• tomcar1

Tråden för oss med anknytning till Cystisk Fibros eller Primär Ciliär Dyskinesi !

Hej !

Dags för en ny tråd. 2010 års första CF/PCD-tråd. Hit är alla välkomna med frågor som rör dessa sjukdomar. Du kan även hitta information på Riksförbundet Cystisk Fibros hemsida om båda diagnoserna: www.rfcf.se

Du kan också hitta information om Cystisk Fibros på CF-sidan, som jag snickrat ihop och som fått mycket positiva reaktioner. Där berättar jag även min historia om sjukdomen och om hur jag har mått under olika faser i mitt liv med diagnosen.
    Välkomna hit allihop, nya som gamla {#lang_emotions_smile}.
    Hälsningar Carola alias tomcar1, vuxen med CF

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-04 20:42
    Glömde ju länken till CF-sidan: www.freewebs.com/cystiskfibros

• Svar på tråden Tråden för oss med anknytning till Cystisk Fibros eller Primär Ciliär Dyskinesi !
  • Näver

Hallå!! Här är jag .................

• fillm

Hej EliasMamma09,
    Välkommen till tråden.
    Om jag minns rätt så kan man max få 1/2 vårdbidrag under tiden du/din man är föräldrarledig. När ni sedan börjar jobba så kan ni öka upp detta. Viktigt är att du skickar in din vårdbidragsansökan så snabbt som möjligt även om du inte har fyllt i alla uppgifter. Du kan senare komplettera ansökan och få pengarna retroaktivt.

Vi skickade in ansökan direkt efter att vi hade träffat vår kurator men komplettererade den ca 4 månader senare. Några av frågorna kräver mycket information om vårdbehovet och om man nyss har fått diagnosen så är det svårt att veta hur stort behovet är.

Gott Nytt År alla!!

• Mamsen78

Hej hopp och god fortsättning på er!

Nu har jag hittat hit också :o)

ElisMamma09 - jag har äntligen fått iväg mail till dig nu angående vårdbidraget, hoppas att det kan vara till hjälp.

Kram

• tomcar1

Halloj !
    Har blivit magsjuk och hostig. Känns inte alls bra i lungorna just nu, men det fixar sig : )

• EsMamma

tassar in i den nya tråden

• johanskii

tomcar1 hoppas du kryar på dig snart. Jag har dropp nu och mår tusen gånger bättre än jag gjorde för en vecka sen, tackar vet jag antibiotika ;)

någon här som gurglar de där äggviteämnena från höns som de vart mycket forskning om? eller någon som har unge som gör det?

• EliasMamma09

fillm: Men när man då inte har föräldrapenning så får man automatiskt helt vårdbidrag om man har rätt till det eller måste man skicka in ny ansökan? Tänkte för att jag tar så lite föräldrapeng nu, jag jobbar halvtid och jag behöver inte ta föräldrapeng men tar lite iaf, så i så fall kan jag ju skippa den, jag trodde man inte ick vårdbidrag innan barnet var 1 år, jag får kolla med försäkringskassan.

mamsen78: Ja jag såg det idag, det var mycket som man inte tänkt på, jag ska sätt mig med min samob och skriva ner hur det är för oss och skicka in det i veckan och sen komplettera när vi varit hos kuratorn.

• fillm

Hej EliasMamma09,

Det var nog en överkurs fråga för mig. Kolla med FK och din kurator på CF center för att få rätt information.
    Enligt en dom så skall man ha rätt till ett helt vårdbidrag men varje handläggare avgör ju detta. När jag började jobba så skickade vi in en ny ansökan till FK men fick inte upp vårt vårdbidrag så vår kurator i Lund som var expert på detta ringde till vår handläggare på FK. Med hennes hjälp fick vi upp det till 3/4.

Om du inboxa din email till mig så kan jag skicka över domen
    Lycka till!!

Malin

• EsMamma

Vad jag förstår så måste det till en ny ansökan om VB ska ändras på något sätt. Men jag tror att det då räcker med en komplettering/ändring till den gamla, att man inte behöver göra om precis allt.

Svar på tråden Tråden för oss med anknytning till Cystisk Fibros eller Primär Ciliär Dyskinesi !