• Novemberstjärnan

Ni som bor i radhus, hjälp mig?

Funderar på om vi ska flytta till radhus eller villa.

Vilka för-och nackdelar finns på respektive val?
    Tack för hjälp!
  • Svar på tråden Ni som bor i radhus, hjälp mig?
  • goabarn77

Vet inte om detta är ett svar du vill ha. Vi ägde tidigare en äldre träkåk som vi helrenoverade och byggde ut. Blev en toppenvilla. Dock var vi färdiga med renovering och ska nu flytta till ett vackert nybyggt parhus som är en bostadsrätt. Vi får villakänsla men slipper allt ytterarbete med målning, etc, vi får gräsmatta till vår lilla dotter. Jag har själv växt upp i ett område med kedjehus och det som var bra var att man alltid hade kompisar precis utanför dörren. Eftersom alla flyttar in samtidigt finns alla möjligheter till god sammanhållning och vi kommer ju även vara några som sitter i styrelsen. Huset ligger ett par kilometer från stan, men är nära skog, vatten och kossor! =) Vi får lite av allt utan att ha flera miljoner i lån. (som vi skulle fått med motsvarande fristående villa)

• Loon

Vi bor i radhus o trivs kanon! Super för barnen! Och dessutom har vi uteplats o kan ex grilla o sola, men det är inte så stort att det kräver massa trädgårdsarbete

• Längtandsfull

Vi har precis flyttat från ett friköpt fristående hur till ett friköpt radhus och jag ångrar mig inte..

Vi har en son på 2 år och då är radhus perfekt..

Radhuset ligger centralt och jätte nära allt medans huset låg avsides..
    I ett radhus så har man allt klart iallafall vi..

Har en stor bra altan som är vår sen är det en jätte stor gräsmatta som alla har tillgång till men den sköter vaktmästarn.. underbart..

För att göra det hela kort så är det jätte bekvämt att ha ett radhus till skillnad mot ett hus..

• liten jordgubbe

Driftskostnaderna blir ju ofta märkbart lägre i radhus jämfört med friliggande villa.

Vi storm trivs i vårt radhus, kan inte tänka mig ett annat boende. Det e vårt eget men, inte allt för mycket underhålls arbete. Perfekt för upptagna småbarns föräldrar.
    Lycka till med Hus letandet!
  • älgfot

vi flyttade från VILLA med STOOOR i somras, till ett radhus (sitter i hop med garagen) med trädgård på ca 400 kvadrat.

Fördelar: ALLT!!!

Vi har folk i närheten om man åker bort som ser om det kommer massa fula tjuvar
    Vi har cykelbana på baksidan, och där även relativt insynsskyddat (alltså INGA hus bakom vårt), perfekt då barnen kan cykla tex.
    Vi har lekplatsen precis snett bakom huset
    Vi har LAGOM stor trädgård, du får den superfin till en billlig peng om du vill, o sköter den SNABBT om du vill... (detta tar väl MAX 30 minuet att klippa... inte ens det egentligen tror jag)

Vi har ALLT alltså, och vi TRIVS!!!

I det andra huset som låg utanför stan, så hade vi trafik som körde som fan, vilket innebar att man VÄGRADE låta barnen skaffa cykel...
    Tomten tog en EVIGHET att klippa, och att räfsa löv... du milde... det tog TID!!!
    HATAR eklöv
    Där fanns INGA fördelar.. o så spökade hushelvetet åxå... nä när vi fick det sålt så grät jag glädjetårar!!!!

Så MITT radhus ÄLSKAR jag!!! Det är det bästa jag haft!!!

Plus fantastisk planlösning här åxå

O snart ska vi sätta en vedeldad badtunna i trädgården åxå

MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMysigt

• älgfot

STOOOOR trädgård ska det stå på översta raden

• Åsa Lund

Vi bor i villa med liten tomt, 360 m2. Huset har en bottenyta på nästan 100 m2 så det blir inte mycket kvar. Vi har en stor plattyta på en sida (carport), liten yta med sjösten (25 m2) mot gatan, stor altan (80 m2) utanför vardagsrummet och en liten gräsmatta (50 m2) på baksidan.

Vi trivs jättebra! Vi har gjort om hela trädgården sedan vi flyttade in så vi fått den som vi vill ha den. Visst kan man bo i villa och ha en lättskött trädgård!

• Blitz

Jag bor i fristående kedjehus tror ja nog att den rätta termen e. Hur som helst så vill jag gärna va för mig själv, inte ha grannar supertätt inpå. Men den största fördelen e att inte sitta ihop med någon granne.

Det kan bli ganska lyhört ändå, där ja bodde förr hörde man grannarnas ungar 2 hus bort, inte genom väggen men via fönstrena. Kan tillägga att det var världens knäppaste Psykokids.. Skrek hela dagarna i ända. Tycker synd om hon som bodde bredvid dem o låg vägg i vägg. Så det anser jag e största nackdelen med radhus.

Har man otur hamnar man bredvid ett par med gapiga barn som springer i trappor eller nån som gillar väldans högljud sex eller gud vet vad för ljud man kan reta upp sig på. Bor amn mitt i längan kan tomterna va pyttasmå oxå med låga staket/buskar så man inte får ligga o sola ifred

• EmmAhh

Vi skulle ha villa, det var vi ute efter hela tiden. Men hittade aldrig någon som passa... fel område, för litet, för dyr drift, för dyr att köpa, för mycket renovering m.m. Min sambo var helt emot radhus men när vi var o kollade på vårt radhus kändes det rätt på en gång och affärer gick väldigt fort. Vi har bott i radhuset 2,5 veckor nu. Det känns helrätt. Det känns lagomt att börja med. Med hus var allt så viktigt med kostnad, lagomt mycket renovering, helrätt område m.m. Vi kände inte den pressen på en gång eftersom vi senare i framtiden kommer vilja bo i hus. Sen om det slutar i hus får vi se också i framtiden, kanske blir vi kvar, vet vi aldrig. :) Radhuset ger oss billigare boendekostnad än hus och inte samma renoveringsbehov. Utan det blir mer budgetrenoveringar som nya tapeter, lackera om köksluckor m.m. Utvändig renovering går vi i huset ihop och betalar när vi är överrens om det, alltså tak, målning m.m. Detta är rätt nygjort så dröjer nog till nästa gång.

