Alkoholiserad mamma - ska jag polisanmäla?
Jag har ett problem som gnagit min själ i bitar alltsedan 7 år tillbaka. Många gånger har jag gråtit mig till sömns, många gånger har jag funderat och bestämt mig för att snart orkar jag inte mer. Det har svidit. Gjort ont. Och nu är jag på bristningsgränsen.
Det hela handlar om alkohol. Jag är själv 20 år och har stora problem med min mamma. Mamma kan man kalla är en periodare, hon är alkoholist och dricker då och då (i perioder, dvs. några månader i sträck så fort hon får chansen, sedan är hon nykter ett tag). Mamma har än så länge klarat jobbet, men det är en tidsfråga innan det går ut över det också. Hon är en högt uppsatt chef, vi har en enorm villa med fina bilar, mycket pengar och är vad man kallar högre medelklass. Våran hemlighet vet få om. Hon har sedan jag var 12-13 år druckit för att orka att komma ifrån livet en stund, och vi har haft våra dispyter. Hon har många gånger gömt alkohol i min garderob, i mitt rum, druckit upp mitt vin, ljugit, slagits. Och för tre dagar sen så slog hon mig rakt i ansiktet under ett fyllebråk (jag var nykter). Jag orkar inte mer. Jag orkar inte hålla fasaden. En gång ringde jag polisen, flydde till en granne (hon slog mig och var enormt våldsam, sa att hon skulle döda mig och försökte slå ihjäl mig med en bandspelare, men jag lyckades springa ifrån huset). Mamma minns inte den här incidenten. Jag drog tillbaka polisanmälningen efter familjen inkl. syster och pappa sa att de aldrig skulle prata med mig mer om jag behöll anmälningen. Det såg inte bra ut för vår familj. Mamma skulöle repa sig, sa de. Hon har lovat det nu. Men det var 4 år sedan.. och ändå så drabbas jag hårdast när hon druckit. Det är mig hon psykar, mobbar, slår.
Vad ska jag göra över mammma? Snart orkar jag inte mer. Pappa orkar inte heller, men han gör ingenting. Min syster bor inte hemma och orkar inte heller. Det är bara jag som orkar ta tag i det. Jag funderar på att ringa mammas chef, då jag hört att chefer ska enligt lag hjälpa till om de misstänker att deras anställda har missbruk. Men min familj står inte bakom mig om jag gör det. Mamma har supit bort vår relation. Hon kommer supa bort vårt hus, våra vänner och allt vi äger. Vem fan har mod att anmäla sin egna mamma? Vemfan har mod att göra något när man VET att man kommer bli hatad efteråt? Hon har SLAGIT mig. Mordhotat mig! Viskat vidriga saker i mitt öra. Pappa gör inget, han har gett upp. "En chans till får hon, sen.." säger han, om och om igen. Jag har haft seriösa snack men mamma MÅNGA gånger, vi har skrivit avtal, gråtit ikapp. Men hon slutar inte. Har pratat med vänner till vår familj. Har gått hos psykolog i 3 år. Ingen kan svara på vad jag ska göra. Dör inte mamma fysiskt snart, gör jag det. Hon är redan död för mig. Och snart går jag under efter henne. Hjälp mig.