaget och det kan resultera i järnbrist om barnen dricker för mkt mjölk.
    Just det, var så det var. Kunde inte komma på vilken anledningen var.
    Theo 070424 och Tyra 080505 och Ida 091130
  • Kya

Japp, jag har koll

27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut och Nr 2 beräknas titta ut 3 feb-10 :) Jag är lyckligt lottad!
  • Alexandria

Detta säger Helsedirektoratat i Norge:

Mat du bør vente med å gi

Honning skal ikke gis til barn under ett år fordi den kan inneholde sporer som kan utvikles

til botulisme-bakterier i barnets tarm. I tarmen vil disse bakteriene produsere gift som fører

til den svært farlige sykdommen spedbarnsbotulisme.

Grønnsakene spinat, rødbete, bladselleri, nesle og mangold inneholder mye nitrat.

Dette kan omdannes til nitritt. Nitritt hindrer transporten av oksygen til kroppens celler.

Spedbarn er spesielt utsatt fordi de opptar nitritt raskt i blodet. Vent derfor med å gi barnet

store mengder av disse grønnsakene til barnet er over ett år gammelt.

Små, harde og glatte matbiter, som druer, nøtter, peanøtter eller rå gulrotbiter/eplebiter

kan lett komme i vrangstrupen. Pass på!

Kumelk kan i spedbarnsperioden fortrenge mer jernrike matvarer fra kosten og bør som

hovedregel ikke brukes som drikke og i grøt det første leveåret. Mindre mengder kumelk kan

brukes i matlaging mot slutten av første leveår (ca. ti måneders alder). Fra denne alderen kan

også noe yoghurt og syrnet melk gis. Les mer om dette i kapittelet «Ni til tolv måneders alder».

Mattilsynet gir kostråd med hensyn til uheldige stoffer i maten, se www.mattilsynet.no

og www.matportalen.no.

• SötFlöt

jag har hört att man inte ska t ex mjölk att dricka till barn då det inte är så mycket näring i, typ inte bra att dricka sig "mätt" på det men lite till gröt eller creme fraiche i mat går ju bra ( min tål dock inte mjölkprotein, märkte genom förstoppning..)

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • zubi

Jag har precis suttit och läst boken "Mat för barn" där det står att efter 6 mån kan man ge fil & yoghurt, då helt osockrade varianter.

• niiiica

Så här står det på Livsmedelsverket: http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/ Om man nu vill lyssna på vad de har att säga...

Mjölk, fil och yoghurt

Mjölk är rik på protein, vitaminer och mineraler och ingår naturligt i vår svenska mat. Bland annat innehåller mjölken mycket kalcium, som behövs för att bygga upp skelettet. Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning eller till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.

Svar på tråden Får man inte ge mjölkprodukter till barn under 1 år?