Fördelen annars med radhusområde är att det bor många barn där, är en trevlig miljö med lekplats på baksidan. Vi har tomt och altan men inte lika stor jobbig gräsmatta att klippa som på hus. Sedan kan barnen leka i lekplats, på allmänna gräsplättar, cykla på små cykelvägar själva, finns liten pulkabacke några meter bort. Småvägarna utan´för radhusen slipper vi skotta. :)

M.m...

• Mummy

Är ni ute efter radhus eller kedjehus? Det är en ganska stor skillnad. I kedjehus sitter husen ihop med tex ett förråd eller garage. Radhus sitter ihop fler i rad utan garage mellan.

• JWM

håller med bara underbart att flytta från villa med stor trädgård till lagom radhus med lite trädgård

vi bor på återvändsgata så barnen leker mycket på gatan samt att vi bor granne med en stor lekpark så mesta tiden är barnen där och inte i trädgården!

• princess of woolfs

Vi bor i friägdr radhus, dvs ingen bostadsrätt, så vi kommer inte undan det där med yttermålning etc.
    Bra är att barnen har kompisar på nära avstånd o att vi kan lära känna deras föräldrar. Vi har bilfri asfaltsväg mellan o omkring husen till lekparken där barnen lätt kan lära sig cykla osv. Skogen finns precis bakom med rådjur, rävar, harar, älgar, svamp, blåbär o hallon på sommaren, samt en perfekt slänt för pulkaåkning på vintern. Eftersom det är bilfritt kan barnen springa in o ut som de vill. Värmekostnaderna sjunker ngt eftersom vi bara har två fria väggar, två värms delvis upp av grannen Vi köpte radhuset billigt så vi har låga kostnader.
                Mindre bra är att husen sitter så tätt, att trädgården känns aningen för liten, o numera även huset (115kvm), lagomt om man är två vuxna o två barn men svårt om familjen växer. Privatkänslan minskar pga närheten till grannarna, ibland kan det vara svårt att få va ifred, alla klipper gräset samtidigt etc. Tjafs om inte alla kan hjälpas åt skotta bort snön på den bilfria vägen o i carportarna på vintern, samt klippa gräset o kratta löven på gräsytorna på sommaren. Styrelsen består av ett mossigt gäng som bott här sen husen byggdes -77, dessa veteraner är svårt att kunna påverka som ny(bott här i 5 år.).

Än så länge bor vi kvar för att det är ett bekvämt, billigt, bra boende, men längtar i smyg efter en större friliggande villa med större trädgård

• Örnie

Vi bor i ett hörnhus och har därför ett ljust hus. De som bor i mitthus har det mycket mörkare och tänder medan vi fortfarande har solsken rakt in i vardagsrummet. Men de som bor i mitten har flera väggar att möblera, vi har däremot väldigt många stora fönster. Nackdelen med hörnhusets tomt är att vi i princip inte har någon privatsfär eftersom det går folk runt omkring precis hela tomten och den är förstås väldigt liten. De som har små barn tycker att det är väldigt praktiskt att det flyttade in flera familjer med jämnåriga barn samtidigt. F ö känns det ganska inbrottssäkert eftersom husen ligger tätt med insyn in i trädgårdarna och det alltid är någon hemma i längan.

• johandra

Själv kan jag inte för mitt liv förstå varför man vill lägga pengar på ett radhus. Du får ju oftast bara nackdelarna med husägande men har ändå grannarna kvar trots att det kostar en massa pengar.

Att man köper en fristående villa är inte = att man måste bo långt ute på landet utanför stan,utan barnfamiljer i närheten med enorm tomt etc.

vi bor i ett klassiskt villaområde byggt i slutet på 70-talet. Vi har små tomter (största tomten är väl på ca 500kvm)..Vår tomt är 429kvm,varav huset tar upp 90kvm för bottenplattan + garaget på 30kvm. Det blir mao inte mycket tomt kvar. Vi har inte mer än typ 15m till närmaste granne men vi slipper iaf ha dom vägg i vägg!

Vi köpte hus för att slippa grannarna och behöva anpassa oss efter andra hela tiden. Däremot så ville vi inte ha ett jätteprojekt i ett gammalt hus med källare,enorm tomt mm mm mm...Vårt hus är lättskött och trädgården är precis lagom att släppa ut barnen i. Dom har dessutom kompisar runt varenda knut så när de blir större kommer de ha hur kul som helst i området.

Man får helt enkelt anpassa husköpet efter sina egna önskemål!

Lycka till hur ni än gör iaf

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 3/4-10
  • Miss Lau

Vi bor i radhus och för oss är det perfekt! Mindre fix än med en villa och framförallt betydligt mindre tomt. Jag tycker dessutom det är trevligt med många grannar och barnen har alltid någon att leka med. Nackdelarna för oss är att det är rätt långt att gå till bilen (å andra sidan har barnen ett stort bilfritt område att härja på).

Svar på tråden Ni som bor i radhus, hjälp mig?