• VitaFrun

Vad gör man åt grönt hår av egen brunn?

Ja, vad gör man... Både jag och min dotter är blonda och håret tar lätt grön färg av vattnet. Förut hade min frisör ett pulver i påse som man blandade i vatten och hade i som kur. Det funkade jättebra. Detta har tyvärr slutat tillverkas enligt min frisör. Tycker inte att schampoon som ska rensa föroreningar funkar så bra.

Tar gärna mot tips!

• Svar på tråden Vad gör man åt grönt hår av egen brunn?
  • LillTussa

Kolla med din frisör om det var bikarbonat i påsen du köpte. Tror mig minnas att min frissa sa bikarbonat.. MEn jag fick tag på ett schampo som rengjorde super. Dock har jag aldrig hittat åt det igen..  

Vågar inte lova att det var det men värt att kolla?
  • Isobelle81

Detta hittade jag på en frisörblogg:

Tips 2.
    Askorbinsyra. Det finns att köpa i pulverform på Apoteket. Blanda 1-2 matskedar med vatten, massera in i ditt hår och låt verka ett par minuter. Skölj sedan noga.

• Karinbarin

funkar annars med lite ketchup

• Blomsteröga

Det finns filter att koppla till vattenledningen som neutraliserar det sura vattnet från brunnen. Det kostar en del, men är definitivt värt det. Då slipper man alla grönblåa utfällningar i badkar och tvättställ också.

• LillTussa
    ängelenfrånovan skrev 2010-01-04 18:18:54 följande:
    Jag kan starkt rekomendera askorbinsyra i pulverform! Det hjälpte mej.
    JUST DET!! Det var det hon sa!

Jobbigt när man blandar ihop saker, tur jag skrev att jag inte var säker o att hon skulle höra sig för först.. PUH!!

*förlåååt*
    Blomsteröga skrev 2010-01-04 18:19:15 följande:
    Det finns filter att koppla till vattenledningen som neutraliserar det sura vattnet från brunnen. Det kostar en del, men är definitivt värt det. Då slipper man alla grönblåa utfällningar i badkar och tvättställ också.
    Jag trodde det var järnet som gjorde att det blev grönt.. Eller är det du menar som gör vattnet blir surt?
  • Blomsteröga

Järn brukar göra att vattnet blir brunt. Blir det blå-grönt är det oftast kopparutfällningar från varmvattenledningarna som fälls ut pga att vattnet har lågt pH-väde.

• LillTussa
    Blomsteröga skrev 2010-01-04 18:35:58 följande:
    Järn brukar göra att vattnet blir brunt. Blir det blå-grönt är det oftast kopparutfällningar från varmvattenledningarna som fälls ut pga att vattnet har lågt pH-väde.
    Okej, då lärde jag mig nåt nytt!
  • gröna hönan

Föreslår också askorbinsyra. Men det är lättare att handskas med om man blandar det med balsam, kletar i och låter sitta en stund.

• VitaFrun
    Då blir det en tur till apoteket! Det där med att blanda i balsam så det blir som en inpackning lät bra, det kör vi på. Tror ni man kan köra på med plasthätta och värme också som man gjorde med den kuren vi körde, eller blir det för starkt? Tack!! //VitaFrun :)
  • Julmust

Om jag var er skulle jag börja med att analysera vattnet om ni inte redan har gjort det. Alltför höga kopparhalter i vattnet kan vara onyttigt för små barn. Om det visar sig att ni har alltför höga halter så är det bra att kanske kalka brunnen och byta ut kopparledningar om man vill gå till grunden med problemet. Men det kan ni få hjälp med av kommunen. De brukar ha kampanjer på billiga provtagningar av egna brunnar på våren.

• Innerjoin

Askorbinsyra finns att köpa i vanliga mataffärer, bland kryddorna i påsar (behöver alltså inte till Apoteket just för det...) 
    Har hört att det gröna går bort om man sköljer håret i vinägervatten sista gången när man tvättar det..

Svar på tråden Vad gör man åt grönt hår av egen brunn?