• morrontrött

csn - fribelopp?

När jag sökte studiemedel för vårterminen stod det att jag endast får tjäna en viss summa 1 jan-30 jun.
    men när jag sedan fick bekräftat från csn i ett mail står det ett helt annat fribelopp, nästan dubbelt så hög som det första.

varför? och vilket är rätt?
    nån som är kunnig på området?

• Svar på tråden csn - fribelopp?
  • morrontrött

men det är lustigt, för det handlar om dubbelt så mycket?
    och det mindre beloppet stod när jag fyllde i ansökan via nätet.

var kan man ringa och fråga såna här saker?

• vindil

På csn:s hemsida står det: 23 veckor 45 050 kr i fribelopp
    Gäller för ett kalenderhalvår.
    Vad står det på ditt besked?
    För vilka datum har du lämnat studieförsäkran?
    Har du ansökt om 100%, 75 eller 50 %?
    Hur många veckor ska du studera?

• SweetNilam

Hur stor inkomst får jag ha under terminen?

Svar:

Om du läser 20 veckor på heltid under ett kalenderhalvår, får du ha inkomster upp till 53 000 kronor utan att studiemedlen minskas. Detta belopp kallas fribelopp. Fribeloppet beror på

hur många veckor under kalenderhalvåret du får studiemedel och för vilken omfattning du får studiemedel (hel- eller deltid).

Du ser hur stort fribeloppet blir för dig genom att använda tjänsten Räkna ut. Har du redan fått ett beslut om studiemedel ser du fribeloppet i beslutet.

Varför är gränsen för inkomst 35 000 kronor i ansökan?

Svar:

Beloppet 35 000 kronor är beräknat på heltidsstudier för samtliga veckor under ett kalenderhalvår. De flesta läser dock något färre veckor eller med en lägre studietakt under kalenderhalvåret. Detta innebär att de flesta får ha större inkomster utan att studiemedlen påverkas.

Observera att det i svaret nederst står samtliga veckor, alltså alla veckor man kan studera på heltid. Ofta läser de flesta högskole/uni. 20 veckor/termin och då ökar fribeloppet. Fribeloppet ökar även om man läser mindre takt än heltid

Titta här på hur fribeloppslistan ser ut!

Svar på tråden csn - fribelopp?