• micki

gå ur svenska kyrkan?

funderar på att gå ut ur svenska kyrkan. men innan det så skulle jag vilja veta vilka fördelar och nackdelar det är att gå med resp. gå ut ur kyrkan?
    Jag tror ju inte på kristendomen så det känn som hyckleri att vara med.
    någon som kan berätta för mig vilka fördelar/nackdelar det är?

• Svar på tråden gå ur svenska kyrkan?
  • Beloved

Du får inte gifta dig i svenska kyrkan, så tillvida du inte gifter dig med en partner som är med i svenska kyrkan. Du får väl inte heller bli begravd på deras mark och du får inte rösta i kyrkovalet. Det är väl de första som jag kommer att tänka på..
    Går du ur slipper du betala kyrkskatten.

• Hjärtapåtråd

Jag har gått ur. Kände att jag inte hade ngn samhörighet med kyrkan. Har tex inte döpt mina barn och kommer inte gifta mig i kyrkan. Varför betala en så stor "medlemsavgift" till ngt jag inte utnyttjar eller tror på. Begravningsavgift betalar man ändå.

Om du vill gå ur skriver du ett brev om detta till ditt församlingskontor. Gör det isåfall innan 4 nov. För då går gränsen för nästa år. Annars är du med i kyrkan nästa år också.

Att döpa sina barn av tradition känns kasst. Inte låter jag mina barn gå med i ngn förening/samfund utan att dom uttryckligen har sagt att dom vill det. Det får dom avgöra själva när dom är i konfermationåldern.

• Karpet

Den enda fördelen med att inte vara med är väl att man sparar lite pengar varje år. Annars kan jag inte komma på något speciellt som är bra med att inte vara med.

Jag är själv inte speciellt religiös utan mina besök i kyrkan inträffar vid bröllop, dop, begravningar, konfirmationer samt en och en anna julkonsert. Anledningen till att jag inte vill gå ur svenska kyrkan är att jag gärna vill se att våra gamla kyrkor bevaras och att det inte blir som i många andra länder att de blir till salu för allmänheten och de görs om till lägenheter. Det finns så mycket historia bakom en kyrka och jag skulle inte vilja att kyrkan min farfar begravdes i, kyrkan jag döptes i, kyrkan där mina föräldrar gifte sig i görs om till moderna lyx-lägenheter. Det är mitt främsta argument emot att gå ur svenska kyrkan.

• Beloved

missade dop och konfirmation

• Pingla med en åsikt

Går du ur så måste du anmäla detta före 1 nov. Annars får du vänta ett år.
    Tror det kan bli väldigt dyrt för din familj att begrava dig den dagen det kommer.... om du inte är med i Svenska Kyrkan.
    Kanske makabert att tänka på idag - men jag tror det är en effekt.
    mvh Pinglan

• Hjärtapåtråd

Det blir inte dyrare med begravningen, man betalar fortfarande avgift för detta fast man gått ur kyrkan.

• ming

Jo, begravd får man bli. Jag känner en som blev begravd på deras mark, men jag tror att man måste köpa markbiten själv. Däremot fick inte själva begravningsakten hållas i SK.

• AstraTrillian

Både jag och min kille har gått ur. Eftersom jag är ateist kan jag inte komma på någon naktdel. Fördelarna är kanske främst att man inte hycklar, varför vara med i en kyrka man inte tror på? Jag vill absolut inte gifta mig i kyrka eller begravas kyrkligt så jag ser inte det som något problem.

• Beloved

Det är hiskligt dyrt att begrava någon som är med i svenska kyrkan också, och med tanke på idag att det är enormt få som faktiskt vill bli begravda, de flesta struntar ju totalt i vad som händer efter de dött.

• ming

Jag tycker att det är egoistiskt att inte bry sig om de efterlevande när man dör. Att de ska ha råd och orka med allt. Men jag tror att de flesta har någon form av försäkring som täcker mycket av kostnaden runt begravning.

Svar på tråden gå ur svenska kyrkan?